Avatar billede xxx Nybegynder
16. august 2002 - 11:07 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Vis parameter i rapport

Jeg indtaster en uvælgelses parameter når jeg åbner en rapport - bygget på en forespørgsel.

Hvordan får jeg min parameter synlig i rapporten?
Avatar billede mugs Novice
16. august 2002 - 11:10 #1
Hvordan indtaster du din parameter, i forespørgsler > Parametre?
Avatar billede xxx Nybegynder
16. august 2002 - 11:12 #2
Felt: Startdato - kriterie: >=[Skriv startdato for søgning]
Felt: Slutdato - eller: <=[Skriv slutdato for søgning]
Avatar billede mugs Novice
16. august 2002 - 11:13 #3
I kriterielinien for det felt hvori du ønsker parametrer (Udvælg bestemte poster), kan du indtaste []. Det gør at hver gang forespørgslen køres (Når rapporten åbnes, At du vil få en inputboks, der spørger dig om hvilket kriterie der skal gælde for forespørgslen. Inden i [] kan du indtaste en sigende tekst f.eks.:

[Indtast dato]

Rapporten vil så vise de poster der matcher dato, du kan så trække feltet ned i din rapport fra feltlisten.
Avatar billede xxx Nybegynder
16. august 2002 - 11:14 #4
Det er det de 2 værdier i 'kriterie' og 'eller' som skal vises på rapporten, så jeg ved i hvilket interval udskriften er fra.
Avatar billede xxx Nybegynder
16. august 2002 - 11:16 #5
Det du skriver i dit svar, er netop det jeg har gjort. Men ydre kriterierne skal vises i rapporthovedet.
Avatar billede mugs Novice
16. august 2002 - 11:19 #6
OK - lav en ubundet tekstboks i din rapport f.eks i rapporthovedet. I postkilden trykker du på de 3 små prikker i højre side. Nu får du en diaslogboks hvori du vælger udtryksgenerator. I venstre vindue vælger du forespørgsler og finder den forespørgsel rapporten får data fra. skriv.

="Mellem" &

derefgter vælger du feltet i midterste rude startdato og tryk på sæt ind. så ser det såden ud:

="Mellem" & [startdato]

derefter igen & og vælg slutdato og søt ind:

="Mellem" & [startdato]& [slutdato]
Avatar billede mugs Novice
16. august 2002 - 11:21 #7
For at få det til at se pænt ud:

al tekst skal du indtaste i "", husk på, at også mellem rum opfattes som tekst:

="Mellem" &" "&[startdato]&" "& [slutdato]

der laver mellemrum mellem ordet Mellem og startdato og mellem stasrt- og slutdato.
Avatar billede hekla Nybegynder
16. august 2002 - 11:22 #8
Det gør du ved at vælge parameteren som et af felterne i din forespørgsel (husk at sætte vinge i "vis" i forespørgslens designview) og lave et felt i rapporten med parameteren som kontrolelementkilde.
Avatar billede xxx Nybegynder
16. august 2002 - 11:27 #9
mugs - den viser blot resultatet af første søgeresultat!
Avatar billede xxx Nybegynder
16. august 2002 - 11:29 #10
Hekla - hvis jeg laver parameterne om til felter, hvordan skal de så kunne søge i de felter de er tilsluttet nu?
Avatar billede mugs Novice
16. august 2002 - 11:36 #11
denne postkilde er afprøvet i access97 og fungerer perfekt. Det skal også virke i 2000 og xp. Vil de have db tilsendt, så læg din e-mail:

="Mellem" & " " & [start] & " " & [slut]
Avatar billede xxx Nybegynder
16. august 2002 - 11:46 #12
Jeg selv fundet løsning - den var simpel! Men hvis i vill have pointene kan i svare mig på, hvordan jeg kan få min rapport til fast, at have en sideopsætning der er liggende.

Løsningen på den anden var et ubundet felt i rapport med følgende kontrolelementkilde:
="Interval" & " " & [Skriv startdato for søgning] & " til " & [Skriv slutdato for søgning]
Avatar billede hekla Nybegynder
16. august 2002 - 11:47 #13
Jeg skrev, mens de andre svar indløb, så jeg har delvist misforstået dit spørgsmål.

Du skal lave en formular, hvor du kan indtaste datoerne, f.eks i felterne dato1 og dato2. Fra formularen skal du åbne din rapport, og vente med at lukke formularen til efter at du har åpnet rapporten.
Værdierne fra datofelterne får du ind i rapporten ved at skrive:

forms!formularnavn!feltnavn

som kontrolelementkilde for felter i rapporten.
Avatar billede mugs Novice
16. august 2002 - 11:48 #14
Jamen - det var jo den løsning jeg gav dig!! :0)
Avatar billede mugs Novice
16. august 2002 - 11:49 #15
hekla > Det er ikke nødvendigt med en formular. Forespørgslens parametrer kan direkte overføres til rapporten.
Avatar billede mugs Novice
16. august 2002 - 11:51 #16
liggencde rapport. Filer > sideopsætning > liggende