Avatar billede ntmaniac Nybegynder
08. juli 1999 - 00:52 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvad koster Unix, og hvor skaffer jeg det fra?

Hejsa derude...

Jeg kunne godt tænke mig at komme igang med UNIX istedet for LINUX, bare for at se hvad forskellen er. Alle snakker om LINUX men hvad med UNIX? Er det ikke den "hårde kerne" som LINUX er gjort af. Hvad med Bruger interfaces er der noget af det i UNIX ligesom i Win9X eller er det bare "tekst styret" det hele?

Jeg er TOTALT nybegynder havd angår UNIX har lidt erfaring med Win NT, så be gentle =)

\\ntmaniac
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
08. juli 1999 - 01:04 #1
Lgesom LINUX er "Tekst Styret" (kan jo godt udvides med en grafisk brugerflade" er UNIX også bare tekst.

Her er lidt links til mere info om UNIX:

http://www.iu.hioslo.no/~mark/unix/unix.html
http://unixhelp.ed.ac.uk/
http://www.ugu.com/
http://magellan.excite.com/computers_and_internet/software/operating_systems/unix/

den kan købes her:
http://www.unix.digital.com/
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
08. juli 1999 - 11:25 #2
Hvis jeg ikke husker helt ved siden af, kan du ganske gratis (bortset fra telefon regningen) downloade den Unix dist. der hedder FreeBSD...
Læs mere på: http://www.freebsd.org/
Ellers er Linux en Unix klon, på et andet koncept, Linux bruger jo GNU/Open License... hvor Unix software som regel er kommecielt (så vidt jeg ved)....

Avatar billede ntmaniac Nybegynder
08. juli 1999 - 12:23 #3
Hvor mange versioner er der af UNIX og hvilken en starter man med sådan helt fra bunden af??
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
08. juli 1999 - 12:27 #4
Jeg kunne forestille mig at bruge UNIX som fil server og se hvordan det kører kontra Windows NT server 4.0, er det en mulighed?
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
08. juli 1999 - 14:17 #5
Du kan se det på:
http://www.unix-vs-nt.org/
Avatar billede hamderper Nybegynder
11. juli 1999 - 08:22 #6
ntmaniac>>der findes adskellige unix baserede -styresystemer (Novell,Linux,NeXT-Step).

NeXTstep er verdens mest suveræne styresystem , det får ganske enkelt windows9x,NT til at ligne en Commodore64 men prisen er da også lidt stram, men skriv til mig så finder vi ud af det.
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
11. juli 1999 - 12:49 #7
jeg vil gerne skrive til dig, hamderper, men havd med en email at skrive til bare et forslag?

Og jeg vil gerne give de 15 point til 127144146281 da han har besvaret det hele og givet nogle gode links så svar lige igen 127144146281.

//ntmaniac

Avatar billede 127144146281 Nybegynder
11. juli 1999 - 14:38 #8
ok
Avatar billede hamderper Nybegynder
18. juli 1999 - 04:41 #9
nt<<engang til???
Avatar billede hamderper Nybegynder
21. juli 1999 - 01:16 #10
>>ntmaniac jeg er ikke grådig fuck de point, men jeg taler om VERDENS SUVERÆNT OVERLEGNE STYRESYSTEM, både til begyndere og erfarne men du giver point uden at afprøve mit svar , er det rimeligt. selvfølgelig har 12714444blabla også fortjent de 15 point for hans udmærkede svar, men du har vel ikke tænkt på at starte op fra bunden uden grafik??????????????????
Avatar billede kebe Nybegynder
01. november 1999 - 13:23 #11
Jeg har skrevet en artikel i Networld (tillæg til PC World 16/99), hvor jeg fortæller hvordan du kan bestille hhv. Solaris 7 fra Sun og UnixWare 7 fra SCO. Begge distributioner kommer på en hobbylicens til $35 inkl. fragt.
Hvis du ikke vil investere i bladet, kan du også besøge hhv. www.sun.com og www.sco.com. Der kan du finde informationer om at bestille Unix til din pc.

Jeg vil anbefale dig at koncentrere dig om SCO UnixWare, hvis du er seriøst interesseret i Unix på Intel. SCO UnixWare er en stor del af Projekt Monterey, der består af IBM's AIX, SCO's UnixWare og Sequents DYNIX/ptx. Denne fremtidens Unix bliver frigivet næste år, og vil være baseret på et fælles sourcetree, der kan kompileres på både POWER/PowerPC, IA-32 og IA-64 (altså Itanium).

Held og lykke!
Avatar billede futter Nybegynder
05. november 1999 - 12:22 #12
du kan også bestille solaris i danmark, kig på http://www.sun.dk/edu/index.html der står hvor og hvordan
Avatar billede caspera Nybegynder
14. marts 2000 - 11:00 #13
Det skal lige tilføjes at Solaris nu er kommet i ver 8.0 og er released under et open source license system.

Mit bedste bud på et unix system der samtidigt også er open source og er i stand til at køre linux applikationer og som bare kører kanon stabilt er FreeBSD! se www.freebsd.org

Selv kører jeg FreeBSD på en IBM Thinkpad 600E notebook med X interface, office applications, cad, graphics, internet, communication, development.. you name it.. Har man brugt linux og ønsker real unix, og opnå stabilitet og yderligere power, så er det logiske skridt FreeBSD! En valg mange har truffet. Ok dette var lige min lille mening.. vurder selv.