Avatar billede amfora Nybegynder
03. september 2000 - 00:37 Der er 19 kommentarer og
4 løsninger

Kan Windows gøres hurtigere?

Jeg synes at Windows styresystemmer tager utroligt meget af computerens hardware ressourser. Så Windows og diverse tillægsprogrammer som windows har brug for, kræver bare mere og mere; flere RAM, større processor og større grafikkort. Til tider kan skærmen \"hakke\" eller ventet med at blive opdateret, hvis man bare har Excel og Word åbne på engang. Nogle gange i Word vises bogstaverne ikke lige så hurtigt som man skriver det. Det er set helt på til en Pentium P3 500 MHz. Og når man skal købe en ny PC og man bare skal bruge den til tekstbehandling og internet, siger sælgeren minimum en 500 MHz. Kan det virkelig være rigtigt? Man kunne jo bruge engang en 486 til det samme, forskellen er kun styresystemmet, dog er grafikken blevet bedre.

Jeg har lavet en test mellem 2 PCér, den ene kørte DOS 6,22 og den anden Windows 98, til at lave den samme opgave i et tegneprogram. Tegneprogrammet er selvfølgelig i en DOS og en Windows version.

PC med DOS AMD K6 266 MHz, 64 MB RAM og 4 MB Miro grafikkort.

PC med Windows 98 Pentium P3 500 MHz, 64 MB RAM og 32 MB G400 Matrox grafikkort.

Det viste sig at DOS maskinen var 0,2 sekunder hurtigere end Windows maskinen, testet tog 52,3 og 52,5 sekunder.

Jeg synes det viser hvor meget de nye Windows styresystemer kræver meget store hardware ressourser. De nye windowsprogrammer har dog flere funktioner, men det er ikke alt der er fremgang indenfor styresystemmer.
Men et godt salgstrick fra Mircosoft side.

Jeg er klar over at store 3D spil, som Descent 3 og Formula 2000 kræver meget hardware for at køre grafikken. Men det bliver jo ikke bedre at Windows har taget en stor del af det.

Så kan Windows 95 og 98 gøres hurtigere?
Hvilke filer er i brug?
Hvordan får man mere hukommelse fri?
Swap fil, autoexec, config, antivirus programmer mm?
Hvad er det når man skal lukke windows, så er det ligesom den frigører hukommelse og den kører på harddisken, er det nødvendigt?
Dengang man kørte DOS kunne man jo bare slukke!!!

Avatar billede guggemand Nybegynder
03. september 2000 - 00:47 #1
sådan er livet ... hvis du vil have brugervenlighed og masser af funktioner ... ja så er der noget andet der ryger
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2000 - 01:05 #2
http://winbooster.bizland.com/ kan godt gøre noget ved hastigheden.

Endvider gælder det om regelmæssigt defrag af windows.

Lukke de programmer ned som ikke bruges eller er strengt nødvendigt.

Blot til at starte med!
Avatar billede denboj Nybegynder
03. september 2000 - 01:10 #3
hmm - jeg har altså haft meget held med at hæve hastigheden på min computer efter at den er blevet langsom.
i start/programmer/tilbehør/systemværktøjer/systemoplysninger

går jeg ind i
funktioner/værktøj til systemkonfiguration.

Jeg anede ikke hvad jeg gjorde - jeg slog bare nogle af de ting fra jeg ikke synes jeg havde brug for at der åbnede under opstarten.

f.eks. winamp - office - softwaren til mit lydkort og en 7-8 andre ting.

i autoexec.bat og config.sys slog jeg alt fra på nær tegnsættet.

inden da var min computer blevet langsom
Konsekvensen var at min computer føles som helt ny igen. Så mon ikke dit problem er noget af det samme du starter for meget under opstarten.

Forøvrigt vil jeg nu alligevel have flere ram - jeg har 128 men vil op på 256 - det er bare så pisse dyrt
Avatar billede handmade Nybegynder
03. september 2000 - 01:36 #4
Winslow er et stort, unødvendigt tungt maskineri!!
Men der er måder at tune det på....
En smart måde er at bruge den ikke dokumenterede MS-Config som du starter fra KØR menuen.
Der kan du fravælge/tilvælge hvilke elementer Windows skal indlæse under start
Avatar billede driis Nybegynder
03. september 2000 - 01:42 #5
Som denboj siger:

Det er mest alt det, du har liggende i SysTray, der sløver computeren. Så alt det, du kan undvære, kan du jo fravælge som en start. Hvis du har noget liggende i autoexec.bat, du ikke skal bruge, kan du jo også fravælge dét (et eksempel er, at mange har MSCDEX.EXE til at starte, selvom de aldrig har brug for den (bruges kun i DOS mode)).

Desuden er det vigtigt at defragmentere regelmæssigt, som kharder også skriver.

Men selvfølgelig beslaglægger Win9x flere ressourcer end DOS, det er klart. Den grafiske brugerflade tager sit, multitasking tager noget mere, og de \'nye\' funktioner behøver også noget.

