Avatar billede blueyed1 Nybegynder
05. september 2000 - 07:30 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Cloning, (spejling- Image) af WIN-NT 4 Harddisk

I forbindelse med et helt ny installation af WIN-NT 4, har jeg tænkt mig at lave et DiskImage af harddisken (grundinstallation med de programmer jeg bruger mest)når jeg er færdig. En slags recover CD.
Men hvordan ser det ud med WIN-NT\'s Plug And Play funktioner, er den ligeså god som Win 9x ? Makinen skal på netværk.

Er der i øvrigt noget man skal ta speciel højde for ved en helt ny reinstallation, bootdiske eller lign. for at kunne starte.
Maskinen er en Compaq.

Jag havde tænkt mig at starte med en eller anden bootdisk, formatere disken, og bootdisken skulle så ta CD-rom drevet med så man kan starte installationen i dos, hvis ikke WIN-NT CD-en er Bootable.

Er der nogen der har prøvet eller har erfaring med dette ??

Mvh. Blueyed1
Avatar billede mglarsen Nybegynder
05. september 2000 - 08:50 #1
Hvis du har adgang til en Win98-maskine, kan du lave en boot-diskette derfra som automatisk detekterer CD-ROM drevet. Du kan så enten brænde image-programmet ned på CD\'en eller du kan ligge det på disketten. Hvis det er Ghost, du bruger, kan du desuden sætte nogle parametre på, så den automatisk ligger dumpet på - det eneste du skal er, at sætte CD\'en og disketten i drevet - hvis du vil have hjælpe, kan du lige sige til...
Avatar billede irve Praktikant
05. september 2000 - 09:44 #2
Du skal ikke regne med noget Plug\'n\'Play i WINNT4, for der er ikke noget.
Hvis du laver et image - kan/skal det kun bruges på maskiner med samme type hardware som den du har lavet images på. Hvis du samtidigt vil have den på et netværk, skal det selvfølgelig også være samme netkort, ALT SKAL VÆRE ENS.
Hvis dit netværk er et WinNT domain, skal du køre en SID-walker på maskinen bagefter, for at den får en unik SID, ellers er alle maskiner med dit image, ens for domain controllerne, hvilket kan give en del problemer.
WinNT CD\'en er bootable, men du skal alligevel lige have formateret dit C: drev. Så brugen af f.eks. Win9x Startup diskette er en god idé.
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
17. september 2000 - 18:21 #3
Hvad er en SID-walker ?

Lad os antage at maskinerne er ens.. Men da bruger m.m. er forskellige og de alle skal på et NT- netværk- domain..
Hvad nu hvis en eller flere typer hardware er forskellig ? Når der er ikke Plug\'n\'Play i WINNT4, kan man vel fjerne det/den type hardware man vil og installere en ny bagefter.

NT er lidt besværlig synes jeg.. Man kan ikke bare gå inde under system i kontrolpanelet og fjerne- ændre diverse opsætninger.

Men jeg håber ikke at WIN-NT manglende Plug\'n\'Play, udelukker at man laver et image af en maskine.

Jeg havde tænkt mig at bruge PowerQuest DriveImage, da jeg har hørt at Ghost har et problem med WIN-NT\'s NFFS.
Avatar billede suldrup Nybegynder
19. september 2000 - 21:37 #4
Jeg har prøvet at lægge et GHOST-image på en del Compaq PC\'er (NT WS 4.0)uden problemer med SID-nummer (og uden brug af SID-walker). Jeg går ud fra at PC\'en får et nyt SID-nummer når jeg alligevel skifter computernavn ved første boot, du må tænke på at det pågældende computernavn kun blev brugt da GHOST-imaget blev skabt. Jeg har også lagt GHOST-image på PC\'er hvor skærmkortet/netkort ikke var ens, her krævede det blot en reinstallation af skærmkort/netkort, resten af hardwaren var næsten ens (samme hovedtype, f.eks DP2000, DP4000 eller DP EN).