Avatar billede soreno Praktikant
14. august 2002 - 16:14 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Printer: Canon LBP-460

kort og kontant:
Hvordan får jeg en Canon LBP-460 til at printe under win2k/winxp ?

Jeg har ikke kunnet lokalisere nogle drivere på diverse søgemaskiner.

Jeg _er_ klar over at printeren benytter "windows printing system", men der må da findes en generic driver - eller en anden løsning ?
Avatar billede asmodeus Nybegynder
14. august 2002 - 16:18 #1
Jeg har selv stillet spørgmsmålet for omkring 1 år siden - og fandt ingen løsning. Så jeg må næsten sige, at det får du den ikke til :-(

mvh/
Asmodeus
Avatar billede tlaursen Nybegynder
14. august 2002 - 16:20 #2
Uden at være sikker, kan du så ikke bruge en LBP-660 driver, den findes hos canon.
Avatar billede tlaursen Nybegynder
14. august 2002 - 16:21 #3
Avatar billede soreno Praktikant
14. august 2002 - 16:27 #4
tlaursen> jeg kan først teste det ca. den 23-24 aug (så hav lige lidt tålmodighed) - måske asmodeus kan teste det før ?

asmodeus> jeg er stadig optimistisk :-)

I diverse linux how-to's er printeren i "Paperweight" kategorien, dvs. det kan anvendes som en papirvægt - ikke andet :-(

Andre bud på løsninger er naturligvis velkomne.
Avatar billede sthen Nybegynder
14. august 2002 - 16:30 #5
Har selv lige måttet skille mig af med min gamle LBP460 fordi jeg konverterede til XP.

Du kan ikke finde Windows Printing System til XP.
Avatar billede sthen Nybegynder
14. august 2002 - 16:32 #6
PS Jeg ringede både til Canon og Microsoft (som laver WinPrintSys) - og begge sagde:

Bad luck - Ny printer eller nyt OS
Avatar billede soreno Praktikant
14. august 2002 - 16:47 #7
sthen> det er jo det jeg frygter, men eks. BJC-610 benytter WPS og kan godt køre med NT-kernen. Derfor giver jeg ikke op endnu, der _må_ findes en emulering af driveren eller en generic WPS driver somewhere ?
Avatar billede soreno Praktikant
14. august 2002 - 16:57 #8
en ting er ihvertfald helt sikkert: aldrig mere canon!

gad vide om der findes flere versioner af WPS:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q97099&FR=0

?
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
14. august 2002 - 17:14 #9
problemet er at det ikke bare er emulering af en driver...

Du kan ikke komme uden om at NT/2K/XP ikke tillader direkte adgang til hardware. Derudover skal du lave en driver som emulerer hele WPS systemet, inklusiv processor...
Avatar billede soreno Praktikant
14. august 2002 - 18:12 #10
direkte hardware adgang vil jeg jo netop få gennem driveren. Jeg ved ikke meget om WPS men jeg vil antage at renderingen, af det som skal printes, foretages af windows gdi og sendes i et propritært format til printeren, således at printeren ikke behøver beregne på data men kan printe direkte udfra det sendte.

Men canon har jo ikke ligefrem ry for at være leveringsdygtig med de oplysninger der skal til at lave en driver.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
17. august 2002 - 01:43 #11
Måske kan du bruge et af de følgende links til noget

http://www.direct-io.com/directio.htm
http://www.zeecube.com/IOAccess/index.htm
Avatar billede soreno Praktikant
17. august 2002 - 10:15 #12
tjaaa, måske - men et af problemerne med den originale canon driver er at den ikke tillader installation på andet end win9x. Men det må jeg kunne løse ved at installere driveren i compatibility mode ?
Avatar billede soreno Praktikant
26. august 2002 - 19:33 #13
Asmodeus> du behøver ikke sige næsten, for jeg fik det ikke til at virke ;-)
tlaursen> det kunne ikke lade sig gøre.
sthen> "Bad luck - Ny printer eller nyt OS" - ja, ny printer men ikke canon!
aaa_2500> hvis det kunne lade sig gøre havde gnu folket sikkert gjort det.
Avatar billede blackie Nybegynder
24. oktober 2002 - 15:15 #14
Prøv at installere Canon 460 med driver HP Laserjet Series II, det virker med win2000.
Avatar billede knipse Nybegynder
16. oktober 2004 - 12:14 #15
Har fået denne driver til at virke på Win Xp, bemærk at parallelporten skal stilles til EPP mode i bios'en, men det hele står på denne side

http://bellmanns.net/canon460/#wie