Avatar billede paviuz Nybegynder
10. august 2002 - 23:37 Der er 146 kommentarer og
5 løsninger

En lille sjov opgave :D

Hjjjjjjjjjjjææææææææææææælp! :D

Skal lige ha løsningen på
http://80.196.140.99/hmmm.gif :D

den som svarer blir den lykkelige ejer af 0 point!

:o)
___________________
PaviuZ - It's too simple\
Avatar billede djeclemen Nybegynder
10. august 2002 - 23:40 #1
lol
Avatar billede paviuz Nybegynder
10. august 2002 - 23:40 #2
Næ.. i ska ikke svare faktisk... det ville jo ikke være så smart :D

så har de andre ikke noget at lave...!
Avatar billede xyborx Nybegynder
10. august 2002 - 23:40 #3
Jeg tror jeg ved hvorfor.. På en anden måde. Den skrå vinkel på den røde trekant er forskellig fra den skrå på den grønne trekant. Den forskel gør åbenbart at man kan spare et felt på den nederste tegning.
Avatar billede xyborx Nybegynder
10. august 2002 - 23:42 #4
"På en anden måde" skulle ikke med her. Kopierede noget jeg skrev til en på ICQ, som fortalte hans løsning. :)
Avatar billede runeevers Nybegynder
10. august 2002 - 23:43 #5
Ganske simpelt; på den øverste figur buer den skrå kant indad, og på den nederste udad. Selvom det ikke ser ud af meget, så frigør det rent faktisk et felt.
Avatar billede paviuz Nybegynder
10. august 2002 - 23:45 #6
Tja.. det ser faktisk sådan ud Runeevers :D
10. august 2002 - 23:47 #7
Den er da nem (måske fordie jeg har prøvet den før) :).

Den sorrte streg er hendholdvis "inden i" og "uden på" trekanten :)
http://www.enter-s.dk/svar.gif

/Casper www.enter-s.dk
Avatar billede jakoba Nybegynder
10. august 2002 - 23:54 #8
Så er den klaret, så jeg fortsætter med en af mine favoritter.

Kunstmuseet holder reklameuge for at lokke flere besøgende til og i den anledning har de arrangeret en konkurrence.
  "hvem har malet billedet"
Hver gæst får en seddel hvor der står navnene på 5 malerier. og i tilfældig orden nedenunder står navnene på de fem malere der har malet de malerier.

De navne skal den besøgende så skrive ind på en linie efter det korrekte maleri. og blandt dem der får flest rigtige bliver der trukket lod om en dejlig prømie.

Der kom 100 besvarelse.
ingen havde allesammen forkerte.
20 havde kun een rigtig
15 havde 2 rigtige
25 havde 3 rigtige.
og spørgsmålet er så:
  Hvormange havde 5 rigtige?

mvh JakobA
Avatar billede xyborx Nybegynder
10. august 2002 - 23:57 #9
Både runeevers og xzxzx-kan-ikke-logge har fundet ud af det samme som mig :D
Avatar billede runeevers Nybegynder
10. august 2002 - 23:58 #10
xyborx > Ja du er bare SÅ go´ til det der.. :p
Avatar billede xyborx Nybegynder
11. august 2002 - 00:01 #11
Et sted mellem 0 og 40 havde 4 rigtige. Resten må have haft 5 rigtige.
.. eller hvad..?
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 00:03 #12
Og du skal så fortælle hvormange det er :-)
Avatar billede paviuz Nybegynder
11. august 2002 - 00:30 #13
-En umulig opgave vil jeg sige? :D
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 00:30 #14
ikke spor umulig. der er kun eet korrekt svar.
Avatar billede initializing Nybegynder
11. august 2002 - 00:31 #15
Xyborx hvem var det nu der skrev det på ICQ? :)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. august 2002 - 00:39 #16
jakoba > 5?!
Avatar billede paviuz Nybegynder
11. august 2002 - 00:41 #17
?
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 00:43 #18
nej, nej. brug logikkeren
Avatar billede kasperbws Nybegynder
11. august 2002 - 00:48 #19
20...!
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 00:49 #20
man kan ikke have 4 rigtige...
Avatar billede paviuz Nybegynder
11. august 2002 - 00:49 #21
Tror jeg ikke du ska regne med Kasper

Jakoba ska han det? :D
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 00:49 #22
...så skal man lade et felt stå tomt i hvert fald. Så resten af dem må have 5 rigtige. Dvs. 50.

