Avatar billede morten_b Nybegynder
06. september 2000 - 15:09 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Langsom opstart

Kort fortalt:

Min splinternye computer starter så langsomt at man falder i søvn før den er i gang. Det virker som om Windows starter godt nok op i begyndelsen, men efter at \"start-up\"-skærmen har været fremme anden gang går den pludselig i stå! Harddisken spinder ned og der står den så og blinker i 3-4 minutter før den pludselig går videre!!

Spørgsmålet er bare: HVORFOR? - og hvordan får jeg den til at starte ordentligt?

Min PC:
AMD Thunderbird 800 Mhz.
Asus A7V Bundkort
Soundblaster Live! Value lydkort
Creative Savage4 grafikkort
Accton netkort
IBM 20.5 GB HD
Plextor brænder
Delta CD-drev
Avatar billede powell Nybegynder
06. september 2000 - 15:12 #1
Det er nok dit netværkskort, bruger du ikke den så deaktiver den i enhedshåndteringen, det burde speede din PC op, ved enhver opstart.
Avatar billede gozar Nybegynder
06. september 2000 - 15:19 #2
eller simpelhend fjerne tcp/ip protokollen fra netkortet.

kontrolpanel/netværk

og så fjern Accton -> tcp/ip protokol
Eller du kan give den et ip nummer!

Eks 192.168.0.1 men en undernet maske på 255.255.255

Men det nemmeste er nok som powel siger at deaktivere dit netkort.

Højre click på denne computer. Gå ind under fanen endeds håndtering. Dobbelt click på netkort. Vælg egenskaber ved accton netkort. Så ved fanen Generalt næsten nederst sætter du bare flugebem i deaktivere i denne hardware profil.
Hvis du så skal bruge det senere går du bare ind og fjerne fluge benet derfra og så virker netkortrt igen.
Avatar billede gozar Nybegynder
06. september 2000 - 15:20 #3
Hovsa.. undernetmasken skulde se sådan ud 255.255.255.0
Avatar billede sjensen Nybegynder
06. september 2000 - 15:21 #4
Ja, det kan være netkortet, men det kan også være IRQ konflikter mellem PCI kortene.

Check listen over PCI enheder ved opstart af maskinen. Lige efter den har talt ram op og fundet harddisk viser den (på de fleste modeller) en række rubrikker med bl.a. processortype, disktyper, ram, porte og så videre, og umiddelbart under disse rammer en liste med PCI enheder. Desværre kun ganske kort tid, mens den skriver \"Starting windows...\".

Prøv at stoppe (pause) opstarten ved listen og check at lydkort/grafikkort/netkort ikke har samme IRQ eller bogstaverne N/A ud for. Det kan være en af årsagerne. Hvis der er kan du evt. prøve i bios, under PCI enheder at sætte \"reset configuration\" til enabled. Det gen-læser alle PCI indstillinger ved næste opstart.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2000 - 16:44 #5
Du kan også skrive to små linier ind i msdos.sys som ligger i roden af drev C.

Under opstart tilføjer du:
Logo=0
BootDelay=0

Det gør at logoet ikke vises og at den forsinkelser der normalt er under opstart fjernes.
Avatar billede teknik Juniormester
06. september 2000 - 20:28 #6
3-4 minutter er alt alt for længe, uanset hvor mange netkort du har.
Din boot tid burde være 1-1½min aller-allerhøjest 2min,
det er godt nok også længe, men du har jo en hel del isenkram installeret.

..men ingen tvivl om at deaktivering af netkort kan give op til omkring
30 sekunders forbedring i opstartstid.

...konflikt er også et godt bud, men det har du vel checket....ikke ?

Du er nød til selv at hjælpe lidt med at finde kilden....
I rod-biblioteket (c:\\) finder du en (skjult) fil, som hedder bootlog.txt
åben den med notepad, og søg efter ordet fail.

Der er en (eller formodentlig flere) ting som \"kikser\" under opstart, men
windows venter typisk i alt for lang tid inden opstarten kører videre.

