Avatar billede beckann Nybegynder
21. august 2002 - 14:21 Der er 6 kommentarer

IDE og E/IDE

Jeg har en Acer fra midten af 90'erne.

Det er en desktop, med onboard skærmkort controler m.v.

Jeg har installeret et CD-romdrev (LiteOn LTN483) Da jeg installerede det fungerede det, men jeg har siden installeret en HDD ekstra, men mu kan jeg ikke finde CD-rom drevet hverken i bios eller Windows (95).

Jeg kører med standart IDE kontroler, er der opstået konflikter pga. CD'en er EIDE????

Mine HDD-kontroler Står med en fejl (code 10) i enhedshåndteringen. og under ydeevne står der at begge HDD'er er i Dos-mode.

Vis mig den gyldne vej...
På forhånd tak.
Avatar billede ladyhawke Novice
21. august 2002 - 14:24 #1
har du husket at sætte master slave konfigurationen rigtigt på den nye hd og cdrom drevet? Det er muligt at den nye hd er secondary master og hvis det samme gælder cdrom drevet er det HW konflikt...
Avatar billede beckann Nybegynder
21. august 2002 - 14:45 #2
det er checket. Den nye HDD er slave på Primery, og CD'en er maser på scendodary uden nogen slave.
Avatar billede beckann Nybegynder
21. august 2002 - 14:46 #3
Ups. master på sekondary
Avatar billede ladyhawke Novice
21. august 2002 - 14:54 #4
hvad siger biod og hhv. hd's og cd drev (har du auto detected)?
Avatar billede ladyhawke Novice
21. august 2002 - 15:06 #5
hmmm, der var stavningen igen: biod -> bios
Avatar billede beckann Nybegynder
22. august 2002 - 07:16 #6
Bios finder HD, men ikke CD. når jeg kigger hdcontrolerne (i windows) kan den godt finde ud af at der er noget på secondary Ide, men den kan ikke finde det.
Jeg har auto detection sat til automatisk i Bios.
Men jeg tænkete på om der kan være en konflikt imellem det gamle bundkort, og det faktum at det er E/IDE cd-rom.
Nogle ideer?