Avatar billede deleurangutang Nybegynder
15. august 2002 - 15:39 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Lightwave, 3D max eller andet?

Er der stor forskel på 3D max og Lightwave og andre 3D programmer?...vil gerne i gang med det og høre argumenter for begge programmer.
Avatar billede snebolle Nybegynder
15. august 2002 - 15:50 #1
Jeg kender ikke så godt Lightwave. Men forskellen på 3dsmax og andre 3d programmer kan jeg forklare :)

Hvis du skal lave nogle tegninger som ligner noget virkelig eller bare fantasi tegninger så vil jeg nok vælge 3dsmax. Fordi den er rigtig god til at ligge overflader på dine tegninger.

Men hvis du vil lave nogle konstruktioner hvor bl.a. mål er en vigtig del så vil jeg fortrække Inventor eller Solid Works. Der kan man også nemt lave nogle flotte effekter som i 3dsmax dog ikke så avanceret.

Mvh Snebolle
Avatar billede nicofrench Nybegynder
15. august 2002 - 15:52 #2
efter min mening er kan de det samme, det afhænger mere af hvad man kan lide at arbejde med.
Mange MAYA og MAX bruger elsker at hade det andet program, men det er tom snak, og viser mere om brugerne end om programmerne.

Dog er der en stor pris forskel, og den kan godt være værd at tage i betragning...

Ellers så følg med her, dette program er ved at blive "købt" fri, og vil så blive gratis, det er et ok app.
http://www.blender3d.com
Avatar billede nicofrench Nybegynder
15. august 2002 - 15:57 #3
Lightwave er også ok, og HASH mfl.
det man skal tænke på er også brugervenligheden, eks er det nemmere at finde tips og triks til et udbredt program end til et mindre udbredt.
Feks, er der flere bruger på 3DS Max og MAYA end på Blender, LightWave, XSI osv.
Avatar billede zerohero Nybegynder
15. august 2002 - 16:38 #4
Der er stor forskel mellem hvordan de forskellige værktøjer i de forskellige programmer fungere og så er der stor forskel mellem RenderEngine! Det er nok de to største ting man skal være opmærksom på når man vil til at investere i 3D Programmer. Alle programmerne har fordele og ulemper men i bund og grund kan man opnå noget nært det samme med alle programmerne. Jeg bruger selv 3D Studio Max r4 www.discreet.com , der nok er den mest populære (men det gør den ikke til et bedere program) eksempelvis halter den lidt i modellerings-værktøjer i forhold til SoftImage www.softimage.com og så har den ustabile ViewPorts (hvis ikke man har en stærk nok grafik-kort) og så er der en masse andre små irriterende bugs. Men jeg valgte den i sin tid fordi den er meget flexible angående plug-ins (som der er ret let anskaffe sig, da der findes et HAV af dem). 3D Studio Max har efter min mening en udmærket Renderings Engine (kunne dog godt havde været bedere men ok for mig) men det er ingenting i forhold til LightWave www.newtek.com der har en virklig imponerende RayTracing teknink (beregnelse af lys-refleksioner) vilket gør at man kan opnå meget realistiske billeder. Dog er jeg ikke så vild med LightWaves opbygning af interface (men det helt klart en vane/smags sag). Så er der selvfølig Maya www.aliaswavefront.com der er meget berømt for de enorme store scener den kan trække. Holywood bruger vist meget Maya. Desuden er prisen på Maya dalet helt vildt, så hvis jeg skulle starte med et nyt program i dag ville jeg nok have Maya i tankerne. Animation Master www.hash.com er et virkligt ok program hvis vi tænker på prisen. Men den Renderings Engine er desværre også derefter (hvis du spørger mig), men der bør dig nævnes at den acceptabel (alt efter ens ambitioner) og så har den nogle gode features. Jeg håber det kunne give et lille indblik i 3D markedet indenfor High-End løsninger og forhåbentligt hjælpe dig lidt på vej...