Kopier den/de linier, som indeholder ordet fail, og post dem her
i spm.
Det vil give lidt mere at arbejde med.

mvh.
teknik
Avatar billede morten_b Nybegynder
07. september 2000 - 14:17 #7
Jeg har prøvet at disable mit netkort, men det hjalp ikke spor, så det er ikke det...
Avatar billede morten_b Nybegynder
07. september 2000 - 14:19 #8
Jeg vil prøve det andet. Vender tilbage A.S.A.P.
Avatar billede morten_b Nybegynder
07. september 2000 - 17:20 #9
Følgende linier er de eneste der er fejl i:

[000EAD55] LoadFailed = ndis2sup.vxd

[000EB0DB] INITCOMPLETEFAILED  = SDVXD

Hele bootlog\'en kan ses her:
http://www.flyinghigh.subnet.dk
Avatar billede teknik Juniormester
07. september 2000 - 22:06 #10
....bob - bob
Det var der ikke meget bid i...
De to \"fail\" har jeg også selv, så dem kan du godt afskrive som \"dødsårsag\"...

og jeg ved at Ndis2sup.vxd \"failer\" på næsten alle PC\'er med netkort.
....det er sikkert hovedårsagen til den famøse \"netværks korts tøven\"
Formodentlig fordi der mangles nogle netværksprotokoller hertil i en
almindelig \"standard\" windows installation

..det eneste jeg kan se som er lidt interessant er dine mode.com linier oppe i toppen, som er lidt anderledes end mine der ser således ud:
00148857] C:\\WINDOWS\\COMMAND\\MODE.COM[00148857]  starting
[00148857] C:\\WINDOWS\\COMMAND\\MODE.COM[00148857]  starting
[00148857] C:\\WINDOWS\\COMMAND\\KEYB.COM[00148857]  starting
...
men om det er noget der er værd at forsøge at ændre(og hvordan)...
det aner jeg ikke....

....har du prøvet en splinterny installation ??

:-/
Teknik

Avatar billede powell Nybegynder
08. september 2000 - 09:28 #11
Jeg vil give teknik ret i at det ligner en fejlagtig installation, hvor den mangler vand til kammelerne, jeg ville nok også foreslå en reinstallation.
Avatar billede morten_b Nybegynder
08. september 2000 - 12:16 #12
En reinstallation af Windows?
Eller totalformatering?
Avatar billede powell Nybegynder
08. september 2000 - 12:59 #13
En fuldstændig jomfru installering, det koster sved og tårer...Men så ved du hvis der går noget galt, at hvad det er der forårsager fejlen...

God arbejdslyst, nu har du noget og lave her til weekenden...
Avatar billede teknik Juniormester
08. september 2000 - 17:03 #14
Ja.. den hårde måde...ikke bare \"installere oveni\"....
surt men der er vist ikke nogen vej uden om, at det er det næste logiske skridt

..har du forresten prøvet de nye Via 4in1 drivers fra ASUS ?
Avatar billede teknik Juniormester
09. september 2000 - 18:23 #15
Der er også en lidt mere ubehagelig mulighed, nemlig at bundkortet
er defekt.
Jeg havde bøvl med et Asus K7V  for et par uger siden, og der var et af symptomerne,
at systemet var urimeligt sløvt.
Ved forsøg på reinstallation, viste fejlen sin hårdnakkede karakter,
ved at forlange 247minutter tol en win98 installation....
Det tog godt nok lidt tid at indkredse fejlen til bundkortet.
Fejlen startede som periodisk, men nåede ...heldigvis??.  at blive permanent
mens der stadig var garanti, så nu er det inde på garantien.
Avatar billede jjoensen Nybegynder
10. september 2000 - 18:33 #16
En mulighed kunne og være at gå ind i BIOS, og sætte BIOS-indstillingerne til \"Load optimal\". Du siger at det er en splintermy maskine, så man kan ikki være sikker, om leverandøren af maskinen, har været inde i BIOS og prøve noget smart.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
10. september 2000 - 23:44 #17
morten_b>>jeg har nøjagtig det samme bundkort og processor og jeg har haft det samme problem! Jeg fandt ud af følgende:
1. selvom du ikke har ATA100 harddiske så sæt dem på den indbyggede Promisecontroller alligevel! Du får en langt bedre ydelse! Dog skal dit cd-rom drev sidde på den almindelige IDE controller!
2. man SKAL installere driverne til Promisecontrolleren! Ellers vil dine drev stå i ms-dos kompabilitets tilstand! og det er måske derfor dit system starter så langsomt! Check om dine drev står i ms-dos kompabilitets tilstand ved at højreklikke på \"denne computer\" og klik på fanebladet \"ydeevne\". Der vil det stå hvis der er noget galt!
3 Hvis driverne til Promise controlleren ikke er på den medfølgende cd, kan du hente dem her: http://support.promise.com/Support/Driver_Support.asp?product=ultra100
Avatar billede helkaer Nybegynder
11. september 2000 - 14:06 #18
LoadFailed = ndis2sup.vxd  beskeden tyder på, at du IKKE har slået netkortet rigtigt fra - gjorde du det i bios? For hvis du bare gør det i Enhedshåndteringen, er det ikke nok. Men måske er det kun delvist problemet...
Avatar billede morten_b Nybegynder
11. september 2000 - 16:14 #19
Jeg kunne MEGET godt tænke mig en uddybning af svaret fra kimrosgaard - er der noget jeg ikke rigtig har fattet med den Promise-driver eller hvad? Jeg har installeret driverne til den fordi den kom op med et spørgsmålstegn i enhedshåndteringen, men jeg bruger den ikke til noget overhovedet. Den står bare i starten og leder efter ATA100 drev og dem har jeg ingen af. Kan man på en eller anden måde få den til at lade være med at søge i starten?

