Avatar billede motu Nybegynder
02. september 2000 - 14:27 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

bootpartion

Har et lille problem

Har en 13,5 ibm hd. Hvor jeg har installeret
windows på 9gb, og ville gerne have linux installeret på de sidste gb.

Men når jeg i diskdruid, prøver at adde en
rootpartion skriver den : \"boot partion too big\" , det er det samme med swap. Har prøvet
at lave en bootpartion, men det virker heller ikke.

HELP!
Avatar billede jepper Nybegynder
02. september 2000 - 15:28 #1
det samme problem har jeg haft, og det skyldes at diskdruid tror at bootpartitionen ikke må være over de første 1024 cylindre på din hd.
du bliver nødt til at oprette en ext2 partition via et andet program (partitionmagic, mkext2fs osv) og derefter starte installationen og vælge den nye ext2\'er som rootpartition.
Avatar billede seal Nybegynder
02. september 2000 - 16:57 #2
Hej Motu!!!

Jepper - Har ret i sit svar, og løsningen er nær - Jeg kan henvise til nedenstående link som har det program som du skal bruge (Explore2fs ).

Det er et Program, der sætter Win-X i stand til at læse Linux-partitioner med ext2-format.

http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/
Avatar billede kurtj Nybegynder
02. september 2000 - 17:07 #3
Hvis du laver din win partition under 8GB. Skulle det løse problemet med boot.
Avatar billede jepper Nybegynder
03. september 2000 - 17:20 #4
motu: har du fundet et program til at oprette ext2 partitioner?
Avatar billede motu Nybegynder
03. september 2000 - 20:50 #5
jep, fandt ud af det. takker for hjælpen.