Held og Lykke

ZeroHero
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
15. august 2002 - 22:44 #5
Jeg kender til Maya og Max og bruger normalt Maya.
Og det er også hvad jeg vil anbeflade pågrund af dens hurtige UI, stærke arkitektur, Dynamics, Particles og Animation.
Max er bedre når det gælder Rendering og Polygon men spørge man mange Maya/Max bruger hader de Max ( inklusiv mig ;) ).
Det sjove ved de Maya vs Max diskutioner er at man aldrig hører om en person der er gået fra Maya til Max og elsker det.. Men hører altid om personer der er gået fra Max til Maya og aldrig vil gå tilbage igen... Det andet sjove er at de nyeste versioner af Max altid indeholder funktioner som de har stjålet fra Maya ;D.
Men det er dit valg.. Jeg kan bare kun anbefalde Maya.
Og så er det også langt billigere.
Avatar billede mismis Nybegynder
16. august 2002 - 08:53 #6
hmm
Avatar billede mismis Nybegynder
16. august 2002 - 08:53 #7
damn jeg har lige skrevet en 20 sider fristil og så trykker jeg udfør og så gørde den igennem men teksten kommer slet ikke på
hvad fanden er det.
Avatar billede mismis Nybegynder
16. august 2002 - 09:20 #8
så må du få den korte version

det er lidt af en smags sag hvad man kan lide af interface for de variere en del.
--------------------------------------------------------
max er meget brugt i spil brancen og har været kendt i danmark i større scala end lightwave pga 3dstudio 4 og autocads relationer til hinanden. der er derfor ikke så mange der kender til hvad lightwave egentligt er så længe du holder dig inden for danmarks grænser.

Max er et oki program men dens render engine er ikke helt up to date, hvilket der så er rådet bod på via tons af 3part renders til den.
max interface kan virke noget forvirende men igen en smags sag.
maxes unit system er totalt fucked up hvilket gør det et helvede hvis man skal arbejde flere programmer imellem med foreksempel max, xsi og lightwave.
---------------------------------------------------------------------
Lightwave som jeg selv er fladet pladask for er rigmelig pris overkommelig og på mange måder frem for sin tid.
og jeg vil nok mene at det er den pakke hvor du får mest for pengende (Off the shelfs) i standart pakken
da den indeholder både particelsystem, hår render, radiosity render , caustics render og arealights som er 3rd part dele for en del andre programmer.

lightwave har en ret god modeler sektion og er ret fed til box modeling som bliver meget brugt til at lave organiske objecter osv.
lightwave render er ret enestående da den siden version 3.5 eller noget i den regning har haft arealights , som er suverent til at lave realistiske billeder da det kan lave korekte skygger som fader efter afstandern fra det pågældende object.

lightwave har haft indbygget Radiosity siden version 6.0, nyeste version er 7.5 , radiosity er det lys du ser i dagligdagen omkring dig. alle overflader reflektere lys med en tone af den farve overfladen har.
det er blandt andet derfor du kan se under bordet. for de lyset kommer ind af vinduet og reflektere på vægen og på i loftet og ned i gulvet og op under bordet.
uden radiosity vil dette ikke være muligt, og du skal derfor fake det ved at placere lys rundt omkring i rumme.
Radiosity er nr 1 til photorealizm.
lightwave kunne dog godt bruge et godt dynamics system.

er par af mine billeder jeg har lavet i lightwave får du her
og ellers har jeg lavet 12 modeling tutorial videos på min website
som viser grund prencipperne i hvordan man kan modelere ting fra daglig dagen med lightwave.

http://www.trhlogos.dk/gallery.html?p=19
det her billede lavede jeg på et par timer her for leden.
her er et par flere jeg har lavet gennem tiden
http://www.trhlogos.dk/gallery.html?p=23
http://www.trhlogos.dk/gallery.html?p=05
http://www.trhlogos.dk/gallery.html?p=13

der er mange flere på min hoved side
www.trhlogos.dk

her er en link til lightwaves egen galleri
http://www.newtek.com/cgi-bin/gallery/picture.cgi
------------------------------------------------------------------
Maya som tidligere har været i den dyre ende har sænket prisen drastisk
efter at lightwave sænkede ders,
maya er et meget stort program og ja til personlig brug vil jeg måske mene det var lige i overkandten.
den skulle have gode animerings fasiliteter men dens render lagger en del bagefter hvilket der er ved at være rådet bod på da Mental ray er til den.
-----------------------------------------------
Softimage XSI kan der også skrives en del om men dens pris i sig selv gør den slet ikke aktuel for den private bruger.

