Avatar billede dramsgaard Nybegynder
08. august 2002 - 19:30 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

problem med harddisk...

Jeg har 2 spørgsmål....

1) Jeg har 2 harddiske i computeren, og jeg har lige skiftet min systemdisk og installeret win xp pro på den nye disk.
Problemet er at den nye disk har fået drev bogstavet F: mens den anden disk jeg har siddende i computeren er blevet til C:

Hvordan kan jeg ændre det, så min systemdisk bliver til C:??

2) Da jeg installerede winxp pro kunne jeg tilsyneladende kun vælge NTFS istedet for Fat32. Den anden disk jeg har i computeren (som alle mine filer ligger på i øjeblikket) bruger Fat32.
det giver et problem, hvordan kan jeg løse det?
Avatar billede stinky Nybegynder
08. august 2002 - 19:34 #1
D og e drev er det cd-rom drev
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
08. august 2002 - 19:36 #2
jep
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2002 - 19:38 #3
det vil sige at xp er installeret på F: ???

Det kan desværre ikke ændres. Du skal installere winxp påny for at at få det til at ligge på c:
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
08. august 2002 - 19:40 #4
Hmm
Hvad skal jeg så gøre for at den sætter min nye disk som C: og ikke som F:??
Avatar billede stinky Nybegynder
08. august 2002 - 19:41 #5
ja, john stigers kom mig i forkøbet. Xp gemmer oplysninger om drev alle mulige steder, så det er der ikke noget at gøre ved
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2002 - 19:41 #6
Under installationen vælger du selvfølgelig c:
Avatar billede stinky Nybegynder
08. august 2002 - 19:43 #7
er det et system på din anden disk
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2002 - 19:43 #8
Du kan evt. pille den gamle disk ud - sætte den i en anden pc - fdiske den på den anden pc - sætte den i igen - så skulle den gerne have D: som drevbogstav.

En omstændelig procedure - men den eneste som efter min erfaring virker.
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
08. august 2002 - 19:44 #9
Ja... men jeg mener bare ikke jeg stødte ind i noget hvor man kunne vælge hvad drevet skal hedde....
Avatar billede stinky Nybegynder
08. august 2002 - 19:45 #10
ellers slå den gamle disk fra, når du geninstallere. tag ide kablet af.
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
08. august 2002 - 19:46 #11
stinky>> nej der er ikke et styresystem på den anden disk...
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2002 - 19:47 #12
OK - du kan gøre flg. nu:

put xp-cdrom i nu - den starter selv - sig ja til at installere winxp - vælg ny installation - vælg avanceret - sæt x i boksen hvor der står noget med at du selv vil bestemme installationsdrev (eller noget i den stil) - så skulle du få mulighed for at installere på det rigtige drev
Avatar billede stinky Nybegynder
08. august 2002 - 19:47 #13
XP burde kunne læse fat32, så det skulle ikke være noget problem
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2002 - 19:47 #14
el. som stinky siger - pil den gamle hd fra mens du geninstallerer. så bliver den jo ikke detected :)
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
08. august 2002 - 19:52 #15
stinky >> ja det ved jeg... men da jeg skulle formatere disken kunne jeg kun vælge NTFS af en eller anden grund.

Hvordan laver jeg det om til Fat32
Avatar billede stinky Nybegynder
08. august 2002 - 19:56 #16
NTFS er bedre end fat32, så det skal xp bare køre, så jeg forstår ikke at du vil lave den til en fat32, når xp kan læse det på den anden disk.
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
08. august 2002 - 20:01 #17
Min com sidder i netværk med en win98 computer der jo kører FAT32, så det er én grund.....
Den anden er at når mit andet drev har Fat32 kan jeg ikke bruge mine filer som ligger på det drev da systemdrevet har NTFS
...men hvordan kan man enten ændre systemdrevet til fat32 eller det andet drev til NFTS?
Avatar billede stinky Nybegynder
08. august 2002 - 20:21 #18
åben cmd og skriv
convert drive_letter: /fs:ntfs
så skulle den conventere fra fat32 til NTFS

