Avatar billede abj Nybegynder
29. august 2000 - 22:23 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

CD-brænding

Hver gang jeg brænder en kopi af en musik CD, lyder de sidste 1-2 numre på kopien konsekvent af lo..  Problemet opstår ved hver brænding og jeg kan ikke gennemskue, hvad problemet er.  Jeg har prøvet følgende brændemetoder:

- On the fly på 4x, 2x og 1x hastighed
- Fra imagefil på 4x og 2x hastighed

Problemet opstår uanset hvor lange og hvor mange numre der er på den originale musik CD. Brænding af datafiler på 4x hastighed fungerer tilfredsstillende.

Min harddisk er sat til aldrig at slukke og ingen andre programmer er åbne under brændingen. Brænderen er en Sony CDWR4x og softwaren hedder Adaptec Easy CD Creator 4. PC’en er en Newtech AMD K6, 233 mhz, 32mb ram, 2,5 gb hd (ca. 3 år gammel), som ellers fungerer godt.

Der er 100 bananer til den der giver et ikke-alt-for-teknisk svar, som fører til en løsning af problemet.

En frustreret ABJ

(som naturligvis kun kopierer til eget forbrug)
Avatar billede phylox2 Nybegynder
29. august 2000 - 22:29 #1
Ja, men kopier til eget forbrug, er ikke mere lovligt end kopier til videresalg - så det gør inden forskel.

Du skal lave dem i 1x (max 2x) for ellers, så vil den altid lave det nummer i de sidste par tracks.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
29. august 2000 - 22:31 #2
Mht. data skiver, så er den selvfølgelig ligeglad med hastigheden ... smæk den bare op på en 12-14x :)
Avatar billede kurtj Nybegynder
29. august 2000 - 22:32 #3
Men det er det snart. :-) til eget forbrug altså.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
29. august 2000 - 22:36 #4
Nå okay ... prøv at lave en disk (ikke for at opfordre til noget ulovligt, men for at teste) med 1x, og hør, om der stadigvæk er problemer med det, hvilket der ikke skulle være :)
Avatar billede abj Nybegynder
29. august 2000 - 22:40 #5
Kære phylox2

Som nævnt i mit indlæg har jeg allerede forsøgt med 1x - problemet må derfor være noget andet
Avatar billede kurtj Nybegynder
29. august 2000 - 23:09 #6
Så prøv om ikke Nero kan klare det.
Avatar billede goulduck Nybegynder
29. august 2000 - 23:28 #7
www.ahead.de .. bare så du ved det.
Avatar billede abj Nybegynder
30. august 2000 - 00:00 #8
Nero?...
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. august 2000 - 06:49 #9
Nero er et andet (kendt?) brænder program .. Det er dette program jeg bruger.. Prøv at hente det fra www.ahead.de
Avatar billede powell Nybegynder
30. august 2000 - 08:43 #10
Dette er et teknisk svar, så er du advaret:

En audio CD, begynder alle sine tracks inde fra, det vil sige at de første numre en CD-afspiller skal aflæse (Altså en helt normal afspiller, i ens stereoanlæg) så afspiller den CD-en med en lavere hastighed, imens laseren arbejder sig ud mod de sidste tracks så bliver afspilleren nødt til at dreje CD-en en anelse hurtigere rundt for at kunne få den samme mængde data. Spørg mig ikke hvorfor de har valgt den løsning.

Men til hvorfor det evt kan gå galt for dine brændinger er at dataerne på de sidste tracks ikke bliver lagt ned med den rigtige hastighed (afstand), dette kan skyldes et software problem, og samtidigt også være et Hardware problem.

Måske taler dit software ikke sammen 100% sammen med din brænder, og derfor laver dette juks, måske virker det på din kammerats computer, men i har sikkert ikke de 100% samme indstillinger og hardware.

Prøv et andet brænder prg. Nero kan jeg kun selv anbefale, men der findes et hav af muligheder.
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. august 2000 - 22:33 #11
powell> Jeg troede ellers ikke at en CD kørte hurtigere længere ude på CD\'en. Det er i hvert falde det jeg har kunne konstatere, når jeg har brændt 400 MB ned på en CD har det set ud til at der liggere mere data ude i de ydreeste spor.
Avatar billede kurtj Nybegynder
30. august 2000 - 22:41 #12
Der kan ligge flere data i de yderste spor,fordi længden på sporet pr.omdrejning er længere.Derfor læser feks en harddisk hurtigere fra de yderste spor.
Avatar billede kurtj Nybegynder
30. august 2000 - 22:46 #13
Så powell skulle have skrevet en anelse langsommere for at få samme mængde data.
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. august 2000 - 23:45 #14
ok, det var også sådan jeg mente at det hang sammen ...
Avatar billede kurtj Nybegynder
30. august 2000 - 23:52 #15
Også kører en hd med faste omdrejningstal :)
Avatar billede galaxy Nybegynder
30. august 2000 - 23:53 #16
Hvilken hastighed læser du med og med hvilket drev ?

Prøv at læse på 1X (Max 2X) med din brænder, til en image-fil og derefter brænde. Så virker det garanteret
Avatar billede powell Nybegynder
31. august 2000 - 08:59 #17
g&k > En hdd, kører ikke hurtigere fordi den når et spor der er længere ude, det jeg mente var at en CD-afspiller gjorde det, og kunne derfor godt forvolde problemmer hvis data\'erne ikke blev lagt korekt ned på CD-en.

Jeg har min erfaring fra, da jeg forsøgte mig på at lave min egen CD-afspiller, siden jeg startede med at køre med samme læse hastighed fra start til slut kunne det nemt høres at daterne ikke lå med samme afstand hele vejen igennem. At de første numre blev afspillet for hurtigt og de sidste numre blev afspillet for langsomt.

Omtåget men sandt?
Avatar billede goulduck Nybegynder
31. august 2000 - 16:33 #18
Powell>>

Det er bare fodi du skriver at CD\'en køre en anelse hurtigere når den kommer længere ud på CD\'en. Mener du at den køre hurtigere rundt eller mener du at data\'erne rygere hurtigere \"af\"?
Avatar billede kurtj Nybegynder
31. august 2000 - 18:53 #19
powell> Det skrev jeg heller ikke,en hd kører med samme rpm hele tiden.Det der gør hd`en hurtigere på de yderste spor,er at der passerer en større mængde data forbi læsehovedet,da datatætheden(clusters)er den samme, men længden på sporet er større.
Avatar billede jpj Nybegynder
06. september 2000 - 12:59 #20
Du skal bruge dette program til dine skiver MP3 cd-maker du kan finde det her.
www.zy2000.com/down.htm
Det virker