og så er der ellers mange andre 3d programmer men nu var det dem du spurgte om.

håber du finder det du ønsker i et 3d program.

mvh

MIS
Avatar billede mismis Nybegynder
16. august 2002 - 09:20 #9
ja det var fagtisk den korte version

mis
Avatar billede snebolle Nybegynder
17. august 2002 - 10:35 #10
mismis >> i lightwave kan man der inportere Inventor eller Solid Works (*.asm, *.sldasm) tegninger ?

Snebolle
Avatar billede mismis Nybegynder
17. august 2002 - 18:25 #11
nej det kan du pragtisk talt ikke med nogle 3d programmer der til skal du bruge et program som foreksempel POLYTRANS

http://www.glasspalace.fi/polytrans/

eller 3D Exploration så vidt jeg husker kan også

og bægge kan exporter til lightwave .

MVH

  MIS
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
17. august 2002 - 20:54 #12
Hvis du skal købe et 3D program skal det enten være Lightwave eller Maya.. Lidt efter hvor mange penge du har.
Hvis ikke du har særlig mange penge så køb Animation Master.
3DMax og XSI kan du ligeså godt udelukke pågrund af dens høje pris. Det er ikke det værd.
Så er der også Cinema 4D.. Kan bare ikke huske hvor meget det koster.

Maya's Galleri:
http://www.aliaswavefront.com/en/products/maya/customerwork/gallery.shtml

Mikkel Jans
www.maya3d.dk
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
17. august 2002 - 20:57 #13
btw tjek den nye
Customer work - 2002
Den er for sej lavet.
Avatar billede deleurangutang Nybegynder
19. august 2002 - 09:38 #14
Tak til zerohero og alle andre!
Avatar billede nordvest Nybegynder
29. januar 2003 - 08:51 #15
hejsa

har et spørgsmål til jer der kender 3d studio max

hvad koster det ?

Hilsen Nordvest
Avatar billede mismis Nybegynder
29. januar 2003 - 18:20 #16
det skal jeg såmen sige dig godt ca 31,500,00 kroner
og ja det er 31 tusinde 500 kr.
en pæn sjat penge iforlold til Lightwave og maya

er du under uddannelse inden for 3d kan du så få en specielt edu version til 7.500 kr.

Lightwave 7.5  Fuld version 11.850.00 kr
Lightave 7.6  Edu verison  2950,-

Maya complete  15,600,00
maya unlimited  52,000,00

MVH

MIS
Avatar billede miza Nybegynder
17. januar 2004 - 18:37 #17
hvis du er ude efter maya kan du købe det på http://www.megafront.com/, der sælger de Maya, og andre programmer samt computere

Maya Complete 5.0                    2099 euro / ca. 15.000 kr
Maya Unlimited 5.0                    7349 euro / ca. 55.100 kr
jeg vil råde dig til at købe Complete, da prisforskellen på Complete og Unlimited er uretfærdig stor, forskellen er kun: Maya Live Match Moving, Maya Fluid Dynamics, Maya Cloth, Maya Fur.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
19. januar 2004 - 08:46 #18
mismis>>> Nu kan jeg ikke huske hvordan prisen så ud d. 29/1-03, da du skrev indlægget, men en studielicens til 3ds max 6 har i et godt stykke tid kunnet erhverves for 750,- eks. moms.

http://www.3dc.dk
Avatar billede michael-k Nybegynder
21. januar 2004 - 01:33 #19
nu der også forskel på Edu versionen og studie versionen. Edu bruges til uddannelse institioner, så det har intet med studie licens at gøre.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
22. januar 2004 - 09:33 #20
my bad, men kan ikke lige se hvad han skal bruge en edu licens til.