Avatar billede tblaster Nybegynder
10. august 2002 - 12:48 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Hvordan sletter man et markeret felt?

Hejsa

Jeg har Photoshop 6.0 og har lige markeret et felt som jeg øsnker skal slettet ... hvordan gøres dette?

Som en udvej har jeg prøvet en fill for at få den hvid men så bliver den bare den farve jeg arbejder med og ikke hvid ... someone plz hlp!
Avatar billede radiohead Nybegynder
10. august 2002 - 12:49 #1
delete?
Avatar billede spe Nybegynder
10. august 2002 - 12:51 #2
Sæt din baggrundsfarve til hvid hvis det er den farve du vil have der hvor du sletter.

Skal det være gennemsigtigt så dobbeltklik på laget i layer paletten og klik ok til layer 0 og slet så.
Avatar billede tblaster Nybegynder
10. august 2002 - 12:53 #3
spe ... det er ikke et helt layer jeg skal slette ... det er en del af et layer ... og min baggrundsfarve er hvid ... men jeg kan ikke få den til at slette selve sektionene ...

De kan sku også bare gøres ved at slette med eraseren men hvordan får jeg den til at slette det til hvid?
Avatar billede spe Nybegynder
10. august 2002 - 13:00 #4
Hvis du har din selektion så er det heller ikke hele laget du sletter. :-)

Men med din selektion aktiv så gør følgende:
Værd sikker på at du har det lag du skal slette i valgt i layerpaletten
Vælg hvid som forgrundsfarve. Tast option/alt-delete, så skulle din selektion gerne fyldes med hvid.
Avatar billede tblaster Nybegynder
10. august 2002 - 13:04 #5
Så bliver den blå ... er det fordi at min baggrundsfarve ikke er hvid ... det skulle de dog være da alt fra starten var hvid ... hvor er det jeg ændre min baggrundsfarve?
Avatar billede spe Nybegynder
10. august 2002 - 13:14 #6
Hvis du har din forgrundsfarve (ikke din baggrundsfarve) til hvid og bruger option/alt og slettetasten fylder du forgrundsfarven i en selektion.

Du kan få din forgrundsfarve hvid på flere måder

f.eks ved at klikke på de 2 små firkanter nederst til venstre i værktøjskassen ligge under de noget større firkanter.

De små firkanter er henholdsvis sort og hvid og når du klikker her får du sort som forgrund og hvid som baggrund.

Klik så på dobbeltpilen lige over lidt til højre for de store firkanter så du bytter rundt på forgrund og baggrunds farve.

Nu skulle din forgrundsfarve gerne være hvid.
Avatar billede tblaster Nybegynder
10. august 2002 - 13:17 #7
Det gør ingen forskel her hos mig ... det bliver stadig blåt :-(

Hvad så hvis jeg vil bruge min erasor istedet ... hvordan får jeg den til at virke så den slette ... lige nu gør den intet ... jeg vil have at den slettet det jeg vælge til min baggrundsfarve eller til hvid ... men det gør den ikke ...
Avatar billede spe Nybegynder
10. august 2002 - 13:17 #8
Ellers kig i din manual hvor du har et billede af værktøjskassen med beskrivelse af hvad der er din forgrundsfarve og hvad der er din baggrundsfarve. Her kan du også læse hvordan du ændre dem.
Avatar billede tblaster Nybegynder
10. august 2002 - 13:17 #9
Eller for den sags skyld hvordan får jeg min pencil til at male med hvidt ... den maler nemmelig også med blåt :-(
Avatar billede spe Nybegynder
10. august 2002 - 13:18 #10
Kan du oploade et skærmbillede af hvordan hele vinduet ser ud med værktøjskasse, billede og lag paletten?
Avatar billede tblaster Nybegynder
10. august 2002 - 13:25 #11
Avatar billede spe Nybegynder
10. august 2002 - 13:30 #12
Det lag du har aktivt har du lagt en eller flere effekter/layerstyles på ovenover ligger et lag med en layermask og ovenover igen et tekstlag med layerstyles kunne det ikke tænkes at det var en af de 3 ting, der påvirker farven på dit lag når du maler og fylder forgrundsfarven i?
Avatar billede spe Nybegynder
10. august 2002 - 13:33 #13
Hvis det område du har valgt ud blot skal være hvidt kan du stadig med din selektion aktiv lave et nyt lag ovenover alle de andre og så fylde hvid i.
Avatar billede kongstad18 Nybegynder
10. august 2002 - 13:47 #14
Nu er jeg sgu ikke sikker på at jeg har forstået spørgsmålet ret, men ellers hvis du har Markeret et felt, og du vil fjerne markeringen, så trykker du bare CTRL + D Så deselecter du
Avatar billede tblaster Nybegynder
10. august 2002 - 14:50 #15
spe ... den farve den bruger kommer fra dens egen lag!

kongstad18 ... jeg vil ikke deselecte feltet ... jeg vil have at det skal være hvidt!
Avatar billede tblaster Nybegynder
10. august 2002 - 14:53 #16
Hvordan kan jeg få min Pencil til at male med hvidt?
Avatar billede spe Nybegynder
10. august 2002 - 14:54 #17
Er lidt svært at vide hvad du har gjort med effekter og layermask. Men når du siger der ikke sker noget når du bruger viskelæderet kunne det tyde på at f.eks laget med layermask ligger og dækker hen over det du sletter/maler i dit aktive lag.

men som skrevet hvis der blot skla være hvidt så lav et la
Avatar billede kongstad18 Nybegynder
10. august 2002 - 14:56 #18
Så er det kun de firkanter som skal farves hvidt, eller er det hele lortet som skal være pil hvidt?? Tag dog og lav en Paint Bucket Fill, som så er indstillet til Hvid.

(stadigvæk ikke sikker på om vi snakker om det samme)
Avatar billede spe Nybegynder
10. august 2002 - 14:56 #19
Prøver lige igen
men hvis det blot skal være hvidt så lav et nyt lag over alle de andre og mal med hvidt eller fyld hvid i selektionen.

Ellers send psd-filen til mig så skal jeg se på hvad det er der dækker for det du gerne vil farve hvidt. sup@tdcadsl.dk
Avatar billede tblaster Nybegynder
10. august 2002 - 14:56 #20
jeg har lige prøvet at lave et nyt layer og så overmale nogle af felterne med hvidt ... men der er sku nogle af felterne jeg ikke kan gøre hvide ... nogle ideer hvorfor?
Avatar billede spe Nybegynder
10. august 2002 - 14:58 #21
Kan det tænkes at din selektion har en feather?
Avatar billede tblaster Nybegynder
10. august 2002 - 15:02 #22
Jeg fandt ud at det ny ... jeg har lavet et nyt lag som du skrev og så det der med at den ikke ville lave nogle felter hvide fand jeg ud af at kunne fikses ved hele tiden at slette to ovenover hinanden liggende felter ... så virkede det ... takker for hjælpen!
Avatar billede tblaster Nybegynder
10. august 2002 - 15:17 #23
spe ... du lader til at have god erfaring med photoshop ... har du tid så må du gerne hjælpe her:

http://www.eksperten.dk/spm/244769