Avatar billede bizty Nybegynder
07. august 2002 - 16:22 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kollisionsproblem med delvist 10 mbit og delvist 100 mbit net!

Jeg har en ZyXEL Router med indbygget 100 mbit switch. til den er tilsluttet et par pc'er + (gennem et 70 m langt kabel som af en eller anden grund kun kan køre 10 mbit) en 10 mbit hub. til hubben er der også tilsluttet et par pc'er. Problemet er at hubben flipper helt ud med kollisioner, lige så snart der bliver tilsluttet noget som kører 100 mbit. netkortene kan jeg jo tvinge til 10 mbit, men routerens indbyggede switch kan jeg ikke tvinge til at køre 10 mbit(tror jeg da?!) Hvad skal jeg gøre?????
Hurtigt svar velkomment......
Avatar billede k_s Nybegynder
07. august 2002 - 16:37 #1
kan ZyXEL Router'en køre 10 MB, prøv at læse på deres side http://www.zyxel.dk.
Avatar billede paythepri$e Nybegynder
07. august 2002 - 16:40 #2
Hvad sker der hvis du har en computer direkte på det 70 meter lange kabel ?
Det kunne jo godt være hubben..
Avatar billede k_s Nybegynder
07. august 2002 - 16:41 #3
Du burte kunne køre 100 MB på et kabel der er længer end 100 meter
Avatar billede bizty Nybegynder
07. august 2002 - 16:42 #4
jeg har prøvet at tilslutte en computer direkte... det virker kun hvis man tvinger computeren til at køre 10 mbit!

(Routeren er en Prestige 304 og der står "Gateway med 4 ports 10/100 Switch" på zyxel.dk)
Avatar billede k_s Nybegynder
07. august 2002 - 16:47 #5
hvordan er kablet trukket fra A til B, ligger det op ad noget der kan forstyger der. (langs andre kabler, mm) ??

hvilke kabel type er der og hvem har lavet de stik der sidder på??

har du noget til at teste kablet med??
Avatar billede bizty Nybegynder
07. august 2002 - 16:55 #6
jeg har selv lavet kablet! det er ikke lavet "rigtigt" altså efter standarden, men det er ens i begge sider, og jeg har prøvet at teste det med sådan en testdims som tdc bruger, den viste at alle 4 par virker! skal jeg prøve at sætte nye stik på som sidder rigtigt?
Avatar billede paythepri$e Nybegynder
07. august 2002 - 17:24 #7
ville nok være en god idé at lave det "rigtigt" -ja, men prøv da lige om det kan køre 100 mbit et andet sted i dit netværk ! -hvis det kan det kan der jo ikke være noget galt.
Avatar billede k_s Nybegynder
07. august 2002 - 17:24 #8
er kabel cat5 ???
nej lad stikken side, de virker jo
Avatar billede k_s Nybegynder
07. august 2002 - 17:25 #9
eller er det telefon ledning?? :-)
Avatar billede bizty Nybegynder
07. august 2002 - 17:37 #10
det er cat-5, men jeg har selv lige løst problemet ved at skifte stikkene og montere dem "rigtigt"!
Avatar billede k_s Nybegynder
07. august 2002 - 17:38 #11
oki