Avatar billede 12345678hjaelp Nybegynder
12. august 2002 - 13:20 Der er 30 kommentarer

Formatere c/ slette XP

Jeg vil gerne slette mit XP (formatere mit c-drev)men har nogle problemer:
Jeg kan ikke formatere mit drev i Xp installationen. Jeg kommer kun ud i DOS med en boot disk til Win98 - Når jeg så skriver "Format c:" skriver min computer følgende: "Formatering af drev C understøttes ikke. Formatering afslutet."
Hvordan kan jeg slette det???
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
12. august 2002 - 13:25 #1
du skal skrive 'fdisk' istedet
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
12. august 2002 - 13:26 #2
Du kan ikke bruge dos og XP sammen, da det er 2 forskellige fil-formater. Du skal boote computeren op med din cd, og der vil du så få mulighed for at formatere dit drev
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. august 2002 - 13:26 #3
Det er faktisk ret simpelt...

Boot på din xp cd, eller evt en 2k cd...
vælg repair når du har muligheden, vælg recovery Console - når du kommer ud i console skriver du format c: /FS:fat32 lad den formatere og nu har du en frisk disk...
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. august 2002 - 15:34 #4
Hvorfor afviser du?
Avatar billede 12345678hjaelp Nybegynder
12. august 2002 - 15:35 #5
da jeg skrev format c: i repair console og confirmede med et y efterfulgt af enter gik der 5 sek. hvorefter den igen skriver c:\WINDOWS>... ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. august 2002 - 15:38 #6
Sorry - det hedder ikke format c: /FS:fat32 - det hedder bare format c:
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. august 2002 - 15:38 #7
.
Avatar billede 12345678hjaelp Nybegynder
12. august 2002 - 15:43 #8
Jep men alligevel vil den ikke confirme efter advarslen den skriver bare "c:\WINDOWS>" som før
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. august 2002 - 15:54 #9
Kører du NTFS eller Fat32?
Avatar billede 12345678hjaelp Nybegynder
12. august 2002 - 19:07 #10
NTFS - jeg har også prøvet med format c: /FS:NTFS . Det ændrer ikke udfaldet...
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. august 2002 - 20:33 #11
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2002 - 21:13 #12
start din computer op på din Win98 startdiskette > ved a-promten skriv fdisk > sig ja til at understøtte stor harddisk > vælg 4 for at få vist partitions oplysninger > vælg esc for at fortsætte > vælg 3 for at slette din XP partition > (( hvis din XP partition er oprettet med NTFS system > vælg 4 for at slette ikke DOS partition > vælg patitionsnr. for din NTFS partition ogslet den)--- hvis din XP partition er oprettet som FAT32 > vælg 1 for at slette primær DOS partition ) vælg esc for at komme tilbage til hovemenu > vælg 1 for at oprette primær DOS partition > husk at angive aktiv partition 1?? > vælg esc. for at komme ud af fdisk > genstart computeren > a-promt skriv format c:    osv  osv
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
12. august 2002 - 22:34 #13
start din computer op på win xp cd og lav en ny installation og når du når til hvad partitione eller drev sletter du den du vil have og vælg så filformatet fat32 og lad installationsprogrammet formatere din disk når så installationsprogrammet skriver kopiere filer.........
slukker du simpelthen for din pc og
installere bagefter win 98 eller lignenede
simpelt og med brugervenlige menuer til det hele
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. august 2002 - 22:52 #14
doctor6000> prøv at læse hvad manden skriver: "Jeg kan ikke formatere mit drev i Xp installationen" - hvad mon det betyder?
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
12. august 2002 - 23:08 #15
nå du er da over det hele stiggy
Avatar billede 12345678hjaelp Nybegynder
12. august 2002 - 23:09 #16
Jeg har også været inde i fdisk før... jeg blev lidt forvirret over alt det gylle den skriver på vej ind i det, men jeg prøver nu at følge rådet =)
Avatar billede 12345678hjaelp Nybegynder
13. august 2002 - 14:58 #17
Jeg har prøvet de muligheder før, peter. Det virker ikke fordi jeg har NTFS. Så kan jeg vist ikke bruge DOS. Jeg kan heller ikke bruge fdisk...
Jeg har fundet ud af at man også kan bruge programmet Magic Partition. Det kigger jeg nærmere på og fortsat tak for hjælpen =p
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. august 2002 - 16:19 #18
12345678hjaelp> Har du prøvet den diskette jeg linker til? Det tror jeg næppe for den bruger jeg selv til NTFS diske og den kan formattere dit drev.

Prøv den
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. august 2002 - 16:20 #19
http://www.drd.dyndns.org/cgi-bin/search2.cgi?searchterm=wxpboot.exe

smid diskette i drevet - kør exefilen - der laves en bootdiskette -. boot på den - formatter
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. august 2002 - 16:21 #20
Avatar billede 12345678hjaelp Nybegynder
13. august 2002 - 22:31 #21
Jeg er nu i DOS efter jeg har lavet disketten og tændt min comp. Den kalder mine CD-drev R og S. Hvad er næste trin, John Stigers?
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. august 2002 - 22:34 #22
format c:
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. august 2002 - 22:40 #23
men husk at tjekke drevet og at den genkender det rigtige drev som c-drevet
Avatar billede 12345678hjaelp Nybegynder
13. august 2002 - 22:47 #24
Det kan jeg ikke forstå... den siger "Invalid drive specification" tilgengæld kan jeg godt skrive f.eks. r: og jeg skifter drev. Dog kan jeg ikke skrive c: og skifte over... ?
Avatar billede spiers Nybegynder
15. august 2002 - 13:32 #25
her er et forslag :

1) Tag en mellemstor skruetrækker (en af dem med nogle ordenlige hagger i)

2( Åbne kabinettet

3) FLÅ Hardisken ud..!!

4) Lad din fede lillesøster triller over den

5) ´Prop både lillesøster og HDD ind i opvaskemaskinen da børneblod sviner, og sikkert har revet sig

6) Gå ned i din computer bix og køb en ny 120 GB..!!

Færdig arbejde
sådan jeg formatere :DD
Avatar billede tidsrejse-frede Nybegynder
16. august 2002 - 18:32 #26
spiers => 2 endnu mere simplificerede metoder til DIG!!
1.) Køb en muggert
2.) Efter du har åbnet kabinettet og fjernet evt. diske, slå til.

Eller...
mere enkelt:
1.) Køb din 120GB, formater den som fat32 via XP, og brug den som dos-hdd

12345678Hjaelp:

Undskyld jeg ikke havde noget til dig, men jeg har selv 2 diske, så det gøre det væsentlig lettere at reinstallere operativsystemet...
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
10. november 2002 - 11:19 #27
lukkes der snart
Avatar billede doctor6000 Nybegynder
20. april 2004 - 18:38 #28
lukketid
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2006 - 21:33 #29
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??