Avatar billede dcgeek Nybegynder
19. august 2002 - 08:18 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Forskning i A.I

Hvor kan jeg finde informationer om hvor langt man er nået i forskningen inde for at give computere intelligens? Altså ikke bare den form for kunstig intelligens som vi kender den idag, men informationer om hvor langt forskerne er nået med at give computere egen personlighed?
Avatar billede Thomas Nybegynder
19. august 2002 - 08:25 #1
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. august 2002 - 08:29 #2
for at sige det kort:  Nul millimeter.

Alt hvad vi har levet indtil videre er at simulere intelligens (som fx med de der robotter der kan forkomme forstående fordi de gentager brugerens egne ord i sætninger der er nogenlunde syntaktisk korrekte).

Der er endnu ingen der rigtig ved hvad intelligens er.

http://www.ai.mit.edu/
ftp://ftp.cs.ucla.edu/AI/timeline.txt

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. august 2002 - 08:36 #3
Ups. timelin linket ovenfor er dødt. brug:
ftp://ftp.cs.cmu.edu/user/ai/pubs/faqs/ai/timeline.txt
Avatar billede warberg22 Nybegynder
19. august 2002 - 10:23 #4
Jeg kan give et ret kedeligt svar på det. Computeres evne til at løse problemer, er defineret i computerteori fra før computerens opfindelse. Først og fremmest teorien om Turing maskiner og Rice's sætning, der fortæller at nærmest alle interessante spørgsmål er uafgørlige for en computer. Tænk på en compiler; den kan finde småfejl i kildekode, men den kan ikke svare på det mere interessante spørgsmål "virker dette program?" Computere kan heller ikke bevise matematiske sætninger.
Dette teori gælder for alle nutidige og fremtidige computere, så at tro på begrebet kunstig intelligens, kræver nok en "religiøs" indgangsvinkel...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. august 2002 - 11:51 #5
Kunstig intelligens kan antage mange former. Én af de mest interessante (efter min mening) er fuzzy logic. Se links på denne søgning: http://www.alltheweb.com/search?cat=web&cs=utf-8&l=any&q=%2B%22fuzzy+logic%22

NanoQ
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2002 - 11:55 #6
Ægte kunstig intelligens får vi aldrig. I så fald ville det kræve at maskinen havde en bevisthed om sin eksistens, og qua dette ville den ikke stille sig tilfreds med at være slave for os.

Kunstig intelligens ville derfor være enden for menneskeheden.

Der findes mange forslag til simuleret intelligens, der kan være ganske nyttig i mange henseender.

Men i bund og grund handler det om observationer, valg og handlinger.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
19. august 2002 - 11:55 #7
warberg22 - *snøft*.. og mig som gik og troede at bots som AliceBot var bygget på nutidens teknologi, og så er det egentlig bare nogle algoritmer man har kendt for flere hundrede år siden...
Avatar billede dcgeek Nybegynder
19. august 2002 - 11:58 #8
Jeg så noget på http://www.ai.mit.edu/ om at man er igang med at forske i hvordan man kan indbygge bakterier i en computer, og gøre dem til en del af computeren... så har vi jo faktisk en levende computer.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. august 2002 - 12:01 #9
Er du interesseret i science fiction litteratur, vil jeg anbefale at kaste dig over Dan Simmons epos om Hyperion (Hyperion, Fall of Hyperion, Endymion og Rise of Endymion). Her beskrives kunstig intelligens i yderste konsekvens. Bøgerne er absolut mine favoritter inden for genren :)
Avatar billede dcgeek Nybegynder
19. august 2002 - 12:46 #10
Jeg er ikke interesseret i Science Fiction, jeg er mere interesseret i at få science fiction virkeliggjort, og hvor langt forskerne er nået.
Avatar billede warberg22 Nybegynder
19. august 2002 - 13:09 #11
dccgeek> mener du seriøst at en chat-bot er et eksempel på kunstig intelligens? A.L.I.C.E forsøger jo bare at tolke semantiken af en grammatik, og det er netop noget af det som computere aldrig vil kunne mestre..
Avatar billede dcgeek Nybegynder
19. august 2002 - 14:18 #12
Ej, jeg ved ikke rigtig om AliceBot er eksempel på kunstig intelligens... men spillet NIM er da et klart eksempel på kunstig intelligens.
Spillet handler om at man har 3 rækker og 50 tændstikker (tror jeg nok).
Og så kan der f.eks. være 25 tændstikker i 1. række, 14 i 2. og 16 i den 3. række, og så skal man ellers vælge en række man vil tage fra og tage X antal tændstikker. Den der tager den sidste tændstik har tabt, og i sådanne spil kan man selv vælge om spilleren skal starte eller computeren skal starte og uanset hvem der starter, så vinder computeren, og det er ikke muligt at vinde over den.
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. august 2002 - 14:28 #13
Faktisk nej. spillet NIM er et eksempel på hvordan en præcis algoritme nogen gange kan gøre ting BEDRE end intelligens.

