Avatar billede thrill Nybegynder
18. august 2002 - 16:11 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

LiteOn 40x / 48x ?

Er der nogen teknisk forskel på en LiteOn 40X / 48X brænder, altså har 48X'ern nogle features som 40x'ern ikke har, ud over at den er 8X hurtigere ?

Hvordan er drevet i brug til rippe cd'er (audio extraction) ?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
18. august 2002 - 16:19 #1
nix... ingen funktionsmæssige forskelle.

LiteOn drevene er generelt ganske gode til prisen. Specielt de nyere drev opleves sjældent problemer med. Der ligger ikke noget specielt i at rippe, så det kan den fint klare.

NanoQ
Avatar billede thrill Nybegynder
18. august 2002 - 17:07 #2
Takker, jeg tænker bare tilbage på mit gamle Pioneer 24x scsi drev som absolut ikke kunne bruge til at rippe med, max. 3x og så kom der fejl i lyden, det blev byttet til et Plextor cdrom som dog desværre senere blev defekt (2 stk. på den konto).

Men det er bare dét om en prisforskel på ca. 450.- retfærdiggør at man køber en Plextor 40x CDRW istedet for en LiteOn ?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
18. august 2002 - 17:31 #3
Det synes jeg faktisk ikke... har selv et LiteOn, og har aldrig haft problemer med det :)
Avatar billede thrill Nybegynder
18. august 2002 - 18:35 #4
Tak, jeg snupper en LiteOn 40x brænder :)

Det er vist også noget med at LiteOn skulle kunne overburne mere end hvad Plextor kan, vistnok helt op til 99 min. hvor Plextor ligger først i 90'erne. Ret mig hvis jeg husker forkert.
Avatar billede leonard Nybegynder
20. august 2002 - 01:17 #5
god idè. Jeg har lige købt en for kun 499. Desuden har jeg kun haft gode oplevelser med en ældre model (16X10X40), hvor jeg brugte pæren og sparede de 5-600 kr. som en plextor ville have kostet. Men dermed ikke et ondt ord om plextor, jeg ville elske at have en, hvis pengepungen tillod det.
Avatar billede bone_head Nybegynder
21. august 2002 - 15:31 #6
Tjek eventuel i www.cdrfreaks.com og www.cdrlabs.com's forums, der står hvordan Lite-On 40x drevene kan frimware flashes til et 48x. Der heller ikke problemer i at flashe drevet tilbage til et 40x hvis man hellere vil det, det er altså ikke en engang oplevelse.

PS. Både 40x og 48x drevene er næsten helt sikkert identiske inde i fra Lite-On's side. En gut fra et af bordene (husker ikke hvilket) skrev at han havde åbnet sit 40x og der stod 32125 (deres 32x drev) inde i hardwaren, og det var nyt originalt drev fra Lite-On!
Avatar billede thrill Nybegynder
06. oktober 2002 - 19:03 #7
Har nu købt en LiteON 40-12-48, og den virker fint, en sjov ting er at drevet spinder op i hastighed i step, og ikke en konstant stigning. Audio cd'er brænder jeg med max. 8X, men ved ikke om det bare er en gammel skrøne at visse skiver kan være svære at læse, hvis man brænder dem for hurtigt ?

bone_head > lidt skummelt hvis LiteON blot tuner sine drev op...
Avatar billede bone_head Nybegynder
06. oktober 2002 - 21:52 #8
thrill > drevet skriver det der hedder Zone Constant Linear Velocity (ZCLV), dvs. forskellige zoner bliver skrevet med konstant hastighed. F.eks. vil man når man vælger 40x starte med 20x derefter skifte til 24x, 32x og til sidst 40x. Jeg er dog rimelig sikker på, at hvis du opdaterer drevet med den nyeste firmware, vil du også få adgang til CAV/P-CAV brænding (dvs. langsomt stigende brænde-hastighed). Kig eventuelt på dette link fra cdfreaks, som forklarer forskellen mellem de forskellige teknologier:
http://knowhow.cdfreaks.com/article.php?ID=123

Forresten er det en meget almindelig strategi at lave et enkelt produkt og derefter sælge de i forskllige afskygninger for at dække er bredere markedsekment. Af firmaer der benytter sig at dette kan med garanti nævnes: HP, Lite-On og Intel. Der er med stensikker garanti MANGE flere endnu.