Avatar billede r.mad Nybegynder
11. august 2002 - 22:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

TV Out

Nu har jeg efter mange genstarter og installation af forskellige programmer kommet frem til TV Tool, som virker fint,mmmmmeeeeeeeennnnnnnnnnn der er lige et lille problem og det er at filmene bliver vist i sort/hvid og jeg synes ellers jeg har prøvet alle muligheder, men forhåbentlig er der én eller anden der kan gejde mig frem, så jeg får farver på filmene på tv´et.
Avatar billede jangravgaard Nybegynder
11. august 2002 - 22:54 #1
jeg er lige med på en lytter..(har samme problem)
Avatar billede kovalt Nybegynder
11. august 2002 - 22:56 #2
Jeg går ikke ud fra at det er fordi det ikke er indstillet ordentlig mht NTCS eller PAL
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. august 2002 - 22:57 #3
her er lidt info jeg har samlet herinde:

Den adapter du har købt er en SVHS til SCART. Men så skal dit tv stadig understøtte SVHS. Du skal enten bruge det gule stik (composite) eller købe en SVHS -> Composite adapter som andre også har foreslået, det kan så være at du stadig får brug for en SCART adapter for at få dit composite signal ind i TV'et.
Hvis billedet er sort/hvid og flimmre kan det være fordi dit tv out står til NTSC (amerikansk 60hz format) det bør stå i PAL B.
Desuden er opløsningen på et tv under 640*480 så du skal sætte skærm opløsningen helt i bund.
Her er forklaringen på at du får sort/hvidt billede når du sender SVHS ind i en SCART adapter og et TV der ikke understøtter SVHS:

Her er forklaringen på forskellen på en SVHS og en Composite scart adapter.
Composite: En ledning med to ledere i, den ene er stel og den anden er video signalet. I en scart adapter er ben forbindelserne som følger:
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status out
18 Composite video return
20 Composite video in
21 Shield

S-VHS: To ledning med to ledere i, der er parvis stel og signal. Signalerne er Luminans (lyset, og derfor sort hvid) og Chrominans (Farverne):
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status in
13 Chrominance return
15 Chrominance in
18 Luminance return
20 Luminance in
21 Shield

Det ses tydeligt at ben 20 er henholdsvis Composite in og Luminans in. Da luminans kun er lys altså fra helt hvis til sort og alle grå tonerne ind i mellem. Ligeledes kan det ses at et scart stik med Composite ikke bruger ben 15 der er farverne.

(lånt fra James t dk)  :0)

Hvis du har et gult Phono-stik på dit Tv:

Hvis du har fået et lille kabel med til grafikkortet m. Scart-Han/Phono-Hun, kan du nøjes med, at købe et kabel m. phono-Han i begge ender og montere den ene ende i Tv'et og den anden i den lille stump kabel's Phono-Hun-stik og så S-VHS-stikket i dit grafikkort.

Lyden henter du fra dit lydkort, hvor du skal have et kabel m. 1 mini-jack i den ene ende og 2 phono-stik i den anden, som du så sætter i enten dit anlæg eller direkte i dit Tv's lyd-indgang. (Hvidt + Rødt Phono-stik)

---------------------------------------------------------------------------

Hvis du kun har et S-VHS stik på dit Tv:

Hvis du har fået et lille kabel med til grafikkortet m. Scart-Han/Phono-Hun, kan du enten købe et kabel m. phono-Han i begge ender og montere den ene ende i Scart-omskifteren's gule Phono-stik og den anden ende i den lille stump kabel's Phono-Hun-stik og så S-VHS-stikket i dit grafikkort.
Du kan også købe et S-VHS kabel og montere den ene ende i Scart-omskifteren's S-VHS indgang og den anden ende direkte i dit grafikkort.

Lyden henter du fra dit lydkort, hvor du skal have et kabel m. 1 mini-jack i den ene ende og 2 phono-stik i den anden, som du så sætter i enten dit anlæg eller i Scart-omskifteren's lyd-indgang. (Hvidt + Rødt Phono-stik)

Scart/Composite-omskifter kan købes her:

http://www.av-supply.dk/index.php?index=2&gruppeid=3&PHPSESSID=ae9f79a46f92ea7401b7c766e2957dca

Kabler til Billed/Lyd kan købes her:

http://www.av-supply.dk/

(lånt fra Pentium4  :0)
Avatar billede r.mad Nybegynder
12. august 2002 - 13:35 #4
Tak til metal_hansen for dit meget lærerige indlæg.
Men efter hvad jeg kan forstå, må det være mit tv der ikke understøtter SVHS.
Hvordan finder jeg konkret ud af om mt tv understøtter SVHS, det er åbenbart ikke nok at der er scart stik på tv´et ????
Det står ellers knivskarpt i sort/hvid, der mangler bare farverne, shit ?
Jeg venter med at give dig P, til du har svaret på mit sidste indlæg.
Avatar billede r.mad Nybegynder
12. august 2002 - 17:30 #5
Endelig fandt jeg løsningen på problemet, ikke mindst efter metal_hansen indlæg og et par samtaler med creative.
Men min løsning blev, at jeg tog det som skulle være lydkablet og brugte som video kabel i stedet for og satte det i video forbindelsen i scart stikket og straks var der farver på.
Tusind tak til metal_hansen, du har ærligt fortjent dine P.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
12. august 2002 - 22:47 #6
det var så lidt :)
godt du kunne bruge det.
Tak for point