Avatar billede fctue Nybegynder
02. august 2002 - 14:58 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Improper CPU Speed !?!?!?

Jeg har købt et ASUS P4B533 bundkort.
Andet nykøbt udstyr : Pen. 4 1.8 Gb processer, 512 DDR-ram, 80 Gb harddisk. Gammelt grafikkort : GeForce 3 Ti 200.
Mit problem er, at når jeg starter min computer op efter sidste gang den har været brugt, skriver den følgende " During the last boot-up, your system hung for an improper CPU Speed setting. Your system is not working in save mode. To optimize the system reliability, make sure the CPU Speed conforms to the specifications of your CPU". Mine jumper står til jumperfree, dvs jeg ikke kan sætte den manuelt. CPu'ens hastighed er i bio'sen sat til 1800, dvs 18x 100. Jeg har fået byttet det en gang (jeg havde sat en skrue forkert til bundkortet og lavet en kortslutning- flot ikke ) Mit nye kort sidder rigtigt og jeg har på ingen måde problemer når jeg bruger den til daglig, hverken ved spil,nettet eller kontorbrug. Jeg synes jeg har prøvet alt, men den skriver det samme næsten hver gang. Det skal lige siges, at den ikke altid starter op i biosen med denne besked, men næsten altid. Kan det være noget af mit andet hardware ? Jeg har ikke stillet på noget i biosen, og mener derfor at jeg ikke har lavet noget rod i den. Har prøvet at sætte den til default, men nej, det hjalp heller ikke.

På forhånd tak

FCTue
Avatar billede mjl Nybegynder
02. august 2002 - 15:01 #1
Brug auto i BIOS
Avatar billede mjl Nybegynder
02. august 2002 - 15:02 #2
CPU speed til AUTO
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2002 - 15:05 #3
Jeg ville vælge en anden opsætning 13,5 x 133 eller lade bios finde den optimale og evt. vælge den manuelt baefter.

Ellers brug denne guide til at lave nogle gode indstillinger i din BIOS:

http://www.itcp.net/~awsh/Speed_Demonz/BIOS_Guide/BIOS_Guide_Index.htm
Avatar billede mjl Nybegynder
02. august 2002 - 15:07 #4
...efter AUTO og restart - burde du kunne sætte den rigtigt igen
Avatar billede fctue Nybegynder
02. august 2002 - 15:11 #5
Bio'sen står til auto.
Jeg kigger lige på det med bio settings.
Hvis jeg er lidt sløv med at give point, er det bare fordi jeg gerne vil være sikker på det virker.
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2002 - 15:13 #6
Kan det ikke være at din FSB er sat lidt forkert så?
Avatar billede fctue Nybegynder
02. august 2002 - 15:16 #7
Og der er lige hvad ? Spacemaninc
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
02. august 2002 - 15:17 #8
Havde samme problem med min T-fugl på 1333, som nu kun køre 1000, det er nok højst sandsynligt du har fejl monteret din CPU f.eks glemt kølepasta/køletape/køletapens bestyttelses papir (skal af ;)! Tjek dette... for det lyder virkelig som om din CPU endten på et tidspunkt har været for varm, eller ER for varm ! Specialt Intel, må ikke blive varm ! Hvis den har været for varm, er der kun 2 ting at gøre. 1. købe en super køler. Hvis det ikke hjælper må du (2.) købe en ny eller bytte den. :)
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2002 - 15:21 #9
FSB er frontside bussen som som standard står til 100, men i dit tilfælde nok skal stå på 133.
Men kan du ikke sætte det hele til auto i bios, eller vælge en af de der indstillinger der konfigurer for én.
De står normalt i hovedmenuen, og der stå noget lignende, ndstil BIOS til optimeret indstilling, eller indstil BIOS til sikre indstillinger.
Avatar billede pentium4 Juniormester
02. august 2002 - 15:35 #10
Kan du ikke lige som på Asus P4S333 selv vælge imellem 2 hastigheder i bios'en for på det kan man vælge imellem 1600Mhz og 2133Mhz.
Jeg forstår heller ikke, hvorfor du ikke kører OC til 2400Mhz, når den bliver nogle få grader varmere. Jeg kører selv OC med min 1600Mhz til 2133Mhz og den ligger på 37°C lige i øjeblikket og der er 29°C i rummet og det er med den køler som fulgte med.
Du kan her DL Asus Probe til at se temp. med, så du ikke behøver at skulle ud i bios'en hele tiden:  http://www.tweakup.dk/download/diagnose.htm
Avatar billede pentium4 Juniormester
02. august 2002 - 15:40 #11
spacemaninc -> Hvorfor skulle FSB'en stå på 133 i stedet for 100 i han's tilfælde?  En P4 1800Mhz NW har en FSB på 400Mhz, så det må da være 18 x 100 han skal køre med normalt og sætte den til 18 x 133 når han skal OC til ca.2400Mhz.
Avatar billede mjl Nybegynder
21. august 2002 - 13:13 #12
:0)
Avatar billede fctue Nybegynder
16. januar 2003 - 08:41 #13
Det var en logitech-driver der genstartede musen, og derfor brokkede computeren sig !?!?!?!? Passer faktisk