Avatar billede hanmo Nybegynder
18. august 2002 - 17:38 Der er 1 kommentar og
1 løsning

RAID kontroller onboard eller ekstern

Jeg har tænkt mig at anskaffe en lille server med et RAID 1. Men jeg kan ikke beslutte mig til om jeg skal købe et bundkort med RAID eller købe en eksternt RAID kontrollerkort. Er der nogen nævneværdig forskel i kvalitet og performance?
En onboard løsning virker i hvert fald som det billigste. Men hvis det er en junk løsning, er der jo ikke meget ved det. Er der nogle der har erfaringer?
Avatar billede riversen Nybegynder
18. august 2002 - 17:42 #1
Vil faktisk mene, at bruger du en onboard løsning er du jo 100% sikker på at det spiller sammen. Har hørt om små-problemer med ekstern, men kan ikke huske hvad det var.
Avatar billede kraka Nybegynder
18. august 2002 - 19:41 #2
Raid 1 = spejlede diske som du reelt ikke behøves en raidcontroller til. Forskellen på en indbygget og en ekstern controller ligger i performancen. Du skal købe en indbygget da det er godt nok. En ekstern er bedre når du kører raid 5 og har mange diske. Det skyldes at der fås bedre (hurtigere) processorer og mere læse og skrive cache på de eksterne controllere og dermed højere pris. Skal du have mere end 5 diske i din server og vil køre raid 5 så spørg igen.Ja jeg har mange erfaringer.