Avatar billede stargate1000 Nybegynder
31. juli 2002 - 11:52 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Lydkort !

Hvordan ser man om ens lydkort er on-board ? Og hvordan deaktivere man det hvis man skal ha installeret et nye. (step by step). Har nemlig læst det skal deaktives inden.

Jeg ved meget lidt om hardware !!!

Plz. help :-)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
31. juli 2002 - 11:55 #1
Under opstart går du ind i BIOS og slår det fra... Hvilket motherboard har du?
Avatar billede fcs Novice
31. juli 2002 - 12:10 #2
Det kan også være at du skal flytte en jumper, men alt dette burde stå beskrevet i manualen til dit motherboard.
Avatar billede stargate1000 Nybegynder
31. juli 2002 - 12:16 #3
jeg har asus bundkort (er det ik motherboard?) men ingen manual
Avatar billede stargate1000 Nybegynder
31. juli 2002 - 12:17 #4
men er ikke sikker på det er on-board hvordan tjeker man det. For det skal vel ikke deaktivere hvis det ikke er on-board så putter man vel bare et nyt i.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
31. juli 2002 - 12:33 #5
Nej, et on-board lydkort er som regel slået til som default. Når du så kyler et andet lydkort i maskinen, kan der nemt opstå konflikter, hvilket kan få maskinen til at gå ned!
Ellers virker det nye lydkort bare ikke fordi dit mobo er hamrende ligeglad med, om du har sat et fint, nyt stykke lyd-hardware i fra Creative :o)

Hvilket ASUS-motherboard er det?
Avatar billede sucsa Nybegynder
31. juli 2002 - 12:36 #6
Stargate ved du hvordan man går ind i bios?? og ved du hvad bios er??
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
31. juli 2002 - 12:48 #7
Øjeblik... Finder lige en manual til dig :o)

BIOS'en styrer alt i computeren under opstart. F.eks. finder den ud af, hvor mange og hvilke harddiske du har, hvilken slags CPU etc. Efter opstart kører BIOS reelt set ikke længere, men ligger inde med alle disse oplysninger, som et styresystem så kan hente - hvis det da ikke er programmeret til selv at søge efter og finde de forskellige komponenter!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
31. juli 2002 - 12:49 #8
Øh, jeg bliver nødt til at få lidt mere at vide om dit bundkort! Det hedder sikkert et eller andet med A7V eller noget i den retning... Har du ikke en driver-CD?
Avatar billede stargate1000 Nybegynder
31. juli 2002 - 13:27 #9
hmmm jeg er ikke hjemme ved min egen pc´er. Men kommer nu i tvivl tror jeg har fundet frem til at det er et ECS K7S5A bundkort ATX- 200/266 FSB ATX.
Avatar billede stargate1000 Nybegynder
31. juli 2002 - 13:29 #10
har fået at vide at man skal gøre følgende:
1. Slet lydkortet i Windows (Under Enhedshåndtering)
> 2. Gå ind i bios før windows bliver startet igen.
> 3. Disable onboard lydkort.
> 4. Start windows og se at lykortet er væk
> 5. Sluk computeren og isæt Det nye lydkort.
> 6. Følg windows anvisningen for drivere når det starter op.

Er det korrekt ????
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
31. juli 2002 - 16:34 #11
Det er ganske korrekt :o)

Gå ind i BIOS ved at trykke [del] mens den tæller RAM op (hvis du altså har et ECS K7S5A, som er magen til mit :o).
Her har du en del valgmuligheder! Prøv under "Plug and Play"-funktioner eller noget lignende... Der skulle meget gerne være noget der hedder "Onboard Sound - enable/disable"

Slå skidtet fra eller til, hvad du nu har brug for, og svar så ja til at gemme og genstarte... Under genstarten slukker du så for skidtet - og resten af histories kender du jo!

Og lad nu være med at gøre lige som jeg, nemlig at glemme at skifte jack-stikket til dit nye lydkort *GG*

/Kreidlerhansen...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
31. juli 2002 - 16:44 #12
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
31. juli 2002 - 17:03 #13
Det er under "Features"...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
01. august 2002 - 21:51 #14
Har du fundet ud af det, eller hvad???
Avatar billede stargate1000 Nybegynder
07. august 2002 - 16:05 #15
Jeps... tark
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
07. august 2002 - 16:11 #16
Takker for points :o)