Avatar billede thez Nybegynder
08. august 2002 - 01:26 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af nyt netværk

Hej!!

Jeg har lige købt en switch, og skal til at lave et lokalt netværk herhjemme.

Jeg har pt. ADSL fra CC 256/128 med Cisco 677 Router.

Min switch er en Olicom CrossFire 8711 24 ports

Og til at starte med har jeg min arbejdscomputer som jeg bruger dagligt, og en lidt ældre som jeg vil ha til at fungere som server (fil-deling osv)

Min plan er at sætter routeren direkte i switchen så alle der plugger i din har adgang til internettet, men jeg skal lige høre om hvordan og hvorledes...

Jeg har stort set aldrig rørt netværk før, så jeg må ha hjælp til det meste :o)

- Findes der en Uplink port på switchen som routeren skal i??
- Hvordan med NAT-ing på routeren, skal der laves noget om??
- Hvilke IP adresser skal jeg sætte computerene op med?? Submask?? Gateway osv osv

Troede sådan set at der skulle krydset kabel mellem switch og router, det skulle der på den hub jeg legede med engang, men der var intet liv i den port jeg pluggede den i, så jeg prøvede med et ikke-krydset, og så skete der noget...
Skal der altså så et ganske normalt kabel mellem router og switch så, eller skal jeg ha sat switchen op til noget uplink i den ene port??

En masse spørgsmål, med forhåbentlig en masse svar til :o)

Med venlig hilsen
Simon
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. august 2002 - 01:29 #1
Jeg har selv en Cisco 677 Fra CC og en switch

du sætter Routeren i Switchens Uplink, og sætter PC'erne i Switchen.
Vedr. Ip, subnetmaske ovs.. det klare Routeren for dig, da den har en indbygget DHCP server, så PC'erne skal sættes til at hente IP og DNS automatisk.. så klare routeren resten!

Vedr. NAT.. det behøver du ikke at rode med, andet end hvis du skal lave en Webserver eller andet form for server inde i netværket som skal kunne tilgår ude fra..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. august 2002 - 01:30 #2
BTW: smutter for iaften.. er nok online igen ved 10 tiden..
Avatar billede thez Nybegynder
08. august 2002 - 01:31 #3
Nu er problemet bare at der ikke er nogen desideret uplinkport på denne switch!
Og jeg vil gerne selv ku sætte IP til hver computer, så de er det samme altid...
Avatar billede ducks Nybegynder
08. august 2002 - 01:34 #4
Og så skal du lige bemærke at det ikke er altid at switchen vil dele internettet hvis du bruger porten ved siden af uplinket.

Hvis det er opasia vil jeg gerne lige gøre opmærksom på at der du skal indtaste "aktiveringskoden" og brugernavn, er ved at indtaste DIN gateway i adreselinien, (du finder din gateway ved, start - kør - command - ipconfig) - synes bare du skulle vide det, brugte selv 3 dage på at finde ud af det :)
Avatar billede thez Nybegynder
08. august 2002 - 01:38 #5
Denne switch har 24 porte, men ingen af dem står der uplink ved...
"plejer" det ikke at være den først eller den sidste port som er uplink?
Eller det er måske ligevidt hvad for en port jeg bruger?

Switchen er Managed, men jeg vil nødigt til at rode rundt med opsætningen, for der stod i manualen at default settings gjorde at man kunne skifte sin gamle hub ud med denne switch og så burde det køre som det skulle, dvs at den burde være sat op til man "bare" plugger sine stik i og så kører det hele...?
Avatar billede ducks Nybegynder
08. august 2002 - 01:40 #6
er der ikke 1 eller 2 porte der er adskilt fra de andre?
Avatar billede thez Nybegynder
08. august 2002 - 01:43 #7
Nope... Der sidder på fronten 24 porte i 2 klynger af 12 i hver, 6 stks i to rækker
Avatar billede ducks Nybegynder
08. august 2002 - 01:50 #8
Prøv at kigge lidt i manualen ellers må du vente jeg må gå nu, skal op kl. 8.30

- Du kan evt. prøve dig igennem alle portene og husk at trykke på den lille runde knap der reconnecter routeren.

Og et andet råd kunne måske være at du fandt et billede så kunne det være nogen kunne se det ud fra det :)

-ses i morgen hvis du ikke har fået svar
Avatar billede thez Nybegynder
08. august 2002 - 01:54 #9
Der er et billed sammen med en manual her...
ftp://ftp.olicom.com/sw/g&m/pdf/cf8711_l2switch_refguide.pdf
Jeg tror også jeg smutter i seng nu, tager manualen med og læser den igennem igen :o)

Med venlig hilsen
Simon
Avatar billede goulduck Nybegynder
08. august 2002 - 06:40 #10
Du ved godt at det er noget af en fætter af en switch du har dig der, ikke? Hvor har du fået den henne?
Jeg tror nemlig det problem du har (uden at have læst manual og have kenskab til den), at du skal konfigurere en uplink på den.