Hono
Avatar billede kasperbws Nybegynder
11. august 2002 - 00:50 #23
hono = nemlig, gad jeg bare ikke selv til at skrive :)
Avatar billede paviuz Nybegynder
11. august 2002 - 00:50 #24
50 = 40 :D
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 00:51 #25
nå ja, hov 40 :)
Avatar billede kasperbws Nybegynder
11. august 2002 - 00:51 #26
nååå ja selvfølgelig 40.... Det er sgu ved at være sent... :)
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 00:51 #27
...tak paviuz
Avatar billede paviuz Nybegynder
11. august 2002 - 00:52 #28
Np :)

__________________
PaviuZ - It's to Simple\
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 00:57 #29
Okay hvis det er tid til opgaver, har jeg også en.

Et par bankrøvere røver en bank (sjovt nok), og får fat i 10 sække med guldmønter. Banken var imidlertid forberedt på røveri, og havde besluttet sig for at gøre livet surt for røverne. Derfor havde puttet falske penge i 9 af sækkene. Man kunne ikke se forskel på de ægte og de uægte mønter, den eneste forskel der var, var vægten. De uægte mønter vejede hver 1 g. mens de ægte vejede 1,1 g. Røverne havde en engangsvægt, som kun kunne foretage éen vejning. Hvordan skal de nu finde ud af hvilken sæk, der indeholder de ægte penge?

(Det går ikke at putte alle sækkene på vægten og tage dem af en for en. Éen vejning betyder én vejning)

Nogen der kan klare den?

Hono
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 01:01 #30
Argh, den har jeg hørt før, bare en anden udgave :(
Jeg tænker så det knager!
Avatar billede paviuz Nybegynder
11. august 2002 - 01:02 #31
Næ.. :D
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 01:02 #32
hvis de vejer 55,2 gram så er det sæk nummer 2.
Avatar billede paviuz Nybegynder
11. august 2002 - 01:04 #33
Jakoba-> Hvordan kom du frem til det?
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 01:05 #34
jakoba >> Hvilken vejning vil du foretage?
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 01:07 #35
(du er inde på noget af det rigtige)
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 01:07 #36
Min tur bagefter med en opgave, plz :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 01:08 #37
tag 1 mønt fra første sæk, 2 mønter fra anden sæk, 3 fra tredie osv.
de udtagne mønter vejes sammen og vgiver en vægt imellem 55,1 0g 56,0 gram
Avatar billede paviuz Nybegynder
11. august 2002 - 01:08 #38
Bare kom med den :o)
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 01:11 #39
jeps, jakobas svar er rigtigt. :)
Kendte du den jakoba?
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 01:12 #40
Ja, burde nok ikke have svaret.  loonz?
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 01:16 #41
sku lige ha den ned på papir:
Du står ved siden af en brønd, og du har 2 kander. Den ene kan rumme 3 liter vand og den anden kan rumme 5 liter vand.
HVORDAN kan man komme frem til præcis 4 liter vand, kun ved at bruge disse 2 kander?
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 01:17 #42
Der er flere metoder, bare så I ved det :)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. august 2002 - 01:18 #43
det er jo den fra Die Hard 3 :)
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 01:19 #44
Er det?? Sh*t, det er sq rigtigt nok. Hmm, håber ik nogen af jer har den som divx ;)
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 01:19 #45
Må jeg tegne målemærker på kanderne?
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 01:20 #46
Man fylder den med 5 liter op, og hælder 3 liter over i den med 3 liter. Så har du to liter tilbage i 5'eren. Dem hælder du over i dit kar (hvis man har sådan et), og gentager processen.

Hono
Avatar billede paviuz Nybegynder
11. august 2002 - 01:20 #47
du bruger kanden med  som kan indholde 5 liter

fylder den HELT op og hælder en 1/5 del ud :D
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 01:21 #48
... skal de 4 liter ligge i en af disse kander, eller kan man som jeg gjorde, hælde vandet over i noget andet?
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 01:21 #49
jakoba> nej, men du ka låne et decilitermål af mig *lol* self må du ikke det ;)
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 01:22 #50
De 4 liter skal være i én af kanderne (gæt selv hvilken), og de må ikke hældes over i noget kar, eller opbevares i munden etc.
Avatar billede paviuz Nybegynder
11. august 2002 - 01:23 #51
Nice hono :D
Det tidspunkt du skrev på
lol :o)

