Avatar billede garfield1 Nybegynder
27. august 2000 - 23:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvilken brænder brænder bedst?*S*

Jeg står og skal til at købe en ny brænder.

Hvad kan I anbefale af pris og mærke? Hvad skal den minimum kunne ud og selvfølgelig at brænde? Er der bestemte hastigheder, som skaber mange fejl ved brænding?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. august 2000 - 23:09 #1
Uden såen at komme nærmere ind på hvad den skal kunne, synes jeg du skal kigge nærmere på en Plextor. Der er både gode IDE/SCSI tilbud at hente.
Avatar billede devia Nybegynder
27. august 2000 - 23:25 #2
Har du penge, Plextor. Har du ikke, bum bum...  HP.
Avatar billede driis Nybegynder
27. august 2000 - 23:37 #3
Well, jo hurtigere hastighed, jo større chance for at lave fejlbrændinger - det skyldes dels at nogle skiver ikke kan klare alt for høje hastigheder, og dels, at PC\'en kan have svært ved at nå at overføre data hurtigt nok til brænderen - og hvis den løber tør for data midt under en brænding, er CD\'en ødelagt.

Første problem løses let ved udelukkende at købe kvalitets-CD\'er (Verbatim kan anbefales; de fås til omkring 9 kr/stk). Andet problem er selvfølgeligt afhængigt af computerens hastighed, HD, mv. De fleste nyere computere skulle dog være fuldt ud i stand til at levere den ønskede mængde data, forudsat, at man ikke bruger dem til krævende opgaver imens. Her er det en fordel at købe en brænder med en stor buffer (~2 MB), da den så kan tåle, at datastrømmen afbrydes et kort øjeblik, da den så bare kan tage data fra lageret i bufferen (kan ske, hvis man f.eks. starter et stort program). Endvidere er SCSI at foretrække fremfor IDE, da SCSI næsten ingen CPU-kraft behøver, i forhold til IDE. De beregninger, controlleren skal foretage, foretages af en chip på SCSI kortet, og ikke af CPU-en, som ved IDE. Men desværre er SCSI dyrt, hvis du ikke har en SCSI controller i forvejen; og mange af de nye IDE brændere er fuldt ud anvendelige til normalt brug, hvis computeren er nogenlunde hurtig. Især er det godt, hvis du har en hurtig harddisk (noget i retning af 7200 RPM, 2 MB cache og ATA66 er rigeligt).

Hvis du i forvejen har en SCSI controller, vil jeg klart anbefale at købe en SCSI brænder - og ellers må pengepungen vel få lov at bestemme..?
Mht. mærke er Plextor et kendt kvalitetsmærke, og jeg kender mange, der har Plextor-brændere, som er fuldt ud tilfreds med dem - Plextor er pålideligt, holdbart og hurtigt; og det er til at betale.

Et par priseksempler:
PlexWriter PX-W1210TA Internal Bulk 32x/12x/10x / 2MB / IDE    2.124 kr.
PlexWriter PX-W8432Ti Internal Bulk 32x/8x/4x / 4MB / IDE    1.579 kr.
PlexWriter PX-W124TSi Internal Retail 32x/12x/4x / 4MB / SCSI    2.735 kr.

Hvis du ikke har en SCSI controller, og vælger en SCSI model skal du endvidere have en controller - hvis denne kun skal bruges til brænderen er nedenstående fuldt ud tilstrækkelige, men hvis du også skal have højtydende harddiske på, skal du nok op i noget større.

Adaptec AHA-2904 Kit PCI / ?MB/s    341 kr.
Avatar billede garfield1 Nybegynder
27. august 2000 - 23:42 #4
Mange tak for de gode indlæg, specielt fra driis.

Hvordan finder jeg ud af hvilken type controller jeg har? Står det i opstartssekvensen i win98?
Avatar billede devia Nybegynder
27. august 2000 - 23:44 #5
Plextor brændere understøtter i øvrigt også CD Text, hvilket der ikke er ret mange der gør, plus alle de andre (u)brugelige features
Avatar billede driis Nybegynder
27. august 2000 - 23:46 #6
Hvis du ikke ved, hvilken controller du har, har du temmelig sikkert almindelig IDE (ATA33 eller ATA66) - Ellers har du kunnet mærke det på pengepungen, da du købte computeren ;-)

Endvidere, hvis din computer viser en liste over PCI-devices under opstart, skal en af disse hedde \"SCSI controller\" eller \"Mass Storage Controller\", hvis du har SCSI.
Avatar billede devia Nybegynder
27. august 2000 - 23:47 #7
Hvis du ikke ved det har du nok IDE =)
Gå ind i Enhedshåntering, eller hvad det nu hedder der hvor du kan administrere computerens HW enheder (Kontrol panel->System) og kig om der ligger noget under SCSI punktet.
Avatar billede driis Nybegynder
27. august 2000 - 23:49 #8
...Men \"Mass Storage Controller\" kan også dække over en ATA66 controller, så devia\'s forslag er bedre mht. at finde ud af hvilken controller, du har.
Avatar billede garfield1 Nybegynder
28. august 2000 - 08:36 #9
Jeg har en IDE controller. Jeg vælger i første omgang ikke at købe en SCSI controller. Nu siger driis, at jeg så skal støtte mig til styrken af min CPU\'er. Problemet er bare, at jeg har en ældre årgang PC(Pentium Pro 200 MHz, 192 MB ram, 3,2 GB harddisk).

Er den fuldt ud tilstrækkelig til at brænde samtidig med f.eks. at surfe på nettet? Eller skal jeg droppe surferiet når jeg brænder?
Avatar billede burningice Nybegynder
28. august 2000 - 13:01 #10
Det er nok en god ide at lade computeren få HELT fred når du brænder...
Avatar billede driis Nybegynder
28. august 2000 - 16:40 #11
Enig; med den konfiguration er det sikrest at lade comp\'en være, mens du brænder - og at deaktivere eventuelle virusprogrammer.
Avatar billede joe13 Nybegynder
29. august 2000 - 20:59 #12
jeg har en panasonic(eller matsita)SCSI...
den kører upåklagelig jeg kender en der har en
plextor den kører da også fint nok ,men jeg vil våge at sige at min brænder bedre men hans er jo også IDE
hans den gør noglegange nogle mærkelige ting!!!
Avatar billede 24u Juniormester
02. september 2000 - 00:33 #13
Jo.. Plextor er nok at fortrække.. jeg har selv en 4220ti (SCSI), som brænder ALT(den kan dog ikke lide de billige SOLA cd\'er!!(brænder ca.3sec før den spytter skiven ud)). Fordelen er som driis siger at den ikke kræver særlig meget fra systemet, men hvis man har et program hvor du selv kan sætte en buffergrænse, kan alt lade sig gøre!! (CDrWin).. Jeg kan næsten bruge mit system normalt, samtidigt med at jeg brænder..