Avatar billede careteam Juniormester
30. august 2000 - 13:30 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Forskel på grafikkort

Jeg er ved at investere i en PC der skal køre Autocad med 2D og 3D, og har til de penge jeg har, valget mellem et Matrox G400 og et 3D Labs Oxygen VX1.
Jeg har på nettet fundet ud af at Matrox er hurtigst på 2D, men kan ikke finde noget om 3D performance.
Er der nogen der kender forskellen på de to kort ? gerne via praktisk erfaring.
Avatar billede pladask Nybegynder
30. august 2000 - 14:05 #1
Matrox Millennium G400 har faktisk en ganske udemærket ydelse i 3D. Specielt hvis du køber et Matrox Millennium G400 MAX. Alle benchmarks viser at MAX kortet kører ca. 16% hurtigere end nVidia Riva TNT 2 Ultra!
Avatar billede roslev Nybegynder
30. august 2000 - 14:39 #2
Jeg har ellers hørt at OpenGL performance er generelt dårlig på alle Matrox kort. Har du overvejet et GeForce??
Avatar billede careteam Juniormester
30. august 2000 - 23:24 #3
Til Pladsk og roslev.
Jeg spurgte specifikt til forskellen på de to kort, jeg skrev også at det var de to muligheder jeg havde, så jeg kan desværre ikke bruge Jeres indslag.
Avatar billede pladask Nybegynder
31. august 2000 - 11:07 #4
k... Så vil jeg anbefale Matrox kortet.
Avatar billede careteam Juniormester
31. august 2000 - 18:28 #5
Til Pladask
På hvilket grundlag udtaler du dig ?, jeg bad om et svar fra en der har praktisk erfaring, det kan jeg af dit svar IKKE se at du har..... Hvad siger du selv ?
Avatar billede pladask Nybegynder
01. september 2000 - 09:29 #6
Jeg har både kørt med matrox Millennium G200 og G400, samt nVidia Riva TNT og TNT2. Matrox syntes at være mere stabil end nVidia\'s kort, og, som du selv siger, være LANGT bedre i 2D. Man kan specielt se forskellen på Matrox og andre kort, når man kører 1600x1200x32 i 2D. Matrox har her, for det første, en MEGET bedre billedkvalitet, men deruover også bedre ydelse. Det kort jeg kørte med var et Matrox Millennium G400 Dualhead, og det kørte også ganske udemærket i 3D! Måske ikke ligeså fedt i Quake III Arena, men det spil er nærmest lavet til GeForce! Jeg har ikke selv hørt om problemer med OpenGL og Matrox kort, men det er nok rigtigt at mange andre kort er bedre i OpenGL, end Matrox G400. I Unreal Tournament kørte jeg 1280x1024x32 med 40 fps på en Intel Pentium III 450MHz, 192MB RAM, men altså med en 3D setting med Direct3D.

I Quake III Arena var det højeste mit Matrox G400 kunne klare, 800x600 med ALLE effekter smækket på. Der kørte jeg med 60fps i OpenGL.

Avatar billede careteam Juniormester
01. september 2000 - 23:52 #7
Jamen jeg skal bruge det til Autocad som jeg også ahr skrevet, så kære \"Pladask\" jeg kan ikke bruge dit svar, da det er noget helt andet at køre med spil. Iøvrigt sammenligner du Matrox med mange andre kort end det kort som jeg skriver i min indledning 3D Labs Oxygen...
Avatar billede pladask Nybegynder
02. september 2000 - 11:06 #8
Det er nok grundet at jeg ikke kender til 3D Labs Oxygen!:-)

Men at jeg KUN har haft gode erfaringer med Matrox kort...
Avatar billede careteam Juniormester
02. september 2000 - 12:19 #9
Hej igen.
Jeg synes at det er synd at du misbruger dette fantastiske medie. Jeg ahr nu brugt megen tid på at svare på dine indlæg... Prøv at læse mit startindlæg og prøv så at spørge dig selv... skulle jeg nogensinde have svaret på det ? er dit svar til dette spørgsmål JA, så har du fattet meningen med www.experten.dk, at man kan få hjælp på tværs af hinnanden..
Dette medie skal efter min allerbedste overbevisning bruges til at hjælpe hinnanden, det gør du SLET IKKE.
Når du ikke kan svare på eller hjælpe mig med mit spørgsmål, så mener jeg ikke at du skal bruge både din og min tid på INGENTING.
Avatar billede pladask Nybegynder
02. september 2000 - 13:33 #10
Du spørger om der er nogen som kender Matrox G400 i 3D performance: DET GØR JEG!!! Det er det jeg har SKREVET om!!!

Derudover skriver jeg at Matrox KUN laver gode produkter og det er derfor jeg kan anbefale dem!

Men det her behøver du ikke skrive tilnage på... det er jo spild af tid!;-(
Avatar billede morten_b Nybegynder
11. september 2000 - 16:39 #11
HIHIHIHIHIHIHI

...sorry, men jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet over denne diskussion!

->careteam Luk dette spm. og lav et nyt, hvor du specifikt skriver at du ikke er interesseret i folks spilerfaring. Der er mange små børn der bruger denne side og de skal altså have det ind med skeer, hvis du forstår hvad jeg mener......
Avatar billede pladask Nybegynder
11. september 2000 - 17:02 #12
morten_b__>>Når CAD programmer bruger 3D accelleration, bruger de OpenGL i de fleste tilfælde! Tilsyneladende er der folk der bare ikke fatter at Q3A rent faktisk bruger samme form for 3D system... Når man tester et grafikkort i 3D, bliver de normalt testet med spil. Og siden at Quake III Arena kører med OpenGL accelleration, er det rimelig logisk at jeg skriver lidt om det.

Og siden at Quake III Arena systemet for tiden er det mest krævende OpenGL system overhovedet, er det nok meget godt at teste kort med det!

pladask out...
Avatar billede pladask Nybegynder
11. september 2000 - 17:06 #13
Fandt forresten lige dette...

NVIDIA dominated the workstation benchmark tests. In this latest roundup, six 2D workstations were tested on the ability to handle high-end applications, AutoCAD and business applications. NVIDIA based systems were applauded for their ability to outclass the competition on real-world CAD drawings as well as more difficult synthetic drawings in AutoCAD testing. \"...AutoCAD 2000 involves large amounts of OpenGL code, which the NVIDIA chip sets are better able to handle,\" stated Cade Metz, senior writer at PC Magazine.

Kilde:
Gamespy Network
Avatar billede careteam Juniormester
11. september 2000 - 17:38 #14
Til Morten B.
Hej Morten, endelig en der svarer lidt fornuftigt.
Hvis man læser mit spørgsmål så skriver jeg at det skal bruges til 3D i Autocad,. og jeg ønsker svar på forkskellen mellem disse to, ikke andre mærker,,,,, men det er åpbenbart svært at læse, selvom jeg tror at ALLE bare gerne vil hjælpe. Men man bruger faktisk megen tid på at svare på ting som folk bare ikke har læst ordentligt...
Avatar billede hrolsen* Nybegynder
03. april 2002 - 07:02 #15
mon ikke der skulle være nogen der har praktiske erfaringer
med autocad og ikke bare teorier

venlig