man kan bare ikke gøre det helt præcis med vores to..!:D
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 01:25 #52
Hvis nogen ønsker et hint, så var hono rimelig tæt på løsningen - (eller ihvertfald den måde jeg kender den på...)
Avatar billede schaefner Juniormester
11. august 2002 - 01:26 #53
Skal de fire liter ikke ende op med at være i 5-liters dunken?
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 01:27 #54
Du fylder 3'eren op, og hælder vandet over i femmeren. Så fylder du 3'eren op igen, og fylder 5'eren helt, så der er en liter i 3'eren. Du tømemr 5'eren, og hælder, den ene liter over i 5'eren. Så fylder du 3'eren, og hælder også det over i 5'eren. Så er der 4 liter :)

Hono
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 01:29 #55
nice hono! Min metode følger lidt senere.
Schaefner, godt set :)
Avatar billede schaefner Juniormester
11. august 2002 - 01:30 #56
loonz >> Ellers var det så svært :)
Avatar billede 7th Praktikant
11. august 2002 - 01:31 #57
Bravo :)
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 01:31 #58
Her er en til:

Du fylder 5'eren, og hælder 3 liter i 3'eren. Så er der 2 tilbage i 5'eren. Du tømmer 3'eren, og hælder de to liter i 3'eren. Så fylder du 5'eren, og hælder en liter fra 5'eren over i 3'eren (til den er fuld). Nu er der 4 liter tilbage i 5'eren :)
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 01:33 #59
Min løsning:
Fyld 5-liters kanden helt op. Fyld derefter 3-liters kanden helt op med vandet fra 5-liters kanden. Nu er der 2 liter tilbage i den store kande. Hæld de 3 liter vand ud, og hæld de resterende 2 liter af vandet fra den store kande over i 3 liters kanden. Fyld herefter 5 liters kanden helt op med nyt vand. Fyld 3-liters kanden til toppen med vandet fra 5-liters kanden.
Da der allerede var 2 liter i 3-liters kanden, og én liter bliver hældt over, er der derfor tilbage i den store kande: 4 liter!
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 01:36 #60
Den var vi ret enige i :)
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 01:38 #61
Yep :)

Nogen der kan ryste én ud af ærmet?
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 01:38 #62
Nærmere bestemt en gåde...
Avatar billede paviuz Nybegynder
11. august 2002 - 01:38 #63
nope :)
Avatar billede 7th Praktikant
11. august 2002 - 01:44 #64
Ikke en gåde, men i det mindste noget :)
Hvorfor er vitserne om blondiner så dumme ?
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 01:45 #65
Fordi nordmændene ska kunne forstå dem... Eller sådan noget lignende...
Avatar billede spasserbent Nybegynder
11. august 2002 - 01:45 #66
Okey, her er så en af mine favoritergåder:

En lastbil skal køre fra punkt A til punkt B.
da han har kørt halvvejs har har holdt en gennemsnitsfart på 45 km/h

Hvor hurtigt skal han køre den sidste strækning for at holde en gennemsnitsfart på 90 km/h

tænkt dig nu godt om, og når du tror du har svaret tænk dig om igen ;)
Avatar billede 7th Praktikant
11. august 2002 - 01:46 #67
Inspector Lestrade træder ind i spisestuen. Liget ligger midt i rummet. Der var fire personer i rummet, da lyset gik ud. Hver af dem fremsætter en påstand.
Alice: - Jeg ved hvem der dræbte hende.
Benny: - Jeg dræbte hende.
Carol: - Benny dræbte hende.
Donald: - Der var hverken Benny eller Carol.
Efterforskningen har afsløret, at alle mistænkte er upålidelige, så Lestrade antager at de alle lyver.
Hvem udførte drabet ?
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 01:47 #68
Benny er morderen
Avatar billede 7th Praktikant
11. august 2002 - 01:48 #69
Fordi det er en brunette der fortæller dem ;) Svag joke...indrømmet.
Avatar billede schaefner Juniormester
11. august 2002 - 01:49 #70
Hun begik selvmord?
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 01:49 #71
spasserbent >> 135 km/t ?? ..hvis det er for hele turen. Ellers er det bare 90 km/t (hvis det er for den sidste strækning)
Avatar billede spasserbent Nybegynder
11. august 2002 - 01:50 #72
7th: hvis det er sandt at alle lyver, så er det Carol som er morderen
Avatar billede spasserbent Nybegynder
11. august 2002 - 01:51 #73
hono: Nix, ikke rigtigt :o) (og der er ikke noget som heslt snyd med, men bare ren logik ;) )
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 01:51 #74
Spasserbent, det ER Carol, der er morderen :)
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 01:51 #75
nåja, det er carol ikke benny. (tsk tsk)
Avatar billede 7th Praktikant
11. august 2002 - 01:51 #76
spasserbent - jep ;)

"Lestrade antager at de alle lyver."

