Avatar billede mn121 Nybegynder
05. september 2000 - 23:27 Der er 8 kommentarer og
6 løsninger

Formatering af harddisk

Jeg har en pc\'er med win95 og der er gået helt koks i den. Jeg vil gerne starte forfra - altså formatere harddisken og installere win98 (har CD-ROM med win98 fra en ny pc\'er) og alle øvrige programmer. Kan nogen fortælle mig - i klart sprog (jeg kan ikke alle de udtryk der bruges) - hvordan jeg skal gøre?
Avatar billede leif Seniormester
05. september 2000 - 23:36 #1
Du starter med at genstarte din computer i MS-Dos tilstand.
Du tjecker om dit CD-rom drev er der, typisk \"d:\".
Hvis det er der skriver \"format c:\" (sletter alt, inklusiv evt. dokumenter).

Du må ikke slukke eller genstarte fra nu af, før den beder dig om det.
Der efter sætter du cd\'en med win98 og går over på dit CD-rom drev og skriver setup eller install, Kan ikke lige huske hvad det er for en.

/leif
eksperten@johannsen.f2s.com
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2000 - 01:28 #2
Eller du sætter CD med win 98 i og lader den starte op. Når den så kommmer til først hold hvor der spørges om computeren skal startes op med vælges dos med CDrom. Lidt efter er PC\'eren så klar til at du kan skrive format c.

Avatar billede Slettet bruger
06. september 2000 - 01:30 #3
Efter dette tastes CTRL+alt+del og du kan du lade windows 98 boote fra CD rom og så er installationen igang.
Avatar billede padde Nybegynder
06. september 2000 - 04:03 #4
Der er som regel også den mulighed at formatere direkte fra windows. - Du gør ligesom, når du formaterer en diskette: højreklikker på C, og vælger formater.

Men husk nu at tage de backup der skal tages... og LAV en STARTDISKETTE, så du har muligheden for at gendanne det hele, hvis du laver rod i det :)
Avatar billede gozar Nybegynder
06. september 2000 - 11:11 #5
For at boote op på cd-rom drevet med win98 cd\'en skal du muligvis ind i bios og ændre din bootup sequence. Det er ikke så svært som det måske kyder til.

Lad være med at slætte win før du har fundet ud fa om det virker!!
Du genstarter pc\'en
hold delete ned. indtil der kommer en blå skærm. (det er muligvis ikke en blå skærm der kommer hos dig. kommer and på bundkortet.) men hvis du så kommer ind i en menu hvor der står:
Standart coms setup

bios features setup

og en masse andre punkter.
Du skal ind under bios features setup. (der står måske advanced bbios setup hved dig) men det er pungt nr 2 fra venstre i din bios menu.

Så funder du det pungt der hedder boot sequence. Der står sikkert noget lign:
A,C Eller C,A Eller A,C,CDROM

Det pungt skal du så have lavet om til CDROM,C (det er ligemeget om der står ,d eller lign bagefter.)

Så trykker du escape en gang og går ned i save and exit. Mener det er 2 nederste til højre i boot menuen.
Så kan din computer starte op på cd-rom drevet.

Husk at ændre det tilbage igen til det der stod før du ændrede det til CDROM,C når du har installeret windows.

Avatar billede Slettet bruger
06. september 2000 - 11:23 #6
padde jeg bliver nægtet af windows at få lov til at formater masterdisk C: .
Avatar billede aasuper Nybegynder
06. september 2000 - 15:31 #7
1: Lav en startdiskette, der også understøtter CD-Rom i dos. (Kan uddybes, hvis du vil have hjælp)
2: Genstart PC med startdisk.
3: Skriv \"Format C:\"
4: Skift til CD-drev og skriv \"install\".

>>AASuper
Avatar billede jeppeniel Nybegynder
07. september 2000 - 12:51 #8
Du skal ud i dos\'en som der står ved de andre.
Når du så har skrevet Fromat c: og har sagt ja til det, så går den igang med at formater.
Når den så er færdig putter du win98 cd\'en i dit d: drev og skriver
D:
Install
Nogen gange kan du bare genstarte og starte instllationen fra cd.
så følger du der efter guiden og installere derefter driverne.\'

Hilsen Jeppe
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2000 - 13:33 #9
http://www.netdrive.com/~kharder/My%20Public%20Files/StartWin/ . Pak disse 2 filer ud på et par disketter formateret med systemfiler og indsæt herefter nr. 1 i diskettedrevet og tænd PC\'eren. Når der bedes om nr. 2 indsættes denne i drevet. Så er du klar til at formatere. Under operations finder du format og acceptere med ok, herefter Aplay. Så går det løs.
Avatar billede teknik Juniormester
07. september 2000 - 22:49 #10
Der er godt nok mange forskellig måder at gøre det på.....

