Avatar billede jdaugaard Nybegynder
03. august 2002 - 19:40 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Start og stop ar services

Hejsa!

Jeg er en Linux nybegynder og har lige et par spørgsmål!

Jeg har installeret Debian 3.0, og det kører som en drøm. Det kører bare nogle forskellige daemons og servies som jeg virkelig ikke har brug for.

Hvordan stopper jeg disse i at starte op? Er der en conf fil eller et program hvor man kan vælge hvilke der skal starte op - og evt tilføje nye?
Avatar billede dank Nybegynder
03. august 2002 - 19:47 #1
Kig i mappen /etc/init.d der kan du se nogle forskellige services:

f.eks.

# ./apache stop

stopper apache..

Men hvis du er nybegynder vil jeg anbefale en helt anden metode.. Installer webmin som er et webbasert admin program.. i det er der en god og grafisk mulighed for at se services. Webmin giver desuden en grafisk fremstilling af din web/mail/DNS o.s.v.

Installeres således

# wget http://belnet.dl.sourceforge.net/sourceforge/webadmin/webmin-0.990.tar.gz
# tar zxvf webmin*
# cd webmin*
# ./setup.sh

Når det er installeres peger du din browser på: http eller httpS://dinip.dk:10000

Under menupunktet System/Bootup kan du se dine services

Hvis du ikke har wget kommandoen installeres den med

# usr/bin/apt-get install wget

Mvh
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
03. august 2002 - 19:49 #2
har installeret Webmin!

Men jeg har så installeret Apache 2 og vil hellere have den skal starte en Apache 1.3. Hvordan kan det gøres?
Avatar billede airforce1 Nybegynder
03. august 2002 - 19:50 #3
hvilken måde har du installeret apache? Med apt-get?
Avatar billede airforce1 Nybegynder
03. august 2002 - 19:51 #4
p.s. kunne du ikke bruge webmin til at få den oversigt over services som du eftersøgte?
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
03. august 2002 - 19:56 #5
Webmin kan godt give mig en oversigt over de services som kører, og jeg kan også godt stoppe forskellige, men har ikke mulighed for at tilføje nye synes jeg!

Apache 2 er hente som kilde, installeret på den måde!
Avatar billede dank Nybegynder
03. august 2002 - 20:02 #6
Apache: prøv fra src mappen

# make uninstall

services:

Du kan f.eks. indsætte din egen egen i rc.local

Ellers skal du kigge på google.. Fordi at indsætte sin egen service er ikke helt lige til :)

Se f.eks. denne guide: http://debianguiden.dk/dists/stable/html/runlevels.html

Den forklarer det hele.. der er ingen grund til jeg skriver det samme her :)
Avatar billede dank Nybegynder
03. august 2002 - 20:03 #7
nb! hvis du kan afinstallere apache som ovenstående, så installer 1.3.26 på denne måde

apt-get install apache
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
03. august 2002 - 20:23 #8
hmm... ikke helt forstået!

Jeg vil gerne af med Apache 1.3.26 og have Apache 2.0.39 installeret! Kan dog ikke finde Apache 2.0.39 vha apt-get! Findes den der? Det ville gøre det meget nemmere for mig :-)
Avatar billede dank Nybegynder
03. august 2002 - 20:28 #9
jamen hvad har du installeret?

Tidligere skrev du:

Men jeg har så installeret Apache 2 og vil hellere have den skal starte en Apache 1.3

så skriver du:

Jeg vil gerne af med Apache 1.3.26 og have Apache 2.0.39 installeret! Kan dog ikke finde Apache 2.0.39

Det er lidt modvisende

Men jeg kender ikke meget til Apache2 og synes det er for tidligt at benytte den.. mit råd: hold dig til 1.3.26
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
03. august 2002 - 20:34 #10
Sorry, har formuleret mig forkert...

Men jeg har vist også fundet ud af tingene nu!
Meningen var at jeg ville køre Apache 2, og havde den til at starte op i stedet for 1.3! Men det kan gøres vha den metode du har givet mig link til. Så tak for hjælpen og undskyld misforståelsen :-)