Alice - ved ikke hvem der dræbte hende.
Benny - dræbte hende ikke.
Carol - benne dræbte hende ikke.
donald - det var enten benny eller carol.

Så kan det jo kun være Carol ;)
Avatar billede 7th Praktikant
11. august 2002 - 01:53 #77
På øen Pianosa boede 100 mennesker. Nogle af dem løj altid, resten talte altid sandt. Hver indbygger tilbad én af tre guder: Solguden, Måneguden eller Jordguden. En dag kom en antropolog til øen og stillede alle indbyggerne tre spørgsmål:
1. Tilbeder du Solgude ?
2. Tilbeder du Måneguden ? 3.
Tilbeder du Jordguden ?
Der var 60, der svarede ja til det første spørgsmål, 40, der svarede ja til det andet, og 30, der svarede ja til det sidste. Hvor mange løgnere var der på Pianosa ?
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 01:54 #78
Hvis ALLE lyver, så:
Alice aner intet.
Benny dræbte hende ikke.
Hvis Carol lyver, dræbte Benny ham ikke.
Og hvis Donald lyver, må det være enten Benny eller Carol, men da Benny IKKE dræbte personen, så må det være Carol!
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 01:54 #79
vi har 4 mennesker, hr A, B, C og D
og 4 hatte, 2 grønne og 2 røde.
alle fire har en hat på, men de ved ikke hvilken farve den har
A, B og C står i kø med A forrest så B kan se hans hat. C kan se både A og B hatte. D kan ikke se nogen af de andre.

Efter nogen tid siger B at han har en rød hat på.

Hvad farve hat har A så på.
Avatar billede spasserbent Nybegynder
11. august 2002 - 01:56 #80
Hvis jeg siger 30 løgnere ?
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 01:58 #81
spasserbent >> efter halvejs ved 45 km/t er al tiden brugt. resten skal køres uendeligt hurtigt.
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 01:58 #82
Jeg siger også 30 løgnere! Fordi der er 130 der siger "ja", og 100 indbyggere i alt, må antallet af løgnere være lige så mange, som der er i overskud.
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 01:59 #83
15 løgnere...?
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 02:01 #84
nej glem mit svar, jeg tænkte mig ikke om...
Avatar billede spasserbent Nybegynder
11. august 2002 - 02:01 #85
jakoba: Præcis :D

men lige et spørgsmål til din gåde:

1) gæller det om at sige hvilken farve har man har på ?

2) kan de andre s D ?
Avatar billede 7th Praktikant
11. august 2002 - 02:02 #86
Hmm ingen kan se Cs hattefarve. Hvis D ikke kan se de andre, må de heller ikke kunne se ham. Så må A og C have en grøn hat på ?

Ja 30 løgnere - enkelt ;)
Avatar billede spasserbent Nybegynder
11. august 2002 - 02:03 #87
WoW vi tager lige mit spørgsmål 1 igen, forhåbentlig uden stavefejl denne gang :-P

