Avatar billede platonia Nybegynder
29. august 2000 - 12:05 Der er 32 kommentarer og
4 løsninger

Bios kan ikke huske datoen

Hvofor kan bios ikke huske datoen.......?

Når jeg tænder min pc får jeg denne fejl
\"CMOS checksum error - defaults loaded press f1 to continue.

Når windows så er startet op, får jeg en meddelse om at uret nu er blevet stillet frem til sommertid, og datoen er hvergang d. 1 december 1996.

Når jeg stiller uret og genstarter er der ingen problemer, så kan bios godt huske indstillingerne, men hvis jeg slukker maskinen og venter et kvarter med at starte op, så får jeg samme meddelse igen.
Nedenunder har jeg skrevet oplysninger omkring bios
Hvis det kan hjælpe noget

Bios type: Award Modular BIOS v4. 51PG
Bios ID: 09/16/97-i430tx-w977-2a59iq1fc-00
chipset: Intel triton 430tx rev 1

Avatar billede seal Nybegynder
29. august 2000 - 12:07 #1
På dit bundkort er der et rundt batteri - skift det, og den er på toppen igen.

Har selv været ude for det samme!!!
Avatar billede powell Nybegynder
29. august 2000 - 12:09 #2
seal: Jeg tror du skal lave din kommentar til et svar!

seal har ret der er i en stationeær PC et rundt batteri på 3,3 volt, denne har muligvis mistet sin identit som batteri.

Er det en bærbar kan dette batteri godt være aflangt og meget svært at komme til.
Avatar billede seal Nybegynder
29. august 2000 - 12:13 #3
Ups!!! tak til powell :-)
Avatar billede platonia Nybegynder
29. august 2000 - 12:15 #4
er det lige til at skifte sådan et batteri jeg har hørt noget om at det skal loddes er det noget jeg selv kan gøre........?
Avatar billede hojben Novice
29. august 2000 - 12:18 #5
Platonia >> Hvis det skal loddes, så er det vist på tide at skifte bundkort.. Var det ikke kun på de gamle bundkort at det skulle loddes?
Avatar billede seal Nybegynder
29. august 2000 - 12:23 #6
Jo det er dælme´ lang tid siden....! Jeg gjorde det tilbage i 95-96, og der skulle bestemt ikke noget lodeværk til.

Bare klø på Platonia :-)
Avatar billede platonia Nybegynder
29. august 2000 - 12:25 #7
Jeg ved det ikke det er derfor jeg spørger, selvom jeg ikke kunne lade være med at smile af din kommentar.

Jeg havde bare hørt af på de gamle bundkort var det nemt at skifte men på de nye er de loddet fast.
Grunden til at jeg spørger er at jeg gerne vil kunne gøre det, da jeg er for nærig til at gå ned og betale 500 kr. i timen for noget jeg måske kunne gøre selv
Avatar billede powell Nybegynder
29. august 2000 - 12:55 #8
Det er nemt at se om det skal lodes, sider bateriet i en holder så slipper du, sidder dert ikke i en holder men er lodet fast, så for du en sjov omgang.

Og ja, batterier loddes stadig på buindkortet i enkelte modeller..
Avatar billede platonia Nybegynder
29. august 2000 - 15:07 #9
Ja nu har jeg skiftet batteriet, og jeg får stadigvæk samme svar.
Det er p.... deprimerende er der ikke nogle af jer der har en rigtig god idé...?
Avatar billede powell Nybegynder
29. august 2000 - 15:14 #10
En anden ting kan det også være, jeg mener at award havde problemmer med at PC\'en ikke kunne huske datoen, hvis man røg ind i år 2000, og startede derfor tiden forfra, i så fald skal du opdatere din BIOS.

Jeg vil mene at du kan hente en nyere BIOS fra award\'s hjemmeside.

http://www.Award.com
Avatar billede platonia Nybegynder
29. august 2000 - 15:22 #11
Ja det var det aller første jeg tænkte på, så jeg har kørt tool/fix. Den viste at der ikke var noget i vejen med bios.

Please i må ikke give op

Avatar billede powell Nybegynder
29. august 2000 - 15:30 #12
Jeg vil stadig mene at du skulle prøve at opgradere din BIOS, det tager ikke lang tid og hvis det hjælper så slipper du for at anskaffe dig et nyt Systemboard.