Det lyder som om du har en lidt ældre maskine(win95), derfor kan det godt knibe med
at benytte metoden med \"boot fra CD\" (\"Boot\" er PC-jargon for starte op)

Hvis den teori holder, så har du brug for at starte op vha. en diskette.
Det kaldes (sjovt nok) en Boot-diskette, og den skal laves/være lavet med win98.

..Laves nemmest ovre hos naboen (en som har win98 installeret)
vælg -start, -indstillinger, -kontrolpanel, -tilføj/fjern porogrammer, -startdiskette
...resten er selvforklarende....maskinen kan godt hitte på at spørge efter win98 CD\'en,
og du skal selvf. have en diskette med til formålet.

Sæt boot-disketten i din maskine, og start op.
Den bør nu (ca. 90% sikkert) boote fra disketten....er du i de sidste 10% så skriv det her
Ellers så får du en menu frem, hvor du skal vælge
\"start med CD-rom\".

Opstarten tager et par minutter.

Når der så står  \" A:\\> \" så er den klar.

For at formatere drev C, så skal du skrive:
Format C:      (og taste enter )
og  ellers taste j for ja osv. på de rigtige steder (det er nemt nok)

Når du så er færdig med formattering, så skal du til at installere.

Så du skal lige over på CD-drevet.
...fordi bootdisketten laver et RAM-drev, og putter ind som drev \"D\",
så vil drevbogstvet for din CD-rom være et bogstav højere end normalt...
Dvs. på en typisk maskine hvor CD drevet plejer at være D, så skal du have fat i E...

Det får du ved at taste:
E:    (og taste enter)....eller F: hvis du har to harddiske....

vel derovre, og med win98 CD\'en i CD-drevet....
så mangler du kun at taste:
Install    (og enter igen)

Så går installationen igang, og starter med en scandisk, hvor du
skal taste enter når den er færdig for at afslutte scandisk....
Herefter kommer du ud af det \"farlige\" dos, og over i en tryg og sikker
Windows verden, hvor du sagtens selv kan regne ud hvad der skal trykkes
....det er enter..enter....enter etc, og en enkelt Tab. ved license agrement.

Håber du klarer skærene

mvh :-)
Teknik

Avatar billede Slettet bruger
08. september 2000 - 09:49 #11
Avatar billede cp1 Nybegynder
10. september 2000 - 15:07 #12
En lille ting som ingen her har omtalt ?
I dos promten hvor du som sagt skriver \"format c:\" ka du benytte en switch:
format c: /u  U\'et står for uncondetionel hvilket betyder at du osse for de sidste gamle system oplysninger slettet , hvis man ikke bruger denne switch ligger der stadig ca 300kb
system oplysninger fra den forige instalation og den har man intet at bruge til når man gerne vil ha ren røv at trutte i :))
Avatar billede helkaer Nybegynder
11. september 2000 - 14:21 #13
Jeg kan godt forstå, at du ikke må formatter fra Windows - så ville Windows jo forsvinde! Det var da noget af et pudsigt råd at give...
Rådet fra teknik lyder ok. Hvis din harddisk er meget stor eller du har haft virus, du ikke kan slippe af med, skal du måske overveje at starte HELT forfra - som cp1 skriver, forsvinder ikke alle gamle oplysninger ved en formattering (det er derfor, man kan unformatte en disk igen). Men alle oplysninger smutter, hvis du fjerner partitionerne (det er groft sagt de diske, din pc er opdelt i). Det kan gøres med en god gammel Dos, som man booter på - funktionen hedder FDISK. Hvis din disk er >10GB, bør du overveje at dele den op, så dine data/programmer ligger separat - det synes jeg, giver en mere stabil Windows. Men lad være at dele den for meget op - så får systemet ikke noget at swappe på. Men det er et drastisk skridt, som kræver, at du ved nøjagtigt, hvad du gør - til gengæld kører maskinen som en drøm bagefter.
Avatar billede mn121 Nybegynder
11. september 2000 - 18:46 #14
Operationen er gennemført. Jeg kan ikke sige hvem der gav det afgørende tip - I bidrog med lidt alle sammen, så I får 20 hver.
Tak for hjælpen.
Mogens