Avatar billede lasse_a_p Nybegynder
28. august 2000 - 18:31 Der er 19 kommentarer

Automatisk ind- og udryk i Word: udryk driller

Den automatiske ind- og udrykning ved brug af Tab hhv. Shift-Tab i fx. bullet lister, er smart. Men jeg har problemer med udryk-funktionen når jeg arbejder med 3 niveauer.

Tag f.eks. følgende opstilling:

*  Niveau 1 linie 1
*  Niveau 1 linie 2
  *  Niveau 2 linie 1
      *  Niveau 3 linie 1
  *  Niveau 2 linie 2  <----- problem!

Efter at have indtastet \"niveau 3 linie 1\" trykker jeg Enter, efterfulgt af shift-tab for at rykke et niveau ud. Den hopper nu to niveauer ud i stedet for.
Har også prøvet at \"starte forfra\" på en tom linie nedenunder - men når jeg \"tabber ind\" så springer Word også det nævnte niveau over.

Sommetider virker det, første gang man taster noget ind - men når man så senere skal rettet i teksten så virker det ikke.

Det er muligvis en generel bug siden det er lidt uforudsigeligt. Jeg vil gerne høre om andre kender den, og evt. kender en work-around til den.
Avatar billede frankgrevil Praktikant
28. august 2000 - 19:35 #1
Skift-Tab rykker kun FØRSTE linje i afsnittet ud, ligesom Tab rykker første linje ind.

HELE afsnittet flytter du ud med Ctrl-Skift-M eller ind med Ctrl-M.
Avatar billede lasse_a_p Nybegynder
28. august 2000 - 20:22 #2
>>frankgrevil: Det er korrekt hvis man taler om almindelige tekst-afsnit.
Det er dog ikke et normalt afsnit jeg mener, men derimod en bullet-liste. Og her rykker tab/shift-tab jo det hele. (Har også prøvet ctrl-M for en sikkerheds skyld, efter at have læst dit svar).
Men ellers tak for input.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2000 - 20:26 #3
Hvorfor bruger du ikke punktopstillingen i Word til sådan noget i stedet for.
Avatar billede lasse_a_p Nybegynder
28. august 2000 - 21:57 #4
>>kharder: det er skam det jeg gør. Jeg sidder med en engelsk word, og der hedder det \"bullet list\". Men jeg vil tro det er det du mener med punktopstilling. (Dvs. at der før hver linie/afsnit står en \"prik\", hvorefter al tekst på samme og efterfølgende linier er indrykket).
mvh
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2000 - 00:37 #5
Så skal du ikke bruge tab, men formisk og forøg indrykning. Tab bruges ved kolonneopstilling.
Avatar billede goulduck Nybegynder
29. august 2000 - 06:50 #6
Det lyder lidt som om at Word glemmer tabulator indstillingerne. Prøv at rette det til oppe på linialen ... jeg ved ikke lige om det er den hurtigeste/optimale løsning, men det er da et forsøg.
Avatar billede frankgrevil Praktikant
29. august 2000 - 08:14 #7
Noget kunne tyde på, at du ikke har indstillet dine tabulatorer rigtigt -- det er ellers en væsentlig forudsætning for et ordentligt resultat.

Prøv så i stedet

Formatér -> Punktopstilling -> Flere niveauer

Dér kan du indstille de enkelte niveauers indrykning i forhold til hinanden, og du kan vælge mellem bullets og numre for de enkelte niveauer.
Avatar billede lasse_a_p Nybegynder
29. august 2000 - 19:42 #8
>>kharder: i lister har tab og forøg/formindsk indrykning vist samme effekt (jeg har i hvert fald prøvet begge dele, og kan ikke se forskel).
Avatar billede riejensen Nybegynder
29. august 2000 - 19:45 #9
>>lasse a p: det lyder som det samme problem jeg har.. indimellem... af og til... tit.
Findes der ud af noget - er jeg med på en lytter 8-)
Avatar billede lasse_a_p Nybegynder
29. august 2000 - 19:46 #10
>>goulduck: hmmm, det holder desværre ikke. Hvis jeg først begynder at blande mine egne manuelle tabs ind i det, går det helt i skudder mudder.
Avatar billede lasse_a_p Nybegynder
29. august 2000 - 19:53 #11
>>frankgrevil: det er den bedste løsning indtil videre - kræver dog at jeg omdefinerer en af \"Flere niveauer\" skabelonerne til kun at køre med runde bullets. Men det kan da trods alt lade sig gøre - på en nogenlunde tålelig måde.
Uden at ændre på noget som helst i en default-skabelon (heller ikke tabstops mm.), ser det ud godt nok til at problemet ikke opstår.
Der burde ellers ikke være afgørende forskel på dette og den \"almindelige\" bullet-liste. Men det er der altså. (Det må simpelthen være en fejl i Word).

Jeg venter nogle dage med at acceptere svaret, da der muligvis stadig kan være bedre løsninger.
Avatar billede lasse_a_p Nybegynder
29. august 2000 - 19:56 #12
>>riejensen: OK, trods alt rart at høre at andre har oplevet det, dvs. det er ikke bare mig der er \"skør\".  :o)
Avatar billede frankgrevil Praktikant
29. august 2000 - 20:08 #13
Jeg vil stadig propagandere for mit første svar:

Indstil STANDARDtabulatorerne til 0,64 cm (1/4 tomme) og brug den almindelige bulletknap.

Ctrl-M og Ctrl-Skift-M anvendt på de enkelte bullets vil herefter rykke dem ind og ud, så der ikke er et øje tørt.  |-)
Avatar billede helkaer Nybegynder
11. september 2000 - 13:31 #14
Jeg har aldrig selv haft problemer med ovennævnte - MEN det kan man let få, hvis man ikke har totalt styr på sine formater.
Benytter du andre formater i dit dokument end de gængse standard? Uanset, så undersøg lige hvert formats egenskaber - måske ændrer formatet sig efter enter - selvom du ikke vil have det. Det kan godt give en del problemer.
Da jeg formoder, du har totalt styr på dine formater, er det sikkert ikke problemet - skriv igen.
Avatar billede riejensen Nybegynder
05. marts 2001 - 19:17 #15
Bulu bulu - lasse a p hvor \' du henne ?
Er du faret vild i Words formatjungle, ligesom mig ?
Avatar billede helkaer Nybegynder
06. marts 2001 - 09:14 #16
Har du stadig problemet med bullets i 3 niveauer?
Det lyder lidt tumpet men har du prøvet et andet tastatur på din pc - det kunne jo være en tast eller to, som \"hænger\". Jeg tror ikke, der er en bug i Word - jeg har forsøgt på alle mulige måder at fremprovokere fejlen og det kan jeg bare ikke. Så hvis det ikke har noget at gøre med typografien/formatet på din bulletliste (hvad format bruger den efter enter i 3. niveau?), så send et eksempel på et tumpet dokument til mig, så vil jeg da gerne kigge på den for at hjælpe. Send den til helkaer@hotmail.com
Avatar billede riejensen Nybegynder
26. august 2001 - 20:19 #17
Til orientering; jeg har fået løst mine problemer med ind- og udrykninger - efter at have begyndt at bruge Ctrl+m .. Tak for \'et frankgrevil.
Avatar billede goulduck Nybegynder
26. august 2001 - 22:49 #18
Så acceptere svareet

Nu er spørgsmålet også snart 1 år gammelt ... hehe
Avatar billede goulduck Nybegynder
26. august 2001 - 22:49 #19
Dohh .. så ikke lige hvem der havde stillet spørgsmålet ;)