Avatar billede pfp Nybegynder
05. august 2002 - 20:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Jeg skal bruge en til at guide mig...

Hej,

Jeg har altså desværre brug for lidt mere opstartshjælp til Summa Summarum.

Jeg ved endnu ikke helt hvor mange spørgsmål det bliver til, men jeg hæver point derefter.

1. Jeg prøver at skrive noget i kassekladen, taster beløbet 250 og vælger min konto nr. 2: Udgifter. Kontoen udgifter er indstillet som en driftskonto og der er sat en momssats på.

Men når jeg prøver at bogføre kassekladen får jeg:
"Fejl i kladde. Kladen balancerer ikke. Difference: kr. -250,00

Hvad gør jeg galt?

På forhånd tak,

/peter
Avatar billede mariaf Juniormester
05. august 2002 - 21:25 #1
Uden at vide noget som helst om summa summarum, så kan jeg se at du mangler en modkonto eller en modpostering.
Avatar billede pfp Nybegynder
05. august 2002 - 21:36 #2
Ok nu er jeg overhovedet ikke rigtig inde i bogførring. Jeg har oprettet en konto til indtægter på samme vis som med udgiftskontoen. Hvad mener du med at jeg skal have en modpostering?
Avatar billede annamil Nybegynder
07. august 2002 - 09:06 #3
Når man bogfører en ud gift eller en indtægt skal der altid være en modkonto. I de fleste tilfælde er det kassekredittetn.
Avatar billede mariaf Juniormester
07. august 2002 - 11:42 #4
Du kan få et lynkursus på en handelsskole, den tid er givet rigtigt godt ud.
Avatar billede annamil Nybegynder
07. august 2002 - 15:34 #5
Jeg er enig med Maria. Desuden lyder det til, at du ikke har oprettet en komplet kontoplan, det kan du også lære på et bogføringskursus.
Avatar billede pfp Nybegynder
07. august 2002 - 18:39 #6
Okay jeg vil undersøge om jeg kan finde et sådant kursus her i nærheden.

Men...jeg vil alligevel gerne lige høre om der ikke er en der kender til Summa..
Avatar billede pfp Nybegynder
29. september 2002 - 18:36 #7
lukke
Avatar billede nuna Nybegynder
19. januar 2004 - 19:14 #8
Under funktioner og indstillinger, kan du indstille kassekladen til at vise debet- og kredit kolonne automatisk, så kan du ellers modkontere dine bogføringer til bank giro eller kassen. det er lige til :-)