Det er ligemeget med netværk, for den ser ikke hvilket filsystem serveren bruger, men sikkerhed er bedre på ntfs. Og xp er i stand til at læse alle filsystemer.
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
08. august 2002 - 21:15 #19
jeg har nu prøvet at geninstallere win xp.
Jeg tog kablerne ud af den anden disk, mens jeg geninstallerede, men mit systemdrev hedder stadig F:
Hvad kan jeg gøre istedet?
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
08. august 2002 - 21:22 #20
stinky>> jeg bruger ikke server, de er bare forbundet igennem en hub.
...men hvis man skal hente filer fra den med fat32 til NTFS så virker de da ikke eler hvad? ( eller os' er det omvendt)
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
08. august 2002 - 21:26 #21
forresten, hvis jeg bruger

convert drive_letter: /fs:ntfs

mister jeg så ikke mine filer?
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2002 - 21:31 #22
Nope - ved en konvertering mister du ikke data.
Avatar billede stinky Nybegynder
08. august 2002 - 21:31 #23
Det skulle meget gerne virke på netværket, og når du converter skulle du ikke miste nogle data, kun hvis formater til en af delene.
Du kan læse nærmere her på windows hjemmeside:

http://www.microsoft.com/windowsxp/home/using/productdoc/en/default.asp?url=/WINDOWSXP/home/using/productdoc/en/choosing_between_NTFS_FAT_and_FAT32.asp
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
08. august 2002 - 21:51 #24
ok det vi jeg så prøve når jeg har fået sat mit system drev til C:
jeg prøvede at pille stikkende ud til den anden harddisk, vælge geninstallere (og valgte at jeg ville vælge drevbogstav)... men det virkede ikke...systemdrevet hedder stadig F:
Hvad kan jeg gøre istedet
Avatar billede stinky Nybegynder
08. august 2002 - 21:54 #25
havde du formateret
Avatar billede stinky Nybegynder
08. august 2002 - 21:58 #26
jeg gætter på at den kunne have gemt nogle oplysninger fra den tidligere installation, hvis ikke du har formateret hele harddisken.
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
08. august 2002 - 22:20 #27
Jeg havde ikke formateret, fordi jeg fik at vide at windows havde lagt nogle temp filer som den skulle bruge til installationen, og kunne derfor ikke formatere disken.

Hvordan skal jeg formatere disken uden om windows så?
Avatar billede stinky Nybegynder
08. august 2002 - 22:24 #28
har du en windows 98 start diskette
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
08. august 2002 - 22:30 #29
ja det mener jeg
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. august 2002 - 23:47 #30
Inden du gør alt det der, så gå lige ind i diskmanageren, og sæt drevbogstavet på den gamle disk (c:) til f.eks x:. Dette burde gøre at du nu kan sætte drevbogstavet på den nye disk til c:. Genstart så computeren.

Med lidt held, kan det være at den kan boote, da XP gemmer mange Stier som %windir%\????. Har ikke testet det, skal lige siges.

Du kan højst miste din xp installation og må så formatere og geninstallere, men denne gang skulle den gerne have det rigtige bogstav.

Efter min mening er det ikke så tosset at have fat32 partitioner istedet for NTFS på hjemmecomputere. Det gør altså fejlretning en del lettere at man kan lave noget fra en win98 bootdisk,
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
09. august 2002 - 16:35 #31
jeg har nu brugt fdisk, genistalleret winxp og konverteret mit drev til NTFS, og det ser ud til at det hele virker....

så Stinky...hvis du lige smider et svar ud, så har du tjent 30 point..
og 10 til john_stigers
hvis det er iorden med jer :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. august 2002 - 19:59 #32
dramsagaard> du giver bare stinky allesammen - jeg gjorde jo ikke andet end at understøtte det stinky skrev :)
Avatar billede stinky Nybegynder
11. august 2002 - 19:10 #33
Fair nok, men dramsagaard var jo også med i debatten, så bare giv ham de 10 stk.
Avatar billede stinky Nybegynder
11. august 2002 - 19:11 #34
undskyld john stigers var navnet, jeg var lidt for hurtig
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. august 2002 - 19:44 #35
hæ hæ ;)