Avatar billede matiash Nybegynder
12. august 2002 - 02:35 Der er 5 kommentarer

Kloning / Flyt harddisk

Hej
Jeg ville lige høre om der er nogen der kan hjælpe med dette..

Jeg har klonet (Norton Ghost) en maskine fra en Compaq Evo til en bambus computer. Den ene (Skodpaq) er en Pentium og den anden en AMD.

Når Windows 2000 starter står der "Starter Windows 2000", så går der ca. 2-3 sekunder og så går den blank screen med en cursor der blinker oppe i hjørnet..

Jeg har prøvet at bruge fejlfinding m.v. men intet fik den til at starte. Jeg har i øvrigt en anelse om at det kan have noget at gøre med en fejl som opstår ved samme metode, eller, ved at flytte harddisken. "INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE". Det er dog ikke tilfældet denne gang, men altså blank screen!

Jeg har installeret alle opdateringer, servicepacks m.v.

Maskinen skal i øvrigt helst kunne klones fra f.eks. en Compaq til en hvilken som helst computer, uden problemer, eller ihvertfald ikke problemer, som tager mere end 3-4 minutter at løse.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

- Matias

PS. Jeg er væk indtil onsdag aften, men jeg håber på at få mange svar så jeg har masser at prøve af med..
Avatar billede playmo Nybegynder
12. august 2002 - 02:42 #1
Normalt flytter man ikke bare sin HD fra den gamle maskine til den nye, det gør jeg i hvert fald ikke..

Styresystemet, det vil sige W2K i dette tilfælde, er allerede installeret med dit gamle bundkort, cpu osv... ("faste komponenter").

Maskinen tror i og for sig at den stadig kører Skodpaq Pentium og ikke AMD..

Mit forslag er at gemme hvad der skal gemmes, og ellers installere w2k på ny mens HD'en sidder i AMD'en
Avatar billede konex Nybegynder
12. august 2002 - 07:36 #2
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows 2000 cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din indstalation (nyindstalation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye indstalation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Og nu fortæller den dig der er et syresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på R.
6:Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger
og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)
7:PS husk at have din CD-Key klar da denne skal bruges da det jo er en "nyindstalation" og under indstalationen skal du sætte
det hele op igen og her tænker jeg på netværk og dit tastatur + div.
8:Virker dette ikke på dit problem ja så er det en hardvare fejl
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2002 - 10:38 #3
konex> det er fint, en såkaldt Repair, men man behøver ikke nøglen i Win2k, kun i XP som din anvisning bygger på.
Avatar billede matiash Nybegynder
12. august 2002 - 13:13 #4
Findes der ikke en løsning hvor man kan gøre det uden at installere om?
Dvs. installere driverne på forhånd, eller blot lægge dem i en mappe el. lign.

Evt. starte Windows op i Find-N-Install mode? Det er ikke så fedt at skulle geninstallere hver gang..
Problemet opstår ved at jeg installerer 1 maskine, på en scumpaq f.eks.  Denne maskine har spil, Winamp osv.  - og den laver jeg et image af og kloner ud på 5-10 forskellige computere, der jo har forskellige bundkort, cd-drev m.v.
Da dette i øvrigt gøres hver anden uge, f.eks. så er det trelst at skulle klone, installere om og sætte drivere op, hver gang.

Håber I forstår.

- Matias
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2002 - 13:31 #5
der er kun Repair metoden, især når det drejer sig om forskellige maskiner og så er det ikke en gang sikkert at det virker på så forskellige maskiner.