Avatar billede proxyangel Nybegynder
18. august 2002 - 21:55 Der er 13 kommentarer

Et klassisk spil savnes!

Hej!

Når jeg tænker tilbage på mine yngre dage, kan jeg huske et spil som hed "Hot Rod", som gik ud på, at man skulle bygge en bil, hvorefter man skulle ud og tjene skejsere ved at køre om kap!

Kan nogen fortælle mig hvor jeg kan downloade dette spil. Ligesom der findes nogen sider hvor man kan downloade gratis klassiske spil. Jeg har søgt i lang tid uden held....
Avatar billede jelzin101 Praktikant
18. august 2002 - 21:58 #1
obs. såfremt nogen skulle føle trang til at poste links til såkaldt abandonware vil jeg henstille til at man læser www.exp.dk/regler.phtml grundigt først, og samtidt overvejer hvorvidt det materiale man nu har tænkt sig at linke til nu også er lovligt (tag i mente at ophavsretten gælder i 70 år.)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
18. august 2002 - 22:01 #2
Spillet er udgivet af Activision og lavet af Sega i 1990 til Amiga.

Da spillet hverken ligger til download hos Sega eller Activision, må man konkludere at spillet IKKE er udgivet som freeware. Altså det kan ikke lovligt downloades, da enten Sega eller Activision stadig har ophavsretten til produktet.

Det er en misforståelse at spil automatisk bliver "freeware" (abandonware) bare fordi det ikke har været solgt i butikker i 5 eller 7 år.

NanoQ
Avatar billede proxyangel Nybegynder
18. august 2002 - 22:02 #3
Jamen så siger jeg da mange gange undskyld. Troede det var et freeware game. Mange gange undskyld!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. august 2002 - 11:02 #4
..til gengæld er der flere sites (rigtig mange!), der tilbyder gratis spil rundt omkring. Den første jeg så ved en hurtig søgning var: http://www.freegames.com/

Prøv også http://www.oldgames.com/ - eller smut på http://www.google.com og søg på "Free games" "Old Games" eller "Classic Games".

Husk igen blot på ophavsrettighederne. Det er desværre ikke alle "Old Games" til download, der faktisk er lovlige. Det er man beklageligvis nødt til selv at læse sig frem til på siderne.

Envidere kan du prøve at søge på "MAME", der dækker over alle de emulatorere der er lavet over de gamle maskiner. Jeg kan detsværre ikke søge for dig i øjeblikket, da min forbindelse til Google er nede :(

Husk også i sidste tilfælde, at det ikke er alle spil, der er lovlige, selv om en del af de "ældre" spil faktisk af producenten er blevet frigivet...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. august 2002 - 11:47 #5
ole_madsen, specielt Oldgames.com var en rigtig slemmert for bare et par måneder siden. Men nu er forskellige brancheorganistationer så småt ved at blive obs på "abandonwaresites" - derfor blev den gamle Oldgames.com lukket.

Eksperten har taget en endnu hårdrere holdning til Abandonware end de fleste andre. Vi ser som udgangspunkt Abandonware som Warez. Dvs. hvis ikke den der lægger et link til et stykke abandonware kan bevise at produktet rent faktisk ER frigivet, vil linket ikke blive accepteret på Eksperten.

Derfor skal du også være påpasselig til at poste vejledninger i hvordan der findes gamle spil vha. diverse søgemaskiner.

Det samme gør sig gældende for emulatorer og dertilhørende rom's. Ofte har vi på Eksperten set links til Amiga emulatorer hvor der medfølger en kickstart rom (som er nødvendig for at afvikle spil og programmer). Emulatorerne er lovlige nok. Men det er kickstart rom'en ikke.
Avatar billede eyes Nybegynder
19. august 2002 - 11:48 #6
har du en email :)
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2002 - 11:51 #7
Jeg har spillet både Hot Rod 1 og 2, det første er klart det fedeste.

Jeg fandt det efter at have glemt det i 8-9 år, og huskede det som meget sejere ;)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. august 2002 - 11:57 #8
eyes, hvad skal du bruge e-mail til?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. august 2002 - 11:59 #9
Jeg har såmen også stadig spillet (dog kun 1'eren) liggende... det er ikke længe siden jeg havde en lille nostalgiweekend med et par venner, hvor vi tæskede en masse gamle spil igennem på min gamle Amiga.

Generelt blev jeg skuffet... som el_barto skrev, huskede jeg også de fleste spil som meget bedre end de synes idag. Jeg tror vi er blevet for forvent :)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
19. august 2002 - 12:12 #10
nanoq>> kender godt fornemmelsen, satte min c64'er op for et par måneder siden - og må give dig ret i at de gode gamle dage, mht. spil måske ikke var så gode igen
Avatar billede eyes Nybegynder
19. august 2002 - 12:32 #11
har begge 2 liggende
kan bare ikke få lyden til at virke
Tror det et til PC speakeren
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2002 - 14:39 #12
Det er til PC speaker. Du skal bare forbinde den rigtigt :)
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2002 - 07:37 #13
Lukketid?