Avatar billede Slettet bruger
06. august 2002 - 14:14 Der er 5 kommentarer og
5 løsninger

Hælervarer

Hej

Hvordan er man i grunden stillet som køber hvis man køber en brugt bærbar pc gennem eksempelvis dba.dk og det viser sig at den er "varm" ?
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
06. august 2002 - 14:16 #1
Ingen undskyldning

Mange af dem, der begår hæleri, undskylder sig med, at de ikke vidste, de havde købt eller modtaget stjålne varer.

Men den går ikke! Så snart der er tale om hælervarer, er man skyldig i hæleri. Derfor skal man selv sikre sig, at varen ikke er stjålet. Man bærer selv ansvaret for, at man ikke køber stjålne varer.

http://www.crimprev.dk/02tyveri/22.html

DGP
Avatar billede ladyhawke Novice
06. august 2002 - 14:16 #2
Ikke godt, sørg for at få en kvittering fra sælger uanset om det er en forhandler eller en privat sælger
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
06. august 2002 - 14:17 #3
Det er et citat fra siden der er nævnt...

DGP
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. august 2002 - 14:19 #4
Besøg Henrys Hælerbar på http://www.henrys.dk/

Her fortælles alt hvad der er værd at vide om hælervarer :)
Avatar billede neteffect Nybegynder
06. august 2002 - 14:19 #5
"Hæleren er lige så god som stjæleren". Det er din pligt som køber at sikre dig, at det købte ikke er "varmt". I bedste fald konfiskeres pc'en, men du kan som sagt også riskere at blive sigtet som hæler.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
06. august 2002 - 14:21 #6
Avatar billede oldenburg Nybegynder
06. august 2002 - 14:29 #7
Straffeloven opererer med forsætsgrader - Du kan selv tolke i følgende udsagn :
"Du er klar over at det er stjålne varer - dermed er der forsæt til hæleri" = strengeste straf
"Du er klar over at det muligvis kan være hælervarer - men handler alligevel - du vælger at tage chancen - jeg kan ikke huske hvad denne forsætsgrad hedder" = mildere straf
"Du er ikke klar over at det var hælervarer - altså ingen forsæt til hæleri, men en uagtsom handling" = mild straf - ingen straf.

Med venlig hilsen

Oldenburg
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
06. august 2002 - 14:54 #8
der er noget der hedder "i god tro" - og noget der hedder "i ond tro".
Gæt selv hvad der betyder hvad ;)
Avatar billede peet-49 Novice
06. august 2002 - 15:05 #9
Hvis prisen svarer nogenlunde til, hvad en "normal" ville koste, har du handlet i god tro; men bliver du opdaget, har du mistet både maskine og penge, men slipper for bøde.
Avatar billede ladyhawke Novice
08. august 2002 - 07:40 #10
Har du fået svar nok, eller er der noget der skal uddybes ?