1) gælder det om at sige hvilken farve hat man selv har på ?
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 02:04 #88
Hmm, jeg er ikke helt med hvad angår spasserbents gåde. Hvilken tid er brugt. Nogen der kan forklare mig det?
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 02:04 #89
der er mindst 30 løgnere på pianosa, men der kan da godt være flere
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 02:05 #90
ingen kan se D.
og ja det gælder om at sige hvad hat man har på.
Avatar billede spasserbent Nybegynder
11. august 2002 - 02:06 #91
jakoba: hvordan kan der være flere hvis de altid lyver, og hver tilbeder 1 gud ?
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 02:07 #92
den tid det ville tage at køre hele vejen ved 90 km/t
Avatar billede schaefner Juniormester
11. august 2002 - 02:07 #93
Tre mand lejede det sidste værelse på en kro. Prisen for værelset var kr. 30, som de delte lige mellem sig. Efter at være blevet anvist til værelset kom krofatter i tanke om, at der var 5 kr. i rabat på netop det værelse. Så han sendte sin medhjælper op til de tre gæsters værelse for at give dem pengene tilbage. Undervejs tænkte medhjælperen, at det jo ikke ville være muligt for de tre mand at dele de kr. 5 imellem sig, så han stak de 2 kr. i lommen og gav de sidste 3 kr. til gæsterne, som selvfølgelig blot var glade for at få penge tilbage.
Nu er det imidlertid således, at værelset kostede kr. 25,-. Gæsterne har betalt kr. 27,- for værelset og medhjælperen har beholdt de sidste 2 kr. Men hvad er der så blevet af den sidste krone? (27 + 2 = 29)
Avatar billede spasserbent Nybegynder
11. august 2002 - 02:08 #94
jakoba: okey, C kan se A og B, og hvis A havde en rød hat ville han råbe op at han havde en grøn. Men da han ikke råber op kan B regne ud at A og ham selv har forskellige farver hatte, og da A har grøn kan han regne ud at han har Rød.
(dog skal vi jo tænke baglæns, så når B har rød må A have grøn)
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 02:09 #95
en solgudstelbeder der påstår han tilbeder jordguden ovejer en jordgudstilbeder der siger han tilbeder solguden. Vi ved ikke hvormange af den slag par der er
Avatar billede spasserbent Nybegynder
11. august 2002 - 02:09 #96
hono << prøv at sætte en passende strækning på ruten (fx 90 km/h) og regn ud hvor lang tid han skal bruge på at køre den hele, og hvor lang tid han har brugt på halvvejen
Avatar billede djeclemen Nybegynder
11. august 2002 - 02:09 #97
schafner -> du blander 2 regne stykker(arter) sammen derfor går det ikke op.!
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 02:11 #98
schaefner >> Du snakker om de 2 kroner 2 gange.

"De har betalt 27 kroner for det" betyder de 25 kroner + plus de 2 medhjælperen snuppede.

"og medhjælperen har beholdt de sidste 2 kr." Her nævner du dem igen.

Men du nævner på ikke de 3 kroner i regnestykket... det er det der er galt :)
Avatar billede schaefner Juniormester
11. august 2002 - 02:13 #99
Den var engang en landmand der havde 7 døtre. Hver datter havde 1 bror. Hvor mange børn var der i familien?
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 02:14 #100
spasserbent >> righton.
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 02:14 #101
ahh ja okay spasserbent. Nu kan jeg godt se det :)
Avatar billede 7th Praktikant
11. august 2002 - 02:15 #102
De tre mænd skulle kun betale 25 kr. for deres værelse. Piccoloen snød dem, så de kom til at betale 27 kr. Da piccoloen selv har 2 kr. i lommen, stemmer regnskabet.
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 02:15 #103
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 02:15 #104
scheafner >> 8 børn :)
Avatar billede schaefner Juniormester
11. august 2002 - 02:16 #105
jakoba og hono >> yep :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 02:17 #106
hvis een høne lægger eet æg på een dag, hvormange æg lægger så halvanden høne på halvanden dag?
Avatar billede spasserbent Nybegynder
11. august 2002 - 02:17 #107
jakoba: Din løgnerteori passer ikke helt.
Du tænker jo ikke på at der også findes en månegud. (hvis jeg har forstået dig ret).

Se på den fra denne vinkel.

Hvis en løgner bliver spurgt om hvad han tilbeder vil han ALtis på stå han tilbeder to guder. Tilbedet han fx solguden, vil han fornægte det, og påstå han tilbeder måne- og jordguden.

Hvorimod en sandsigerske (ved ikke hvad jeg elllers skulle kalde dem) altid kun vil påstå han tilbeder den gud han rent faktisk tilbeder.

Altså for hver løgner = 2 point
For hver Sandsigerske = 1 point
(anderledes kan det da ikke være ?)

Nu ved vi at der er 100 mennesker, og de tilsammen påstår de tilbeder 130 guder.
Var der en løgner på øen, ville de tilsammen påstår de tilbedte 101 gud (enig ? ) og da de påstår de tilbeder 130 må der være 30 løgnere.
hverken mere eller mindre
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 02:20 #108
jakoba >> 2,25??

