Avatar billede nathan Nybegynder
03. september 2000 - 13:44 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Skærm Opløsning i Linux!

Hej Jeg er nybegynder på Linux. Jeg har installert Linux Redhat ver6.0, med en opløsning på 1024x728 men Jeg vil gerne ændre den til 800X600. hvordan gør jeg det?

Avatar billede lbhansen Nybegynder
03. september 2000 - 22:38 #1
i etc/X11/XF86Config skal du finde sectionen screen.
I den er en subsection display. Der kan du angive depth, og
opløsning. Du kan vælge at erstatte \"1024x768\" med \"800x600\", eller du kan tilføje. Så linjen kommer til at se sådan
her ud: \"Modes \"1024x768\" \"800x600\" det betyder at den vil vælge 1024x768 som det første. Når du trykker <crtl><alt><numpad +/-> vil den skifte opløsningen
Avatar billede steffen Nybegynder
03. september 2000 - 23:36 #2
Kør \"Xconfigurator\" som root.

I stedet for at vælge \"Auto\" når den spørger dig om displaymodes, vælg da manual, og vælg kun 800x600 som afkrydset - så er du kørende.

Avatar billede nathan Nybegynder
04. september 2000 - 22:45 #3
yak, Jeg kunne ikke finde ud af at køre den x86config. eller xconfigurator. guider mig lidt!

er det noget med Gname af gøre?

nathan
Avatar billede tuxi Nybegynder
05. september 2000 - 10:17 #4
Husk at X skal være med stor.....

Ellers kan du også skrive \"setup\" (uden \"\") i konsollen...der kan du også sætte det op :)

----
Tuxi
Avatar billede stig3 Mester
05. september 2000 - 16:03 #5
Hvis du er inde i X(gnome eller andre) fra starten når du har bootet op skal du åbne et konsol vindue for at køre configureringen, som de taler om.

men 6.2 er meget mere brugervenlig for os begyndere. 6.0\'eren fik jeg aldrig til at køre.
Avatar billede nathan Nybegynder
05. september 2000 - 18:50 #6
er der meget forskel mellem 6.0 og 6.2???

med \"setup\" virkede uden problemer!
her er pointerne!
Avatar billede tuxi Nybegynder
05. september 2000 - 21:18 #7
Tak :)

\"setup\" har jeg også selv fundet som det bedste program til opsætningen af en del af det der er i linux omkring \"X\"...

:)
Avatar billede stig3 Mester
07. september 2000 - 08:15 #8
Jeg ved ikke om der er særlig meget forskel på 6.0 og 6.2. Der er sikkert flere og bedre programmer med til 6,2. Men jeg har et grafikkort, som 6,0 ikke understøttede så for mig var der stor forskel. 6,0 kan selvfølgelig også køre hvis man finder den rigtige driver til grafikkortet, men når man som jeg ikke har den store erfaring med linux tager det lang tid at finde ud af.
Avatar billede tuxi Nybegynder
07. september 2000 - 08:27 #9
Tjaee...Det eneste jeg har fundet ud af forskellen er at 6,2 kunne finde mit netkort..

Angående programmer kan jeg ikke se forskel, men den er vel mere stabil end 6,0
Avatar billede nathan Nybegynder
07. september 2000 - 10:46 #10
Nogen siger ver. 6.4 er kommet! er det rigtig?
Avatar billede stig3 Mester
07. september 2000 - 11:26 #11
De sælger det i hvert fald ikke selv endnu.

http://www.redhat.com/marketplace/catalog/Software/Operating_Systems/index.html

Men det kan da være at den er på trapperne.
Avatar billede tuxi Nybegynder
07. september 2000 - 11:56 #12
Jeg har hørt at RedHat 7.0 Beta er kommet, som hedder Pinstripe...har dog ik prøvet den endnu...

Kan vist nok hentes på sunet !

com, net eller org kan jeg ik lige huske om det er...