Avatar billede kds Nybegynder
05. september 2000 - 10:14 Der er 10 kommentarer

Server

Hvor svært er det at sætte en Red Hat 6.2 op for en Nybegynder i Linux ????
Avatar billede beaviz Nybegynder
05. september 2000 - 12:32 #1
Det er selvfølgelig let at trykke install. men derfra så til at have systemet tilpasset som du ænsker det, der er nok et stykke.

men, bare kast dig over det, indlæringskurven kan være lidt stejl, men du vil ikke fortryde det.

/Beaviz
Avatar billede stig3 Mester
05. september 2000 - 16:10 #2
Linux ER svært i starten, men det er samtidig en god måde at lære om computerens opbygning. Jeg mener dog at hvis man bare vil snuse til linux er mandrake 7.0 at foretrække. De påstår at den er 100% kompatibel med redhat og den er ekstrem enkel at installere og configurere.

Ordet enkel skal ses i forhold til andre distributioner - alt er relativt :-)
Avatar billede victor44 Nybegynder
08. september 2000 - 00:31 #3
Den nemmeste distribution jeg har set når man snakker installation og konfiguration er SuSE.
Det er ikke svært.
Det bliver først svært når du bevæger dig ind på områder hvor du mangler viden ;-)
Du skal virkelig vide hvad du laver. Der er dog mange hjælpe programmer idag som kan lave de fleste konfigurationer for dig.
SuSE distributionen er ligeså \'nem\' at installere som en Virus98. Programmerne hedder bare noget andet. Det kan du dog råde bod på ved at følge installations vejledningen og hvis du har dybere spørgsmål er de fleste dækket så godt at du kan få tingene til at fungere når du læser i manualen.
Hvis det du vil er at have en desktop maskine med en grafisk brugerflade så behøver du ikke den dybere indsigt. Det er først når du begynder at lave alt muligt andet det begynder at blive slemt.
Når du installerer et program på en windows maskine klikker du på installations programmet fil.exe. Når du skal det samme på en LINUX kan du bruge en \'RPM manager\' der peger du på installations filen fil.rpm og vupti du har et nyt program.

God fornøjelse.
Avatar billede cybermike Nybegynder
12. september 2000 - 14:59 #4
Red Hat 6.2 er nem at installere, men når du så ender ved en dum console prompt stiller du dig bare og siger øhhhh, hvad skal jeg nu.

Det gjorde jeg ihvertfald.
Avatar billede atomizer Nybegynder
13. september 2000 - 11:53 #5
Sådan begyndte jeg....

Installer Redhat 6.2 som custom... gerne med det hele (ikke nødvendigt, men sjovt at lege med)
hent webmin fra http://www.webmin.com/

Det er skide nemt at installer...
Du kan lave alt fra en webbrowser... FTP, SMB(windowsnet),Sendmail(post),Httpd(webserver etc.)

gør dig selv den tjeneste og hent det.

prøv fra din egen pc...
http://<<din linuxserver IP/navn>>:10000
bruger: root
password: dit rootpassword

også er du igang...

du kan læse mere om det på hjemmesiden.

Skal du have den grafiske brugerflade op og køre så kan du:

Konfigurere den ved at skrive Xconfigurator
og strate den med startx
prøv evt. man X

//Atomizer
Avatar billede cybermike Nybegynder
13. september 2000 - 12:10 #6
atomizer> Hvorfor :10000 hvad gør det? (jeg ved godt det kalder port 10000 men hvad er der på den?)
Avatar billede cybermike Nybegynder
13. september 2000 - 12:10 #7
Og hvad er webmin?
Avatar billede megabyte_ Nybegynder
19. september 2000 - 21:07 #8
webadmin er en \"grafisk\" opsætning af din maskine du kan ændre mange ting via det alt for går via en en browser
10000 er bare den port man hr sat webadmin op til at køre på temlig simpelt og et dejligt stykke værktøj

<MB>
Avatar billede cybermike Nybegynder
20. september 2000 - 08:38 #9
Hmm, det kan godt være jeg prøver det.

Kan det bruges til at sætte en seriel console op med? og kan man bruge det der webadmin over en seriel konsole?
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
29. september 2000 - 20:30 #10
Som før nevent er Linux-Mandrake, et godt valg for begynder.... og for den sags skyld også hardcore linux hejer!

Jeg vil dog ikke mene at det skal være 7.0! men at det skal være deres nye server udgave, den har wizard til det meste, så det skulle være til at klare...

Mandrakes webmin er hvirkelig god og lige til.
http://localhost:10000

læs mere på:
http://www.linux-mandrake.com/en/pr-corposparc.php3
http://www.linux-mandrake.com/en/corposerver.php3

/The Shadow Surfer