Avatar billede knast Nybegynder
18. august 2002 - 15:00 Der er 6 kommentarer

matematik problem :(

jeg sidder her og er i gang med at lægge en sidste hånd på mine matematik lektier.
men der er en opgave jeg har lidt prblemmer med :(
6. Bestem foreskiften for den eksponentialfunktion hvis graf går igennem punktet (-3,k) hvor k € ( <- Ja, det er et 'tilhører' tegn) R+
Problemmet er at så vidt jeg kan se går alle eksponentialfunktioner hvor grundtallet er under 1 gennem (-3,k)

0,5^x går gennem (-3,8)
og
0,7^x går gennem (-3,3)

Konklussion: jeg må have misforstået opgaven :P Er der nogen som lige kan give en hånd med her.
Avatar billede warberg22 Nybegynder
18. august 2002 - 15:48 #1
du skal udtrykke den i forhold til et vilkårligt k
Avatar billede warberg22 Nybegynder
18. august 2002 - 15:50 #2
løs ligningen a^(-3)=k
Avatar billede warberg22 Nybegynder
18. august 2002 - 16:00 #3
jeg får grundtallet til: a = k^-(1/3)
Avatar billede knast Nybegynder
18. august 2002 - 16:27 #4
Ja, det får jeg det også til ;)

men vi kan altså godt blive enige om at der ikke findes EN løsning, som man skulle tro når man læser opgaven ?

<citat>
Bestem foreskiften for *DEN* eksponentialfunktion
</citat
Avatar billede warberg22 Nybegynder
18. august 2002 - 16:30 #5
na, jeg mener kun man kan tale om "flere" mulige, hvis man antager at der kan være en koefficient foran. Ellers er opgaven nu korrekt formuleret :-)
Avatar billede warberg22 Nybegynder
19. august 2002 - 20:37 #6
var det ikke svar nok?