Avatar billede snipper Nybegynder
03. september 2000 - 01:43 #6
Ja du har så ret, Amfora! Jeg husker stadig de glade Commodore 64 dage, hvor dygtige programmører fik denne lille maskine til at udføre ting som selv producenterne mente var umuligt! Vi må vist til at efterlyse lidt god gammeldags kodeoptimering fra softwareudviklernes side, før de sender skidtet i hovedet på os stakkels brugere med helt ustyrlige krav om maskinkapacitet.
Avatar billede driis Nybegynder
03. september 2000 - 01:45 #7
...og testen siger i øvrigt ikke ret meget om hastigheden, da arkitekturen på de 2 programmer er meget forskellig; og mens du kørte programmet i DOS var der intet andet, der kørte, da det ikke kan lade sig gøre, men under Windows var der diverse SysTray programmer & services.
Avatar billede amfora Nybegynder
03. september 2000 - 02:26 #8
Foreløbig tak for svarene, jeg skal prøve dem og forhåbenlig se hastighedsforskellen.

Har defrag stadig betydning, er det ikke bare omflytning/samling af filer på harddisk?

MSCONFIG er god, jeg har brugt den før, og har slået noget fra, med hvad skal windows som minium have for at kunne køre. Så windows ikke \"brokker\" sig, eller starter programmet bare af sig selv når der bliver brug for det.

Til driss, til din anden kommentar, det er rigtigt at programmerne er forskelligt opbygget, og det er præcis det jeg mener. Jeg skal bruge tegneprogrammet til at lave den opgave jeg sætter det til, og ikke hvad jeg har mulighed for at lave i baggrunden, med diverse services mm. Kan man ikke slå dem væk? Skal man lave det man skal, eller bare have mulighed for at kunne lave en masse ting på engang, så det sløver maskinen!!!

Vil det sige at MSCDEX.exe er startet op selvom der ikke er brug for den? Ligger den sig i hukommelsen? Windows scanner jo ellers efter installerede programmer, og er flink til at minde om \"konflikt\" programmer.

Til snipper, rart at der også er andre er kan sammenligne computerens og software udvikling gennem de sidste år. Dengang var begrænsningen en diskette, nu en CD; der kunne endda ligge flere programmer på en diskette. Godt var det ikke samme opløsning og 3D grafik. Det ville være godt med et styresystem som var er lige så effektivt/komprimeret som DOS, og har funktioner nogenlunde som i windows. Det skal bare være valgfrit hvilke funktioner man vil have aktiveret.
Avatar billede denboj Nybegynder
03. september 2000 - 02:26 #9
snipper - du har fuldstændigt ret - på en comodore 64 satte man en ære i at kunne lave så meget som muligt på så lidt plads.

idag er de stolte hvis de kan lave et spil der fylder 1.5 gigabyte - det er jo nærmest sygeligt
Avatar billede denboj Nybegynder
03. september 2000 - 02:29 #10
ellers kan det også hjælpe med en god gammeldags crtl+alt+delete og så lukke alle andre programmer end explorer og systray - og så derefter åbne det program du skal bruge
Avatar billede stigc Nybegynder
03. september 2000 - 11:45 #11
Jeg ville holde mig fra \"winbooster\", det nedlagde mit modem, og jeg har aldrig rigtig fået det op at kører med fuld hastig hed igen.

se: http://www.eksperten.dk/spm/21879

Ellers kan jeg anbefale dig at læse dette spm., igennem:

http://www.eksperten.dk/spm/21716

Avatar billede goulduck Nybegynder
03. september 2000 - 14:25 #12
Je har en .HLP fil, som hedder Windows 98 Secrets, som beskriver en del hemmelige (her af navnet) indstliiger og andre gode ting i Windows 98.

Skriv din e-mail til mig hvis du vil have en kopi.. ;)
Avatar billede denboj Nybegynder
03. september 2000 - 14:38 #13
gouldduck - jeg vil gerne have den hvis du gidder sende den på denboj@worldonline.dk
Avatar billede sa Nybegynder
03. september 2000 - 17:41 #14
Ja, det kan da aldrig skade at kigge i den, så jeg vil da også gerne have en kopi, hvis du har flere ;-)

