Avatar billede oldenburg Nybegynder
05. august 2002 - 22:15 Der er 7 kommentarer

Vedr. lokalprinter i netværk - taber forbindelsen

Kære forum - jeg håber I kan hjælpe....

Jeg har sat et lille netværk op. Det består af to pc-ere forbundet med et krydset kabel.

Den ene pc er vært for internetforbindelsen og for en lokalprinter - som så deles.
Styresys på denne pc er win 2000.

Den anden kører xp home.
Mit problem er, at denne pc taber tilslutningen til printeren hver gang pc-en har været genstartet, ligesom den kun kan gå på internettet hvis den anden er det.
Jeg kan leve med at man ikke kan oprette forbindelse til internettet uden at den anden er på, men det går ikke at der manuelt skal skabes forbindelse til lokalprinteren efter genstart.
Det må være muligt at få den til at oprette forbindelsen automatisk ikke ?
Avatar billede been Nybegynder
05. august 2002 - 23:39 #1
Hvordan kommer den pc der virker på nettet, og hvordan har du skabt forbindelsen mellem de to pc'er ? (guide el. manuelt)
Avatar billede bonden Nybegynder
05. august 2002 - 23:46 #2
Det lyder til, at du bruger tildeling af IP-adresser via dhcp - hvis hver af maskinerne får egen fast IP, skulle det køre.....
Avatar billede oldenburg Nybegynder
06. august 2002 - 14:00 #3
Til Been:
Pc-en der skaber internetforbindelse har et alm. isdn modem så der er ikke tale om hverken router eller switch.
Jeg mener bestemt jeg brugte guiden fra xp.

Til Bonden :
Mener du, at hvis jeg ændrer ip-adresserne på de to pc-ere til faste ipadresser så skulle problemet være løst ?? Vil det ikke give problemer med internetudbyderen der tildeler ipadresser automatisk ?

Med venlig hilsen

Oldenburg
Avatar billede bonden Nybegynder
06. august 2002 - 14:20 #4
Ja, det skulle jeg mene.
De lokale IP-adresser har jo ikke direkte noget at gøre med internetforbindelsen.
Jeg er dog ikke helt sikker, i og med at jeg aldrig har prøvet at dele en isdn-forbindelse - da jeg altid har kørt med en hub.
Avatar billede been Nybegynder
06. august 2002 - 17:04 #5
For at printeren skal virke vil jeg men at du som <bonden> siger skal have to lokale ip'er eks. 192.168.0.5 og .6  - når du benytter ISDN får du jo ikke som sådan tildelt en IP fra din udbyder, så den bliver ikke et problem.
Dernæst skal du sikre at de to pc'er er i samme arbejdsgruppe, og det er en fordel hvis du opretter en bruger på begge maskiner med samme navn og kode - kør så guiden igen så vil jeg tro det hele virker.
Avatar billede dr-data Nybegynder
10. december 2002 - 02:21 #6
hvilke IP-adresser er det der bliver tildelt de 2 computere ?
og hvordan er helt præcist er printeren delt ??? (printer-share?)

da du deler din ISDN-forb. med en anden computer, er der her tale om to slags IP-adresser private og offentlige...

dvs. 192.x.x.x og 10.x.x.x er private andre offentlige....

din printer burde være delt via printer-share, således at du tilslutter printeren på klienten i stil med LPT1>\\puter\printershare

og computeren der deler dit internet, burde have en fast privat ip-adresse....

*/sig endeligt til hvis jeg tager fejl!....

nå jo, been er også inde på noget....
Avatar billede dr-data Nybegynder
10. december 2002 - 02:24 #7
....er der her  sikkert  tale om to slags.....