Avatar billede bamig Nybegynder
16. august 2002 - 23:21 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

2 VB spm.

1.
Hvordan læser jeg en og kun en specifik linie fra en txt fil?

2.
Hvordan får jeg hvilket nummer dags dato er på året.
F.eks. 1 Jan. = nr. 1. og 31 December = 365
Avatar billede bamig Nybegynder
16. august 2002 - 23:32 #1
Er det ikke lige at slå op i bogen???
Avatar billede andymax Nybegynder
17. august 2002 - 05:36 #2
1.
Public Function ReadLineInFile(ByVal File As String, ByVal Line As Long) As String
    Const lngForReading As Long = 1&
    Dim objFileSystemObject As Object
    Dim objFile As Object
    Dim lngLine As Long

    Set objFileSystemObject = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set objFile = objFileSystemObject.OpenTextFile(File, lngForReading&)

    On Error Resume Next

    For lngLine& = 0& To Line& - 2&
      Call objFile.SkipLine
    Next lngLine&

    ReadLineInFile$ = objFile.ReadLine$

    Call objFile.Close
    Set objFile = objFileSystemObject.OpenTextFile(File, lngForReading&)
    Set objFileSystemObject = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
End Function

2.
lngDayOfYear = DateDiff("d", DateAdd("d", -Day(Date) + 1, DateAdd("m", -Month(Date) + 1, Date)), Date)
Avatar billede andymax Nybegynder
17. august 2002 - 05:39 #3
1.
Public Function ReadLineInFile(ByVal File As String, ByVal Line As Long) As String
    Const lngForReading As Long = 1&
    Dim objFileSystemObject As Object
    Dim objFile As Object
    Dim lngLine As Long

    Set objFileSystemObject = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set objFile = objFileSystemObject.OpenTextFile(File, lngForReading&)

    On Error Resume Next

    For lngLine& = 0& To Line& - 2&
      Call objFile.SkipLine
    Next lngLine&

    ReadLineInFile$ = objFile.ReadLine$

    Call objFile.Close
    Set objFile = Nothing
    Set objFileSystemObject = Nothing
End Function

2.
lngDayOfYear = DateDiff("d", DateAdd("d", -Day(Date) + 1, DateAdd("m", -Month(Date) + 1, Date)), Date)
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
17. august 2002 - 09:29 #4
2: lngDayOfYear = DatePart("y", Date)
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
17. august 2002 - 09:30 #5
Ifølge MSDN Library :-)
Avatar billede andymax Nybegynder
17. august 2002 - 09:33 #6
Hej Benny, giver det ikke bare årstallet? ;o)
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
17. august 2002 - 09:46 #7
Nope...

Snip fra MSDN Library

<Snip>
DatePart Function

Returns a Variant (Integer) containing the specified part of a given date.

Syntax

DatePart(interval, date[,firstdayofweek[, firstweekofyear]])

The DatePart function syntax has these named arguments:

Part Description
interval Required. String expression that is the interval of time you want to return.
date Required. Variant (Date) value that you want to evaluate.
firstdayofweek Optional. A constant that specifies the first day of the week. If not specified, Sunday is assumed.
firstweekofyear Optional. A constant that specifies the first week of the year. If not specified, the first week is assumed to be the week in which January 1 occurs.

Settings

The interval argument has these settings:

Setting Description
yyyy Year
q Quarter
m Month
y Day of year <---------------------------
d Day
w Weekday
ww Week
h Hour
n Minute
s Second

The firstdayofweek argument has these settings:

Constant Value Description
vbUseSystem 0 Use the NLS API setting.
vbSunday 1 Sunday (default)
vbMonday 2 Monday
vbTuesday 3 Tuesday
vbWednesday 4 Wednesday
vbThursday 5 Thursday
vbFriday 6 Friday
vbSaturday 7 Saturday

The firstweekofyear argument has these settings:

Constant Value Description
vbUseSystem 0 Use the NLS API setting.
vbFirstJan1 1 Start with week in which January 1 occurs (default).
vbFirstFourDays 2 Start with the first week that has at least four days in the new year.
vbFirstFullWeek 3 Start with first full week of the year.

</Snip>

Jeg vil dog udvide til, at den skal bruges således:

lngDayOfYear = DataPart("y", Date, vbUseSystem, vbUseSystem), da vbUseSystem ikke er default værdier. Jeg ved dog ikke, om de har nogen indvirkning på denne datepart parameter.
Avatar billede bamig Nybegynder
17. august 2002 - 13:16 #8
Hvordan får jeg outputtet i scriptet til at læse en linie?

Kom med et større eksempel!
Avatar billede bamig Nybegynder
17. august 2002 - 14:14 #9
Balakaka!
Avatar billede bamig Nybegynder
17. august 2002 - 14:31 #10
Har fundet ud af det.

Tak for svarene
Avatar billede andymax Nybegynder
19. august 2002 - 01:10 #11
Hej Benny, ok...jeg giver mig...halvdelen af svaret er dit! ;o)

Men hvorfor fanden er det dig der har fået svaret? Det var sku da den lette del du svarede på!? bamig!?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
19. august 2002 - 07:28 #12
Så vidt jeg kan se, har du fået 20 ud af 30 points.