web@hej-sa.dk

Avatar billede Slettet bruger
03. september 2000 - 18:48 #15
Du kan blot undlade at booste IP med winbooster, hvis i er bange for det, men jeg tror der er pillet manuet ved instillingerne siden sådan noget sker. Selv når jeg bruger winbooster bruger jeg NetTurbo til at trimme internetforbindelsen med. Det virker.
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2000 - 18:48 #16
Du kan blot undlade at booste IP med winbooster, hvis i er bange for det, men jeg tror der er pillet manuet ved instillingerne siden sådan noget sker. Selv når jeg bruger winbooster bruger jeg NetTurbo til at trimme internetforbindelsen med. Det virker.
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2000 - 18:49 #17
Håber på at gentagelser fremmer forståelsen Hi Admin nu er det galt igen. Dette problem har jeg ikke set optræde på den Gl. ekspert.
Avatar billede helkaer Nybegynder
11. september 2000 - 14:32 #18
Når jeg støder på en pc, der kører langsomt, får den følgende sundhedschek: slet alle .tmp filer inkl. alle Internet temp filer. Slet evt. alle .chk filer efter scandisk (ved harddiskfejl). Slå som ovennævnt alt fra i config.sys og autoexec.bat som ikke er streng nødvendigt (og det er næsten ingenting i dag). Sæt evt. virtuel hukommelse til det dobbelte af din ram (dvs. 128 i dit tilfælde - 64mb er iøvrigt ikke voldsomt meget i en pc i dag). Sørg for, at INGEN programmer ligger i Start mappen (selvom du lukker dem ned efter opstart, frigives ram ikke igen). Slå i det hele taget alle unødvendige funktioner fra - check, om din virus-scanner f.eks. scanner efter tid. Det kan ofte ikke ses men mærkes! Check bios og slå alt unødvendigt fra her også. Håber, du kan bruge det til noget.
Avatar billede helkaer Nybegynder
11. september 2000 - 14:34 #19
Hov, jeg glemte 1 ting - sørg for at have så meget diskplads til rådighed for Windows som muligt. Du må helst ikke bruge mere end 80% af disken.
Avatar billede wipeout Nybegynder
03. november 2000 - 12:04 #20
goulduck jeg vil også gerne have en kopi, hvis det kan lade sig gøre

wipeout@sol.dk

Jeg er helt enig med hvad amfora siger at man burde kigge msconfig igennem, da jeg havde samme problem med at min computer kørte langsomt, jeg opdagede at den startede nogle af programmerne to gange når den startede, og da jeg fjernede dem, samt alle de andre jeg ikke havde brug for, kunne jeg straks mærke en hvis forbedring.

Men hvis jeg var dig ville jeg også skaffe mig et ordentlig program til at defragmentere da Windows ikke gør det særlig godt, jeg kan anbefale Fix-It 2000.
Avatar billede nomiz Nybegynder
03. november 2000 - 13:54 #21
PC med DOS AMD K6 266 MHz, 64 MB RAM og 4 MB Miro grafikkort.

MED DOS!??!
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2000 - 15:37 #22
Supplement til alt ovenstående: Hvis Office pakken er installeret er FastFind en af de ting som sløver meeeget.Slå det l... fra.
I øvrigt er alt det Web og Active Desktop som Windows er fedtet ind i med Internet Explorer også en dræber. Microsofts påstand om, at IE nu er en uundværlig integreret ting af styresystemet (monopolsagen) ikke sandt fra MS side. Læs her:

Windows uden Internet Explorer
Den sømløse sammensmeltning mellem operativsystem og Internet-software
er kernen i monopolsagen mod Microsoft, og i samme retssag har
softwarefirmaet konsekvent fremført, at ægteskabet mellem Windows og
Internet Explorer ikke kan opløses igen.
Men biologen Shane Brooks fra University of Maryland skrev i slutningen
af 1998 et lille program, 98Lite, der gør det umulige; fjerner Internet
Explorer fra Windows.
Den første version klarede opgaven ved at udskifte tre filer. Næste
version, 98Lite 2.0, ændrede i selve registrerings-databasen, og kunne
også fjerne andre Windows-komponenter som Media Player og Data Access
Objects.
Nu er Shane Brooks klar med en ny version til Windows ME. Med 98Lite IV
kan man fjerne Internet Explorer 5.5, Imaging Support, System Restore og
andre ressource-slugende dele af operativsystemet.
Hvis man fjerner alle overflødige komponenter kan Windows ME
installationens størrelse reduceres fra 200 til 70 MB, og den frie
hukommelse kan fordobles. Opstarttiden reduceres med 10 sekunder, mens
nedlukning sker næsten øjeblikkeligt, ifølge Brooks.
Det næste projekt er en version til Windows 2000, som kommer inden årets
slutning. 98Lite IV koster 25 dollar.
98Lite: http://www.98lite.net/
Avatar billede amfora Nybegynder
12. november 2000 - 19:06 #23
Tak for alle svar og kommentarer.
Jeg har nu prøvet meget forskelligt med at opdaterer programmer, lukke unødvendige programmer, prøvet med optimerings programmer og Win ME. Det hjælper ganske lidt alt sammen, men slet ikke nok. Alligevel er min PC blevet 11% hurtigere. Af de 11% skyldes de 7% at jeg har opclocket fra 350 til 400 MHz.

Så for mig er og bliver Windows langsomt, og tager for mange unødvendige hardware ressourcer.
Med Benchmark 3D 2000 testprogram opnår jeg kun et resultat på 1046.

Det svarer til en bil med 4 cylinder og Windows bruger de 2 cylinder.
Så kan man opdaterer og sætte en større motor i med 6 cylinder, så er der mere kapacitet til overs, med windows bruger jo stadig de 2 cylinder.
Der er jo kun prisen til forskel!!!
Så Windows brugere burde have rabat på PC-hardware.