Avatar billede spasserbent Nybegynder
04. august 2002 - 18:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

et par database spørgsmål

Okey, jeg har lige nogle spørgsmål angående databaser i ASP.NET.

1) Så vidt jeg ved koster en msSQL server $. Men efter at have installeret SDK på min computer, har jeg pludselig også en msSQL server installeret ?

    1.1) Er der kun en demo eller ?

    1.2) Hvordan kan jeg læse/tilføje/redigere/slette data i databasen ?

2) Kan man med APS.NET bruge Access og mySQL databaser ?

    2.1) Hvis ja, hvordan ser så en opkald til en mySQL database ud ?

    2.2) Hvordan ser et opkald til en Access database ud ?
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
04. august 2002 - 18:31 #1
1) Det er en neddroslet version af SQL Server der hedder "Desktop Edition" den er gratis.

    1.1) Neddroslet og sikkert begrænset i antal connections
    1.2) Ligesom du gør med en SQL Server.
2) Ja til access bruges OleDb hvorimod mySQL kræver installation af Odbc namespacet
  2.1)  http://www.eksperten.dk/spm/219841
  2.2) http://www.sourcecode-central.com/articles/access_connection.aspx
Avatar billede spasserbent Nybegynder
04. august 2002 - 19:12 #2
1.1) *weee* så behøver jeg ikke være nervøs for at den pludselig en dag ikke virker :)

1.2) Og hvordan gør man det ? De eneste databaser jeg nemlig har arbejdet med før er Access og mySQL og jeg bruger henholdsvis Microsft access og PHPmyadmin til at administrere dem med. (har lige set at spørgsmålet godt kunne misforstås, men jeg mener altså kunne åbne hele databasen med et program/script, og overskue dem)

2.1) Mange tak, men hvis mySQL kræver ekstra software installeret tror jeg bare jeg dropper det, for vænner jeg mig til at bruge mySQL bliver det et helvede når jeg en dag står med en server som ikke understøtter mySQL.

2.2) Ja, her er det vist ikke andet at sige end tak ;)
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
04. august 2002 - 19:24 #3
1.2) http://www.eksperten.dk/spm/240684

2.1) Det tror jeg ikke du skal være nervøs for, de fleste udbydere vil understøtte Odbc
Avatar billede spasserbent Nybegynder
04. august 2002 - 23:04 #4
jeg har læst http://www.eksperten.dk/spm/240684 igennem men er desværre ikke kommet så meget videre :(

Jeg har prøvet at søge efter query analyzer på min computer med uden resultat. så prøvede jeg at downloade det der program (http://www.indus-soft.com/winsql/), jeg indstilte det på Microsoft SQL server, men skal også indtaste et brugernavn og adgangskode, og der er ikke mulighed for at vælge 'trusted connection'.
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
04. august 2002 - 23:30 #5
Prøv at se om du ikke har mulighed for at logge på med brugernavn 'sa' og blankt password