Hvis det ikke hjælper så kan det være to ting (i mine øjne)

1. At et eller andet reseter din BIOS (Virus, en ondsvag driver...)
2. At systemboardet er defekt.

Så hvis du har mod på det, efter opgraderingen af BIOS\'en, så prøv at genindstallere (En jomfru indstallation) på din PC, det kunne jo være.
Avatar billede platonia Nybegynder
29. august 2000 - 15:31 #13
Opgradering af bios mener du at købe en ny bios at sætte i eller, flash..?
Avatar billede powell Nybegynder
29. august 2000 - 15:33 #14
Flash, det kan nok gøres direkte fra deres hjemmeside... Se ovenstående link. Men de skulle havde BIOS ID og meget mere så jeg fik ikke lige tid til at tjeke versions numre ud, jeg mener ikke at det vil koste noget, for at opdatere sin BIOS.
Avatar billede platonia Nybegynder
29. august 2000 - 15:39 #15
Jeg har prøvet, det går via unicore jeg udfyldte en lang formular for en uge siden og har ikke hørt noget fra dem endnu.
Avatar billede powell Nybegynder
29. august 2000 - 15:42 #16
Hmmmm! Hvis den skal modtages på en disk, kan det godt tage tid. Jeg har ingen erfaring med opdatering af en Award BIOS, har kun læst om problemmer o.lign. Måske en anden kan hjælpe herfra...
Avatar billede kurtj Nybegynder
29. august 2000 - 16:59 #17
Platonia > Bios opdateringer kan downloades hos enten Avard eller producenten af bundkortet. Det med at uret starter forfra ved start plejer nu at være batteriets skyld.

Jeg prøver lige at finde det du skal bruge.
Avatar billede kurtj Nybegynder
29. august 2000 - 17:07 #18
Hva dælen er nu det for noget gylle de har lavet.Åbenbart kan man ikke få nogen opdateringer medmindre man udfylder det skema. Der må kunne findes noget andre steder.
Avatar billede kurtj Nybegynder
29. august 2000 - 17:21 #19
Efter hvad jeg kan finde ud af er det et mobo fra Qdi. Men Find lige ud af hvad kortet hedder. Eller kig selv her.

http://www.qdigrp.com/eng/sub-qdihome.htm

husk at du også skal bruge flashprogrammet.
Avatar billede kurtj Nybegynder
29. august 2000 - 17:33 #20
Det skulle være et Titanium kort så nu skal jeg bare vide hvilken type?

Der er en adresse her i Dk også.

http://www.scanware-web.dk/pages/biosmotherboards.htm#tx

Avatar billede kurtj Nybegynder
29. august 2000 - 18:00 #21

Hov, har du været inde i bios for at stille uret ???

Avatar billede abelsen Nybegynder
29. august 2000 - 22:54 #22
Jeg kender ikke det specifikke bundkort, men: På nogen af dem sidder der en jumper man kan bruge til at resette bios (i forbindelse med glemt password og lignende). Er der sådan en på dit bundkort - sidder den rigtigt/er den faldet af?
Avatar billede kurtj Nybegynder
29. august 2000 - 22:58 #23
Ja, Det kunne det også være. ;)
Avatar billede teknik Juniormester
29. august 2000 - 23:10 #24
Kontroller om det nye Batteri leverer den påtrykte spænding,fx. når PC\'en har været slukket i en halv times tid (dvs...så længe at du ved at fejlmeldingen burde komme).

Hvis ok, så check også at dine lodninger er 100% ok på begge sider af bundkortsprintet, de allerfleste bundkort har to (eller flere) lag printbaner.

Hvis de to ting er dømt 100% i orden, og problemet stadig fortsætter så er det din BIOS Chip som er defekt. Så skal den skiftes.

Efter alderen (1997) at dømme, så er bundkortet så gammelt, at det vil være både nemmere og billigere for dig at skaffe et andet bundkort i stedet for at starte en eftersøgning efter en gammel BIOS Chip.
Se fx. www.dba.dk hvor du sikkert kan finde et passende bundkort til kr.3-500,-

Har i øvrigt selv bøvlet med eksakt samme problematik for et par år siden,
uden at få det løst (heldigvis var det ikke min PC)

mvh :-)
Teknik
Avatar billede platonia Nybegynder
30. august 2000 - 09:26 #25
Jeg er sku blevet helt forvirret over alle de profesionelle svar, jeg prøver lige at besvare dem i række følge.

hvordan finder jeg ud af hvilken type det er.?

Er det ikke det nummer der står nederst i venstre hjørne når man tænder computeren?
Jeg har i hvert fald skrevet de oplysninger ned som jeg kan se. De står nederst ved mit spørgsmål, hvis det ikke er det må i lige guide mig.

Jeg har været inde for at stille på uret inde i bios efter den kom med fejlmeddelsen kan det have noget at sige.?

øh nu kender jeg ikke så meget til jumpere jeg ved hvordan de ser ud, men jeg har ikke været inde og stille på dem, men jeg har ikke tjekket om den er røget af eller sidder løst.
Sidder den lige ved siden af bios.?

Okay nu snakker i lodninger og printbaner, og om at tjekke om batteriet levere den påtrykte spænding hvad skal jeg bruge til det, og hvor meget skal spændingen være.?

Nu du taler om spænding fra batteriet, så opdagede jeg at da jeg skiftede batteriet, sidder der en arm oven på der skal holde batteriet på plads, jeg synes ikke den arm sidder ordenligt fast, så batteriet er faktisk ikke rigtigt spændt fast, men da jeg ikke har så meget forstand på det mente jeg at sådan skulle det vel være, for maskinen kan jo tænde, jeg mener at hvis batteriet ikke sidder ordenligt så kan maskinen jo heller ikke starte. Men igen kan det så have noget med datoen af gøre?