Hono
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 02:22 #109
Ups. ja.
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 02:22 #110
hono >> jeps.
Avatar billede schaefner Juniormester
11. august 2002 - 02:23 #111
Hvem har set halvanden høne ?
Avatar billede spasserbent Nybegynder
11. august 2002 - 02:26 #112
jakoba: :)
nå, men inde jeg smutter i seng (kan se på min stavning at det må være på tide) kan jeg lige give en sidste gåde.

En snegl befinder sig på bunden af en 9 m dyb brønd.
Den kravler 90 cm opad på en dag, men om natten glider den 60 cm tilbage. Hvor langt tid vil sneglen være om at kravle op ad brønden ?

(og nej svaret er IKKE 30 dage)
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 02:28 #113
Okay, så har jeg en sidste I kan gruble over, inden jeg trækker mig tilbage:

Tallene fra 1-9 (for de trætte er det tallene 1,2,3,4,5,6,7,8,9) skal placeres i et 9-feltet kvadrat, således at summen i hver række, kolonne og diagonal giver det samme. Det skal se nogenlunde sådan ud

Go' fornøjelse!
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 02:30 #114
28 dage vil jeg tro.

Efter 27 dage når den op på 8,7 m, men glider ned til 8,1. Den 28. dag kravle den så 90 cm. op (til de 9 meter) og glider ikke ned igen.

Hono
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 02:30 #115
Lidt supplement til min opgave. Altså:

abc
def
ghi

Så skal a+d+g = a + e + i = g + h + i osv osv osv...
Avatar billede loonz Nybegynder
11. august 2002 - 02:35 #116
Well, I kan jo selv se, om I har lavet den rigtig. Ellers skal jeg nok komme med den rigtige løsning imorgen. Har svært ved at holde mig vågen :(
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 02:38 #117
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 02:39 #118
5 i midten og 15 ialt i hver række. (5 er den eneste der efterlader 4 par a 10 at lægge udenom.
9 på en langside, for der finde ikke 2 par der giver 6 til at sætte ved siden af
2 og 4 over og under 9. og så er det bare at fylde ud for resten
Avatar billede spasserbent Nybegynder
11. august 2002 - 02:39 #119
loonz: kunne ikke lade være med at smide et sidst svar ind ;)

hemligheden ligger jo i at finde hvad a+b+c er lig med.

det gøres jo ved at sige (1+2+3+4+5+6+7+8+9)/3
overstående regnestykke giver 15, og så går resten som en leg :D

Avatar billede paviuz Nybegynder
11. august 2002 - 02:43 #120
Sejt =) 119 indlæg.. ny Record for mig:D

Og det forsætter og fortsætter.. :D
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 02:45 #121
4+1+7 giver altså ikke 15
og 3+1+2 da slet ikke
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 02:49 #122
hmm jeg kom vidst til at medtage lidt for mange i mit svar http://www.hono.dk/losning.gif
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 02:52 #123
svaret på den "lille":

Avatar billede paviuz Nybegynder
11. august 2002 - 02:53 #124
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 02:56 #125
Mon man kan lave en 4*4 klods med tallene 1..16? og så en 5*5 med 1.. 25? Jeg kan ikke lige se en måde at logikke en løsning der. Måske med et 'prøve sig frem' program.
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 02:57 #126
der er 2 t'er i sutte.
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 02:59 #127
Jeg kender faktisk et system. Men virker kun på kvadrater med at ulige antal felter (vandret og lodret)
Avatar billede 7th Praktikant
11. august 2002 - 03:05 #128
Another copy/past gåde ;)

En ældre bonde ville gerne have overblik over sine husdyr. Han havde fire slags dyr: får, geder, høns og gæs. Tilsammen havde dyrene 180 ben. Nu vidste han, at han havde tre gange så mange geder som får og fire gange så mange høns som gæs. Men han vidste også, at der var halvt så mange gæs som får og geder tilsammen. Hvor mange dyr havde han af hver slags ?
Avatar billede 7th Praktikant
11. august 2002 - 03:05 #129
copy/paste even...
Avatar billede hono Nybegynder
11. august 2002 - 03:25 #131
15 geder (60 ben)
5 får (20 ben)
10 gæs (20 ben)
40 høns (80 ben)