...eller skal man bruge den?
Avatar billede teknik Juniormester
11. september 2000 - 16:49 #20
Iflg Ovenstående + Asus, så har du en onboard ata100 controller, som kan supportere ATA 100 harddiske hvis du havde sådan en, men også alt muligt andet(ældre).
...jeg tolker Kimrosgaard\'s indlæg som:
Det er meningen at du skal tilslutte dine drev til denne (primary?) controller,
uanset om det er ATA100 drev eller ej.

...Det er jeg ganske enig med ham i, jvf promise\' egen beskrivelse
\"Ultra100 is completely backward compatible with Ultra ATA/66, Ultra ATA/33, EIDE, Fast ATA-2, or ATAPI devices.\"
http://www.promise.com/Products/idecards/u100.htm
mvh :-)
Teknik
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
11. september 2000 - 18:37 #21
Teknik>>ja, du tolker det korrekt, men uanset hvad promise skriver om deres controller så virker min opsætning rent faktisk perfekt og giver en højere ydelse end hvis man sætter sin drev på den alm. IDE controller! Jeg har ikke haft en eneste fejl overhovedet! Uanset hvad, er det da et forsøg værd at morten_b prøver den opsætning jeg har foreslået!
morten_b>>nej, du kan ikke deaktivere promisecontrolleren..desværre! ikke fra BIOS ihvertfald! det har jeg prøvet! Men prøv at flytte dine drev til promisecontrolleren! det ødelægger intet!
Avatar billede morten_b Nybegynder
13. september 2000 - 20:53 #22
Jamen det vil jeg så forsøge...eneste problem:

JEG HAR INGEN ANELSE OM HVORDAN!!!!!!

Skal jeg flytte rundt på noget i selve computeren, ændre noget i BIOS eller bare i Windows? Og i givet fald hvad og hvordan?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
13. september 2000 - 23:57 #23
Det er ikke så besværligt! Der fulgte et enkelt ATA100 kabel med til dit motherboard. Det ligner et alm. IDE kabel til forveksling, dog er der dobbelt så mange ledere og et af stikkene er blå! Det blå stik sættes på Promisecontroleren og de 2 resterende stik bruges til dine harddiske..Husk at cdrom drevet skal forblive på den alm. ide controller som master! Husk at flytte jumperen på cdromdrevet så den er master hvis ikke den er det
i forvejen! Din(e) hardisk(e) skal du ikke flytte jumpere på! I BIOS mener jeg ikke du skal ændre på noget! En sidste ting! Har du bare een harddisk på den alm. ide-controller, vil systemet forsøge at boote fra den! Derfor må du kun sætte et cdromdrev på den controller!
Avatar billede morten_b Nybegynder
26. september 2000 - 20:06 #24
Update:

Jeg har fjernet mit netkort (taget det helt ud) og nu starter computeren på under den halve tid! Der var ingen konflikter eller noget som helst! Kan det være netkortet som er i stykker?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
26. september 2000 - 23:52 #25
jeg har osse en update :-)
på Asus\'s hjemmeside kan du nu downloade en ny BIOS version 1004 som har den nye feature at du kan disable din ATA 100 controller! :-)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
26. september 2000 - 23:55 #26
ikke nødvendigvis! min pc starter osse op på under den halve tid hvis jeg piller mit netkort ud! Jeg tror det har noget at gøre med hvilke typer netkort man har..mit er et 3Com 10/100 TX kort og har altid været skyld i at min windows starter langsomt op!
Avatar billede helkaer Nybegynder
29. september 2000 - 09:32 #27
Det er generelt, at pc\'er bliver langsomme, når man installerer netkort - og vel at mærke ikke bruger dem. Pc\'en vil under opstart forsøge at finde et netværk, fordi netkortet jo sidder i fysisk og dermed er installeret. Det har vist noget med plug&play at gøre. Så hvis man ikke bruger netkortet, så skal det disables eller helt fjernes. Det samme sker med tokenring netkort.
Avatar billede morten_b Nybegynder
12. oktober 2000 - 17:17 #28
Tjahh nu virker den - så må jeg sætte netkortet i når jeg skal bruge det.