Fordi spillet NIM kan reduceres til en matematisk formel man blot skal indsætte i for at finde ud af hvilket træk der er bedst. Mennesker kan træne sig op til at tænke lidt hen i retning af den måde, men det er svært, for det er noget helt andet end det vi normalt gør når vi tænker.

mvh JakobA
Avatar billede dcgeek Nybegynder
19. august 2002 - 14:36 #14
Dvs. at man skal have en religiøs indgangsvinkel for at kunne se intelligensen i kunstig intelligens? Så er den eneste udvej for at lave en levende computer, at få bakterier implementeret i en computer.
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2002 - 14:38 #15
NIM handler da bare om at udregne alle løsningsforslag og så tage den hvor man vinder.

Det er der ikke noget religiøst i :)
Avatar billede dcgeek Nybegynder
19. august 2002 - 14:51 #16
Hehe... nej, men som warberg siger, så skal man have en religiøs ingangsvinkel hvis man skal kunne se intelligensen i kunstig intelligens, som jo faktisk bare er en række med informationer...
Hmm... kunne man ikke transplantere en menneskehjerne over i en computer?
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. august 2002 - 14:59 #17
cmon. du har set for mange science fiction film.
Men jo det vil sandsynligvis blive muligt en dag ( om 50 til 500 år :-)
Avatar billede warberg22 Nybegynder
19. august 2002 - 15:50 #18
angående Nim: i en simpel ugave af spillet er der kun én række, og hvis spiller A så lægger en række med 3n+1 tændstikker, eksempelvis 13
og beder A om at trække den første, så kan B altid tvinge A til at tage den sidste. Et klassisk "værtshustrick" :-D
Avatar billede warberg22 Nybegynder
19. august 2002 - 15:52 #19
mente: "...beder A om at trække først"
Avatar billede mazymaze Nybegynder
03. juni 2003 - 15:51 #20
Jeg har følgende AI bøger til salg.

De fleste af bøgerne er aldrig brugte, og alle (bortset fra én enkelt) er købt hos Amazon.com i vinter 2000/2001 til fire gange prisen, dvs. (samlet: 5000-6000kr)

”Bots – the origin of new species” (brugt) 269 sider
af Andrew Leonard
50 kr

”Artificial Minds” (ubrugt) 447 sider
af Stan Franklin
150 kr

”The Age Of Spiritual Machines” (lettere brugt, men ser stort set ud som ny). 388 sider
af Ray Kurzweil
150 kr

”Fluid Concepts and Creative Analogies” (ubrugt) 518 sider
af Douglas Hofstadter
150 kr
/
”Beyond Humanity: CyberEvolution and Future Minds” (ubrugt) 487 sider
af Gregory S. Paul & Earl D. Cox
150 kr

“Mind Design II – Philosophy, Psychology, Artificial Intelligence” (ubrugt) 475 sider
edited by John Haugeland
150 kr

“Digitale Agenter – Praktiske assistenter til Internet” (brugt) 143 sider
af Karim Pedersen
50 kr

”Robot – Mere Machine to Transcendent Mind” (ubrugt) 227 sider
af Hans Moravec
100 kr

”Darwin among the Machines – the evolution of global intelligence” (ubrugt) 286 sider
af George B. Dyson
100 kr

”Mind Children – The Future of Robot and Human Intelligence” (ubrugt) 214 sider
af Hans Moravec
75 kr

”Mapping Great Debates – Can Computers Think? – An Issue Map Publication”
Syv forskellige Maps/Plakater/Diagrammer over tankeprocesser. Ikke en bog, men meget værdifuld illustreret sammenfatning af hvad der står i alle de andre bøger.
250 kr

Du kan købe alle bøgerne samlet til extra discountpris: 1000kr