I alt:  180 ben
Avatar billede 7th Praktikant
11. august 2002 - 03:37 #132
Til den super brugerne af kedsomhed : http://www.emode.com/jumpto?test=uiqogt&c=5477 - min første, sidste og eneste iq test blev på sølle 120. 120 i forhold til hvad aner jeg ikke...
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 05:05 #133
100 er normalt gennemsnitlig. 200 er fænomenalt genial. 50 er monumentalt dum.
testen der er ikke god da den i flere spørgsmål tester på kulturbetinget viden der varierer fra land til land.
Avatar billede 7th Praktikant
11. august 2002 - 05:23 #134
Ahh nice, det vil sige alt i alt så er mit engelsk rimeligt godkendt ;)
Iq tests har aldrig været mig, men en ven på nettet fik mig lokket til at tage den... Prøvede så lige den danske udgave hos ... hmmm kan ikke lige huske den kendte danske forening for kloge hoveder (nej, ikke eksperten ;), siger hvis alt om min iq hehe) og fik 125, men anede intet om hvad tallene betød før nu, så goodie kommentar jakoba. Altså kan jeg konkludere, at jeg er sådan nogenlunde til engelsk samt at jeg ikke er helt helt langt ude i skovene ;) By the way et link til kedsommelige gåder - http://www.keld.dk/ttt/gaader/ hmmm hvor mon jeg fik mine gåder fra ?
Avatar billede 7th Praktikant
11. august 2002 - 05:26 #135
"hmmm kan ikke lige huske den kendte danske forening for kloge hoveder" - mentos ? nej vel, igen spiller min iq ind ;)
Avatar billede nih Novice
11. august 2002 - 06:19 #136
Til de morgenfriske:

et leksikon på 10 bind, hvert bind har et omslag på ½ cm og siderne er ialt 10 cm, dvs et bind er 11 cm tykt.
leksikonet stå på en reol i rækkefølgen 1-2-3...-10 og en bogorm 'spiser' sig vej fra første til sidste side.
Hvor mange cm spiser ormen ?????

Niels
Avatar billede runeevers Nybegynder
11. august 2002 - 06:23 #137
Morgenfrisk eller xtrem natteravn, whatever.

Mit bud vil være 109 cm hvis man tager højde for at den ikke æder sig igennem den første og sidste del af omslaget.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. august 2002 - 06:25 #138
110cm minus 1.omslag på første bind og minus sidste omslag på sidste bind = 109cm ?!
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
11. august 2002 - 06:26 #139
hehe runeevers > vi er da enige :)
Avatar billede runeevers Nybegynder
11. august 2002 - 06:29 #140
Ja det var da altid noget :D

Den var næsten også for let.
Avatar billede nih Novice
11. august 2002 - 06:29 #141
HVOR ER SIDE 1, når bogen står i reolen :)
Avatar billede runeevers Nybegynder
11. august 2002 - 06:32 #142
Ahh, ikke så fandens let alligevel. Eller du glemte jo så at sige at leksikonet stod med ryggen udad :p
Avatar billede nih Novice
11. august 2002 - 06:34 #143
Kig på reolen derhjemme.

½ cm i bind 1 + 8 * 11 + ½ cm i bind 10 = 89 cm.
Avatar billede runeevers Nybegynder
11. august 2002 - 06:43 #144
Hmm, ja det fatter menigmand jo intet af.. Tror lige jeg sover et par timer og vender tilbage :)
Avatar billede nih Novice
11. august 2002 - 06:47 #145
Godnat :o)
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. august 2002 - 11:19 #146
side 1 i bind 1 er den side der er nærmest ved bind 2.
sidste side i bind 10 er den side der er nærmest ved bind 9.
så: 0,5 cm + (8 * 11cm) + 0,5cm  = 89cm.
Avatar billede paviuz Nybegynder
11. august 2002 - 11:30 #147
Nice tidspunkt du går iseng Rune :D
Avatar billede znipestar Nybegynder
11. august 2002 - 13:36 #148
Tabere!
Avatar billede psoriasis Nybegynder
11. august 2002 - 13:42 #149
Jeg kan da lige tilføje, at danske kloge hoveder (ved ikk om det faktisk gælder verden over) kan melde sig ind i Mensa.. Tror det var den du tænkte på, 7th :)
Avatar billede paviuz Nybegynder
12. august 2002 - 18:21 #150
Well.. slog ikke kunze's rekord i spm til 0 point med 178 indlæg ;)

dette indlæg 150 blir det SIDSTE! :)
Avatar billede psoriasis Nybegynder
14. august 2002 - 13:32 #151
NÆH ! :P
Jeg var da engang oppe på over 180...

:D