Anskaf dig en mindre switch, som ikke har så mange syge functioner! :)

VLAN plejer at være noget for den dyrre ende af switche.
Avatar billede thez Nybegynder
08. august 2002 - 12:19 #11
Hehe jeg lægger jo hårdt ud!! :o)

Ej jeg har fået gang i den nu, begge computere ka nu komme på nettet gennem den, og de kan se hinanden, men jeg har jo tænkt at køre noget web/mail server på den så jeg vil lige høre om opsætning af IP-adresser.
I øjeblikket bliver de vist nok tildelt ad DHCP, men betyder det at de altid forbliver det samme, eller risikerer jeg at de skifter hver gang jeg booter så??

Jeg vil helst at de altid er det samme, og at jeg evt selv giver dem IPr så når en ny computer skal på får den bare næste IP i rækken. F.eks. 192.152.0.1-255 eller i den stil

Med venlig hilssen
Simon
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. august 2002 - 12:30 #12
thez => hvis IP'erne skal være de samme hele tiden (Fast IP)
så på den ene PC, gør du dette
start => kør command => ipconfig /all
noter IP, Subnetmaske, Gateway, og DNS

det er sikkert IP 10.0.0.x - Subnetmaske 255.255.255.0 - Gateway 10.0.0.1 osv..

så kan du bruge IP'erne fra og med 10.0.0.2 -> 10.0.0.254
Alle skal have den samme subnetmaske, Gateway, DNS..
Avatar billede thez Nybegynder
08. august 2002 - 12:35 #13
Ok prøver lige engang at sætte dem alle op ens...
Avatar billede thez Nybegynder
08. august 2002 - 12:42 #14
ok, det ser ud til at det virker!! Meget cool!!
Nu er jeg kørende, så jeg tror jeg vil smidde points efter dem som har været behjælpelige!!

I vil sikker se nogle flere spørgsmål fra mig, når jeg lige skal til at lege lidt mere - især med min psykopat switch, skal ha prøvet det med management osv :o)

Med venlig hilsen
Simon

- tak for hjælpen!!
Avatar billede thez Nybegynder
08. august 2002 - 12:43 #15
Hov... Der er jo ingen svar... Kun kommentarer, gider i ikke lige lave nogle dummy svar jeg kan accepterer?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. august 2002 - 12:49 #16
;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. august 2002 - 13:03 #17
Takker For Pointz! ;o)

Var det ikke meningen de skulle deles, mellem dem der hjalp?
Avatar billede thez Nybegynder
08. august 2002 - 13:06 #18
Ka jeg ikke stadig give points hvis nogen opretter et svar??

Doh!! man kan ikke svare mere... Hm hvad gør jeg så??
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. august 2002 - 13:13 #19
hvem skulle mere have pointz?
og hvor meget skulle de have?

så oprette jeg et spm med deres Pointz!
Avatar billede thez Nybegynder
08. august 2002 - 13:33 #20
Well Duckz tænkte jeg også at give points...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. august 2002 - 13:38 #21
hvor meget? 75Pointz - 100Pointz ??
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. august 2002 - 21:24 #22
ducks => http://www.eksperten.dk/spm/244412

thez => jeg giver ducks 75Pointz, er det OK?
Avatar billede thez Nybegynder
14. august 2002 - 11:35 #23
ok tak!
Avatar billede cosmodk Nybegynder
12. november 2002 - 00:24 #24
kører selv med router fra CC og switch - alle maskiner skal bare sættes til selv at hente ip. så bliver ipen tildelt de forskellige maskiner direkte fra routeren. Natting er kun nødvendig hvis du kører med webserver eller ftp, så skal du natte dine porte i routeren til den computer ip der kører den pågældende service/port.
det med DNS og andre vilde settings burde ikke være noget du skulle rode med, da en switch er en intelligent "fordeler dåse" der deler de ip pakker der kommer i netværket ud til de pågældende maskiner der står i netværket, hvorimod f.eks en hub sender Alle pakker til Alle maskiner - dette kan sløve netværket på størrere sammensætninger af maskiner.
Avatar billede thez Nybegynder
12. november 2002 - 17:11 #25
>> cosmodk
"... men jeg har jo tænkt at køre noget web/mail server på den så jeg vil lige høre om opsætning af IP-adresser..."
Hvis du læser hele tråden igennem vil du sikkert falde over overstående linje.
Hvis jeg sat alle mine maskiner op til at bruge DHCP, ka jeg ikke være sikker på at min webserver får tildelt samme IP adresse hvis den bliver bootet, hvilket så igen betyder jeg må ændre opsætningen af min router hver gang.

Ville bare lige gøre opmærksom på det :)