Avatar billede -simon- Nybegynder
24. august 2002 - 13:02 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket mobo til XP2200+ ?

Jeg leder efter et nyt bundkort til min kommende Athlon XP 2200+.

Jeg aner ikke hvilket motherbord jeg skal have. Mine minimun specs er at det skal understøtte PC2700 ram.

Først kiggede jeg på Soltek's 75DRV5 men på edbpriser.dk står der at fejlprocenten er meget høj på det kort. Således på fx ASUS's kort.

Kender du med sikkerhed til et kort der kører 100% stabilt og er kompitabelt med:

Athlon XP 2200+
Samsung PC2700 ram
Thermaltake Silnce Storm
Maxtor Diamond Plus D740X-6L 80 GB (IDE133)
ATi Radeon 8500 (Built by ATi)
Creative Soundblaster Live ! Platium

PÅ forhånd mange tak !
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
24. august 2002 - 13:16 #1
jeg har lige købt et Asus A7v333 og sat 256mb ddr-ram pc2700 på!
det kører bare perfekt! Og så understøtter det også IDE133 :)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
24. august 2002 - 13:18 #2
her er det: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264627895
det kan også fås uden raid og uden lyd. meeeeeen ;)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
24. august 2002 - 13:19 #3
og det er også Samsug ram jeg har på.
Avatar billede -simon- Nybegynder
24. august 2002 - 13:19 #4
Jeg har lige set på det. Det ser fedt ud. Men hvad er RAID ?
Avatar billede -simon- Nybegynder
24. august 2002 - 13:20 #5
Hvilken cPU har du ? Og ved du om det understøtter XP2200+ ?
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
24. august 2002 - 13:22 #6
nu kører jeg med en duron 750 - MEN jeg køber en 1800+ XP om en uges tid (når der er penge igen)
RAID kan du læse om her:
http://www.edbpriser.dk/guider/guide_vis.asp?GuideID=1003&ID=1264627895

RAID står for "Redundant Array of Independent Disks", og går kort sagt ud på at flere harddiske skal arbejde sammen, og fungere som et drev. Man kan sætte disse harddiske sammen på flere forskellige måder, men uanset, hvad man gør, vil man i styresystemet kun kunne se én harddisk/én lagerstørrelse.

Det er for eksempel muligt at lave en opsætning med to lige store harddiske, og når data gemmes bliver der gemt på dem begge samtidig. Dette sker automatisk i baggrunden, og man har på den måde altid en sikkerhedskopi. I dette tilfælde kan man se ét drev i Windows, som svarer til størrelsen på den ene harddisk. Den anden harddisk bliver så en spejling af den første.

En anden meget brugt RAID opsætning er "striped RAID", som gør det muligt at lade to harddiske deles om at opbevare data. På den måde bliver der gemt 50% af data på hver disk. Som eksempel kan man tage en 100MB fil, der bliver kopieret til harddiskene. Her vil der automatisk blive lagt 50MB ned på den ene og 50MB ned på den anden harddisk. Da dette sker samtidigt, tager det i teorien også den halve tid, frem for at man havde én harddisk, hvor de 100MB skulle kopieres ned. I Windows kan man se ét drev, som svarer til den samlede størrelse af begge harddiske.

RAID bruges primært af de mere krævende brugere, og for almindelige brugere gør det ingen forskel på om en IDE controller på bundkortet understøtter RAID eller ej.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
24. august 2002 - 13:23 #7
og ang. hvad det understøtter så er jeg igang med at læse manualen... 2 sek
Avatar billede -simon- Nybegynder
24. august 2002 - 13:27 #8
okay, så lyder det til at jeg ikke gider at ofre penge på RAID-versionen, da det for mig er overflødigt.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
24. august 2002 - 13:32 #9
tjah - jeg tænkte på samme måde, men blev enig med mig selv om at de 250bobs ikke var værd at spare ;)
og ang. hvad det understøtter, så står der jo "600MHz~2.3GHz+" på edbpriser - og din 2200+xp er på 1800mhz - så det kan sagtens sammen de to ting :)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
24. august 2002 - 13:35 #10
og også lige en note ang. det onboard lydkort: Det er kanongodt! Jeg havde ellers et Winfast 6xsound lydkort, men det der er på mb'et er lige så godt!
Så om du vil købe med lyd eller uden, deeet... det er jo lidt dyrere uden lydkort på.
Avatar billede benjamin_dk Nybegynder
24. august 2002 - 13:52 #11
Asus A7V333 er godt.... Eller MSI KT3 Ultra (MS6380E) ATX, disse to skal dog have en Bios Update for at køre med Troughbred kerner... Ellers har Abit lige lavet et nyt Mobo der understøtter Xp 2200 "Abit KX7-333R ATX"...
Avatar billede -simon- Nybegynder
24. august 2002 - 14:53 #12
Benjamin >>  Vil det sige at jeg skal sætte en mindre CPU på og update BIOS med for derefter at sætte XP2200+ på ? Eller kan jeg update med XP2200+'en på fra starten ?
Avatar billede -simon- Nybegynder
27. august 2002 - 21:43 #13
benjamin_dk >> Er du der ?