Avatar billede 2hot4u Nybegynder
02. september 2000 - 21:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Asus A7V og windows 2000

Jeg kan ikke installere Win2000 DK, på mit Asus MB (som er et A7V). Installationen går i stå, når den skal detektere hardware!

Er der nogen der har prøvet noget lign, og ved hvad der skal gøres?
Avatar billede driis Nybegynder
02. september 2000 - 22:11 #1
Det KAN være ATA100 controlleren på boardet, der er problemet - Jeg ved, at Win2K installationen har problemer med visse ATA66 controllere, så det er nærliggende at tro, at der kan være samme problem med en ATA100 controller.

Hvis du har en diskette med Windows2000 driveren til din ATA100 controller (hvis du ikke har, så download driveren og smid den på en diskette), så skal du trykke F6 når den i statuslinjen i bunden skriver \"Press F6 if you need to install a third-party SCSI or RAID driver\" (der står nok noget tilsvarende på dansk i stedet, når det er en DK version, du har). Så beder maskinen om disketten med driveren, den bliver installeret, og så har du forhåbentlig ikke flere problemer med at installere.
Avatar billede jonasj Nybegynder
02. september 2000 - 23:13 #2
Jeg har installeret W2K på det MB flere gange uden problemer, så jeg tror ikke det er på boardet problemet ligger - med mindre der altså er tale om et defekt board.
Mht. Promise Ultra100\'eren er det korrekt at du skal benytte de drivere, der ligger på den med boardet medfølgende CD. Jeg har hver gang gjort det at jeg tilslutte harddisken(e) til den alm. IDE, fået det til at virke med Ultra100-driveren. Og så derefter flyttet harddisken(e) til Ultra100.
Det har virket fint.
Hvad har du ellers i kassen af hardware? (net-, grafik-, lydkort osv...)
Avatar billede 2hot4u Nybegynder
02. september 2000 - 23:42 #3
Min konfiguration:

Asus A7V 1.02 (mener jeg)
Duron 600 mhz
voodoo 3 pci grafikkort
intet lydkort (glemte at købe et...surt :-()
Typhoon silver crest netkort
ekstra usb port

3 Harddiske, alle på alm. IDE
1 brænder på IDE
1 Cd-rom på Ultra100
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2000 - 23:47 #4
Prøv windows me.
Avatar billede 2hot4u Nybegynder
02. september 2000 - 23:52 #5
Nope....gider ikke køre med ME....Det er mere eller mindre det samme som 98, det eneste der er ændret er udseendet!
Avatar billede driis Nybegynder
03. september 2000 - 01:02 #6
2hot4u>> Har du prøvet med ATA100 driveren? Eller prøvet at installere fra den alm. ATA33 controller, for den sags skyld?
Avatar billede 2hot4u Nybegynder
03. september 2000 - 01:06 #7
Jeg installerer fra fra den alm. controller.
Dvs. fra min brænder :-0
Avatar billede driis Nybegynder
03. september 2000 - 01:22 #8
Hvis den HD, der installeres til sidder på ATA100, kan det også give problemer...
Avatar billede 2hot4u Nybegynder
03. september 2000 - 02:41 #9
Det eneste der sidder på ATA100 er Cd-rom drev!

Det skal måske lige siges, at jeg vil lave dual-boot med 98/2000 og derfor har jeg installeret 98 først!

Avatar billede jonasj Nybegynder
03. september 2000 - 17:09 #10
2hot4u <<
Allerførst, af ren ren nysgerrighed, hvad vil du opnå ved at sætte CD-ROM drevet på ATA100? Det giver ikke meget mening at køre ATA100 på andet end harddiske...

Nå, men hvis jeg sad med samme problem ville jeg begynde med at indskrænke konfigurationen og fjerne netkort, ekstra usb, 2 harddiske og brænderen. Og så flytte CD-ROM drevet over som slave til på den primære IDE.
Hvis dette ikke resulterer i en fejlfri W2K installation, vil jeg prøve et andet grafikkort, og blive ved på den måde indtil jeg finder den defekte part.
Hvis det derimod fører til at W2K-installationen gennemføres vil installere de medflg. drivere til ATA100\'eren og sætte resten af stumperne i, én af gangen indtil det evt. giver knas.
Jeg vil dog foreslå dig at anvende ATA100 til harddiske, og ikke til CD-ROM drevet.

(Jeg vil tro at du ender med at konkludere at problemet er at W2K installationen forsøger at detect\'e dit CD-ROM drev på ATA100, og at det er det, der går galt. Hvis du ingen enheder har på ATA100 indlæses dens BIOS ikke, og W2K-setup forsøger ikke at kigge efter enheder på den, og det vil gå glat.)
Avatar billede 2hot4u Nybegynder
03. september 2000 - 20:07 #11
jeg har nu fået det til at virke, med en bios opdatering...

>>jonasj
Jeg havde prøvet at flytte rundt på mit hardware, med det hjalp ikke...

Men BIOS 1004A hjalp...
Avatar billede burningice Nybegynder
04. september 2000 - 13:55 #12
Bios hjælper i mange tilfælde på nye boards. Se evt. spm http://www.eksperten.dk/spm/23382