Jeg håber ikke i griner af mig, for tro mig jeg lærer virkelig noget af det her, og jeg er glad for jeres hjælp og vejledning.

Platonia
Avatar billede abelsen Nybegynder
30. august 2000 - 09:33 #26
Maskinen kan sagtens tænde selvom der ikke sidder batteri i, så det at det ikke sidder ordentlig kan sagtens være grunden. Batteriet er der KUN for at holde liv i bios = dit problem. Hvis armen er bøjet og du har problemer med at få den rettet op, så prøv evnt at kile et par 25-ører indimellem arm og batteri. Du skal bare passe på ikke at kortslutte batteriet.
Der er da ikke noget at grine af, selv de mest forhærdede bit-nørder startede et sted...  ;o)
Avatar billede platonia Nybegynder
30. august 2000 - 09:45 #27
du siger jeg  skal passe på ikke at kortslutte batteriet med 25 øre hvordan passer jeg ordenligt på jeg mener hvilke forholdsregler.?
Avatar billede abelsen Nybegynder
30. august 2000 - 09:53 #28
Batteriet består af 2 sider. Den ene har elektrisk forbindelse til et par kontakter i soklen på bundkortet, den anden side har kontakt til den arm du beskriver. Jeg ved ikke hvordan dit batteri ser ud, men du skal sikre dig at der ikke er noget metal (her mønterne) der rør begge sider samtidig så batteriet bliver kortsluttet. Jeg tror ikke det er et problem, det var bare en \"for-en-sikkerheds-skyld\" kommentar.
;o)) @belsen
Avatar billede powell Nybegynder
30. august 2000 - 09:53 #29
25-øren er ledende, den må ikke komme i kontakt med andet en oversiden af batteriet og armen.
Avatar billede platonia Nybegynder
30. august 2000 - 10:13 #30
okay drenge

Jeg forsøger tingene i eftermiddag, jeg har lige pludselig fået modet tilbage.

platonia
Avatar billede platonia Nybegynder
30. august 2000 - 14:20 #31
okay nu spørger jeg nok dumt, hvis det nu er at det er batteriet der ikke sidder ordentligt fast, og jeg ved hjælp af 25. øre får det til at funke, bliver uret så automatisk sat til den rigtige indstilling eller skal man sætte det til den rigtige tid bagefter..?
Det jeg mener er:

vil tiden blive rigtig med det samme
Avatar billede powell Nybegynder
30. august 2000 - 14:26 #32
Du skal selv opdatere tiden, derefter skulle den gerne kunne huske den opdaterede tid.

Hvor skulle computeren også få den rigtige tid fra, alt bliver styret fra BIOS\'en på den.

BIOS - Basic In and Out System, altså hele computerens fundament, og er det ikke iorden, så vil computeren ikke vide hvad der er sandt eller falsk!
Avatar billede abelsen Nybegynder
30. august 2000 - 14:38 #33
Hej Platonia.
For lige at opsummere:
Bios styre den fundamentale kommunikation inden i din pc. Den består groft sagt af noget statisk information (programkode) som hjælper med at få liv i Windows når du tænder computeren. Denne del af bios glemmer computeren ikke, og den er uafhængig af batteriet.
Derudover er der er også et ur, samt information om en del af den hardware du har installeret og hvordan den skal kommunikere.
Denne sidste del af bliver gemt i en smule RAM. RAM glemmer normalt data når du slukker for computeren - og uret \"går i stå\". Derfor har du dit lille batteri, til at holde liv i uret og biosindstillinger.
Uret er fundamentalt ikke anderledes end ethvert andet digitalur.
Avatar billede platonia Nybegynder
30. august 2000 - 16:21 #34
Okay et spørgsmål mere

Hvor lang tid kan bios huske datoen, jeg har sat batteriet ordentligt fast, og satte dato år og klokkeslet. Derefter slukkede jeg computeren igen og ventede ca. 15 min. Derefter tændte jeg igen og uret var stadigvæk hvad jeg satte det til. Er 15 min nok at vente for at se om de fungere....?
Avatar billede kurtj Nybegynder
30. august 2000 - 16:45 #35
Rigeligt, Har du stadig det i opstarten hvor den skriver \"Cmos checksum Error\" Hvis du har så prøv at gå ind i bios,Der skulle gerne være et sted hvor der står noget med \"Bios default setup\" Tryk på den og sig ja til at gemme indstillinger.
Avatar billede platonia Nybegynder
30. august 2000 - 20:02 #36
Ja så lykkeds det, jeg er virkelig glad for jeres tålmodighed og hjælp, i fortjener allesammen et kys på panden. Jeg synes at i fortjener point allesammen.

Knus og kram

Platonia