Avatar billede mfog Nybegynder
07. august 2002 - 21:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Telefonledninger og kommende ADSL

Har du tjek på telefonledninger og -installation? Jeg har en telefonledning ind i huset med 3 ledere -- kun de 2 går videre til første og efterfølgende telefonstik; men telefonledningen igennem huset er med 4 ledere.

Da jeg vil gøre klar til en ADSL installation med skillefilter (telefoni og adsl på samme 'kobber') vil jeg sløjfe første telefonstik. Andet telefonstik fordeler til alle øvrige stik i huset.

Det burde være logisk at blot køre de 2 ledere videre, men da jeg talte med en TeleDanmark medarbejder, som påstået selv havde installeret ADSL og fået alle eksisterende telefonstik forbundet, blev det nævnt at jeg skulle være sikker på at jeg havde 4 ledere rundt i huset. Kan du forklare beder hvorfor? Skal jeg forbinde den 3 leder der kommer ind i huset? Hvad skal den 4 ledere forbindes til?

Jeg kan sende et diagram om det hjælper dig til et godt svar, og du er ligeledes mere end velkommen til at lavet et diagram til mig!
Avatar billede rs2000 Nybegynder
07. august 2002 - 21:21 #1
Der bliver kun brugt 2 ledere ind i huset(ihvertfald hos mig)
Så bruger du en 4 leders,til at koble 2 ledninger på indgangen og hen til dit ADSL udstyr,og så de 2 sidste ledere tilbage til indgangen,hvor du kobler dem samme med de eksisterende ledninger i huset.

Husk du skal få det ledning der er beregnet til det.
Det er snoet på en speciel måde indeni.
Jeg har prøvet engang med noget alm ledning,men der var en frygtelig susen på telefonlyden.

Håber du forstod lidt af det,ellers må du jo spørge igen:-)
Avatar billede rs2000 Nybegynder
07. august 2002 - 21:22 #2
PS:indgangs ledningen udefra er der ca.100v på.
Så du kan måle dig til den.
Avatar billede mfog Nybegynder
09. august 2002 - 10:58 #3
>rs2000: Det lyder jo som en snedig måde at gøre det på! Udover at se om ledningen er 'snoet på en special måde' hvordan tjekker jeg om ledningen er kan bruges? Hvis jeg skal købe en sådan ledning hvad er typebetegnelsen?

Ligeledes har jeg fået forklaret at hvis 'gør-det-selv' installerer sin ADSL og forbinder alle eksisterende telefonstik til/efter skillefiltret (for stadig at kunne bruge alle eksisterende stik) kan man risikere at hasigheden på ens ADSL forbindelse bliver forringet...

Dette skulle være et argument for at betale for en tekniker. Kan det være rigtigt?
Avatar billede rs2000 Nybegynder
09. august 2002 - 18:24 #4
Hvis du køber sådan en "gør det selv" pakke,så er der et specielt tlf.stik med som alle de eksisterende telefon'er skal kobles til.
Hvis ikke man gør det er der susen på linien.
Det er nemt at have med at gøre.
Der er gode vejledninger med,både på cd-rom og papirer.

Jeg ved ikke hvad den snoede ledning kaldes,men det må de vide i en teledanmark butik.
Jeg købte noget engang,og det var "Alcatel" der havde lavet det.
Der var 6 ledere i det.
Det var 3 sæt.
sort/hvid
rød/blå
gul/grøn
Du kunne jo spørge en teleteknikker,hvis du ser en der holder et eller andet sted.
Det gjorde jeg dengang,og han solgte mig noget ledning til MEGET "rimelig" pris:-)
Avatar billede rs2000 Nybegynder
09. august 2002 - 18:30 #5
Jeg søgte lige lidt:-)

Det hedder muligvis "Parsnoet" eller "Twisted Pair",det ledning der skal bruges.
Det bliver det kaldt nogle steder på nettet.