Avatar billede krogstrup Nybegynder
28. august 2000 - 14:01 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Om MS Access

Jeg har et site kørende på en MS Access database. Jeg overvejer at skifte til evt. MS SQL 7.0 !

Hvor mange samtidige brugere kan en Access database håndtere ?

Hvad er realistisk ?
Avatar billede mwf Nybegynder
28. august 2000 - 14:27 #1
Der er ikke noget egentligt maks på antal samtidig brugere, men basen kommer til at køre langsomt hvis der er mere end 20-30 stykker på samtidig.
Avatar billede krogstrup Nybegynder
28. august 2000 - 16:59 #2
Jeg ved godt det ikke er så nemt at forklare, men hvor meget langsommere bliver basen ved f.eks. 20 samtidige brugere ?

Vil svartiderne blive uacceptable for en hjemmeside ?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
28. august 2000 - 18:52 #3
Lad os udtrykke det ved at M$ anbefaler maksimalt at have 10 brugere på en Access DB.
Avatar billede mwf Nybegynder
28. august 2000 - 19:12 #4
I firmaet har jeg lavet en base, der i testfasen kørte med 8-10 brugere, men da vi sluttestede med ca. 25 brugere viste det, med al ønskelig tydelighed, at performance bliver uacceptabel.
Ergo, man kan godt stramme den lidt i forhold til anbefalingen, men heller ikke mere. :-)))))
Avatar billede styrmand Nybegynder
28. august 2000 - 19:26 #5
Jeg har et site, som jeg anvender i forbindelse med undervisning. Sitet anvender en Access Database og der er jævnligt 25-30 brugere. Det kører fuldstændig uproblematisk.
Man skal huske på, at selv om der er 25 \"samtidige\" brugere, så anvender de ikke basen samtidigt. Hvis alle brugere kører en tung forespøgsel, på samme tid, vil det kunne mærkes, men det kan også mærkes på transmissionstiden.
Hvis du overvejer at skifte til MS SQL7.0, skal du måske i stedet overveje MySql. Den er væsentlig hurtigere end SQL-Server, til de mere \"normale\" jobs. Sql-server har især sin force, når man får behov for opdele databasen på flere diske m.v. Til Internetbru er det dog sjældent man har dette behov, og der kan MySql være et godt, billigt og superhurtigt alternativ.
/Styrmand
Avatar billede krogstrup Nybegynder
29. august 2000 - 08:22 #6
1. Hvor meget koster en MySQL licens til internetbrug ?

2. Hvilket operativsystem kører MySQL på ?

3. Er det lige så nemt at \"snakke\" sammen med en MySQL som en MS SQL via ASP ?
Avatar billede styrmand Nybegynder
29. august 2000 - 16:17 #7
1. Her bliver jeg dig svar skyldigt. Men basen kan hentes gratis på www.MySql.com. HEr er der nok også licensbetingerlser, som beskriver pris i forhold til anvendelse.
2. Linux og NT/Win.
3. Ja, bestemt. Den forstår SQL, men har dog sine begrænsninger. Begrænsningerne kommer især til udtryk omkring constaint.
Avatar billede krogstrup Nybegynder
29. august 2000 - 16:34 #8
Tak for jeres svar :-)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
29. august 2000 - 20:16 #9
>> krogstrup 1. ca. $3000