Avatar billede daniel_d Nybegynder
22. august 2002 - 22:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

ethernet og token ring printer switch ? Dur der ?

Jeg har et "mini" ethernet netværk bestående af 2 pc på en hub med videre forbindelse til Internet. Jeg har "kommet til" at købe en printer switch til token ring - det står der i hvert fald. Tog chancen. Vidste ikke rigtig hvad token ring var! hehe.. men printer switchen skulle så "dele" 2 printere på vores netværk... Er dette muligt.

Obs. printer switchen kan ses her:
http://www.qxl.com/cgi-bin/qxlhome.cgi/DA/QXL/PR/Q1012153110/_34793388

Håber på lidt hjælp

Mvh
Daniel Duvald
Avatar billede daniel_d Nybegynder
22. august 2002 - 22:08 #1
Ser man på denne side:

http://www.lrs.com/EOM/Ptradptrinfo.htm

nederst, ser det ud som om den kan bruges til både token ring og ethernet...
Avatar billede daniel_d Nybegynder
22. august 2002 - 22:09 #2
Men dur den til rj45 ???
Avatar billede jtt Nybegynder
23. august 2002 - 07:14 #3
Det vil ikke blive nogen succes - hvis det skal lykkedes vil det blive dyrt - og lidt ala at gå over åen efter vand. Ethetnet opererer med en datapakkestørrelse på 1518 bytes, mens Tokenring arbejder med en pakkestørrelse på 4096 bytes. Tokenring forventer også at få dataene leveret på en anden måde end Ethernet kan klare.

Skal det lykkedes skal du have en "dims" der kan konvertere Tokenring signal til Ethernet.

/JTT
Avatar billede mr_hansen Nybegynder
23. august 2002 - 11:48 #4
Det kan simpelhen ikke lade sig gøre, det er to helt forskellige standarder af netværk, jeg selv køre med begge to, og det kræver enten en server der har både et token-ring og et ethernet interface, hvor der bliver routet imellem, el. en tokenring / ethernet bridge, som koster 8000,- sidste gang jeg tjekkede.. Desuden findes der to forskellige stik til tokenring, det ene er et rj45, men ikke forbundet til samme ben, også et stik der ligner et seriel stik. Print serveren kan ikke begge dele, det skylles bare at lexmark producere både en ethernet og en token version.
Men et er sikkert, der skal routes el. bridges mellem de 2 netværk, jeg har enda prøvet med winXP da den har en indbygget bridge fukftion, men nej, det kunne den ikke, igen, pga. pakkestørrelsen.
Avatar billede jxhello Nybegynder
16. oktober 2002 - 11:36 #5
For at få dette til at virke, skal du have en server med et ethernet kort samt et token-ring. Du skal endvidere have en MAU.
(En MAU er der hvor alle Token-Ring enheder tilsluttes. Man kan ikke som i Ethernet verden bare have et X-kabel) Din MAU skal endvidere have samme tilslutning som din Printer Switch samt netkort. Der findes to former - RJ45 samt "IBM-stik/plug".

Din server skal så ROUTE TCP/IP, så skulle dette virke.

Det sværeste er nok at få fat i en MAU, men prøv forskellige steder hvor de sælger brugt udstyr.
Avatar billede jxhello Nybegynder
16. oktober 2002 - 11:44 #6
Jeg glemte lige at skrive at jeg går ud fra at din Printer Switch kan kører TCP/IP !!!!

Hvis IKKE så skal du BRIDGE mellem Token-Ring og Ethernet. Dette kan give en del problemmer. Det kræver nemlig at du både sætter din Printer Switch og Server til 1500 bytes pakker (istedet for 4096)
Avatar billede daniel_d Nybegynder
18. oktober 2002 - 12:17 #7
Jxhello... Jeg takker for svaret, men nok for besværligt. Så printerserveren bliver nok solgt igen :o)

Point til dig for dit uddybende svar!