Avatar billede ztorm Nybegynder
30. juli 2002 - 14:39 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Harddisk

Jeg har lige købt en harddisk på 80 gb, men kan ikke lave den så jeg kan installere windows på. Den siger at jeg skal skrive fdisk og partionere - det gjorde jeg så - så sagde den at jeg havde 1 mb på min hdd - nogle der kan guide mig igennem til at installere windows?
Avatar billede hien Nybegynder
30. juli 2002 - 14:41 #1
*G* du har nok parioneret det forkert!!
Hvilken version af Windåse har du tænkt dig at bruge??
Avatar billede hien Nybegynder
30. juli 2002 - 14:50 #2
Ups glemte at læse at det var Win9x *G* sorry men så er det nok win98 du taler om :) du burde bare kunne boote op fra din win-cd og installere derfra! kan du da ikke det??
Avatar billede tlaursen Nybegynder
30. juli 2002 - 14:55 #3
Hvis din bios understøtter så stor en disk, skulle det ikke være et problem. som hien skriver, boot på din CD, og læs derfra.
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. juli 2002 - 14:59 #4
hent en bootdisk på www.bootdisk.com - helst en til WinME for fdisk er bedre til at behandle store HDD.

Husk når du starter fdisk at sige ja til at bruge hele HDD
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. juli 2002 - 14:59 #5
1: Du bliver spurgt om der skal bruges store drev. Du vælger ja, ellers er det FAT16 og det vil du ikke have!

2:En menu kommer frem. Den ser sådan ud: (ca.)
  1. Opret partitioner
  2. Aktiv en partition
  3. Slet partitioner
  4. Se info om partitioner

3: Du vælger 4 for at se om der er en/flere partitioner. Hvis der er gå til 5: ellers

4: Vælg 3 for at slette den/de der er!
    1. Hvis der er udvidet vælger du at slette logiske drev! Efter det sletter du den udvidet!
    2. Nu skal du slette den primære partition. Vælg slet primær partition...

5: Nu skulle alle partitioner være væk!

6: Gå tilbage til hoved menu og vælg punkt 1.

7: Vælg at lave en primær partition!

8: Vælg nej til at bruge hele hd´en.

9: Vælg størrelse til din partition.

10: Under hoved menuens punkt 1. vælger du at lave en udvidet partition.

11: Der skal laves logiske drev!

12: Vælg at lave et logisk drev på hele det udvidet eller kun noget af det!

13: I hoved menuen vælger du punkt 2. Derefter vælger du at aktivere den primære partition!

14: tryk Esc for at gå ud af fdisk. genstart comp´en og hd´en er delt op!

Kort forklaring:

Punkt 1->Opret primær
      ->Opret udvidet
      ->Opret logisk
Punkt 2->Aktiver partition

Punkt 3->Slet partition

Punkt 4->Se information om partitionerne
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. juli 2002 - 15:02 #6
du skal måske bruge Partition Magic for at lave større partitioner, du får nok ikke en større partition end 10Gb i første omgang, så må du bruge Partition Magic til at ordne resten af HDD.
Avatar billede halifax Nybegynder
30. juli 2002 - 15:05 #7
Pas nu på, inden det går helt galt. Du skriver, at du kun har 1 MB på din hdd.
For at gøre en ny harddisk klar til brug skal man først oprette een eller (hvis ønskes) flere partitioner (drev) på den med fdisk. Derefter skal de oprettede drev formateres med kommandoen format.

Meen, programmet fdisk fra Win98 kan ikke partionere en så stor disk som 80GB!
Dernæst - hvis du har en ældre PC, eller ældre BIOS, er det ikke sikkert, at den kan se en så stor disk!

Hvilken disk har du købt? Og fulgte der ikke en installationsdiskette med? Som indeholder et installationsprogram til både at fdisk'e og formatere en 80GB disk.
Avatar billede ztorm Nybegynder
30. juli 2002 - 15:08 #8
Det er en Western Digital - og nej der var ingen install diskette med. Jeg har en compaq presario 7950.
Avatar billede halifax Nybegynder
30. juli 2002 - 15:11 #9
Ved du om din BIOS kan se/genkende en så stor harddisk?
Avatar billede ztorm Nybegynder
30. juli 2002 - 15:13 #10
Nej desværre
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. juli 2002 - 15:25 #11
har du hentet en bootdisk til WinME?
Avatar billede tlaursen Nybegynder
30. juli 2002 - 15:35 #12
http://www.compaq.dk/Derhjemme/support/default2.asp?selModel=Presario+7900&selType=model+7950
Her er en opdatering til din Compaq maskine, hvis du har problemer med store diske tror jeg at den kan hjælpe dig.
Avatar billede ztorm Nybegynder
30. juli 2002 - 15:43 #13
Ok, prøver updaten - men kan stadig ikke få det andet til at virke :/
Den siger når jeg skriver format C: at formatet ikke understøttes og jeg har gjort som retaxes sagde.
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. juli 2002 - 16:08 #14
ztorm> format.com ligger på det virtuelle drev der oprettes under installationen - det har typisk erstattet dit cdrom-bogstav - og dette er så rykket en tak :)

skift til det virtuelle drev og skriv format c:
Så burde det virke
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. juli 2002 - 18:43 #15
format.com burde jo også ligge på A:\-drevet
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2002 - 09:24 #16
Hvis du ikke har løst dit problem kan det løses således
gå ind på  -  http://jspiro.tripod.com/linux/hal91.htm - og download det program der hedder hal91
det er et lille program som kan være på 1 diskette når der er udpakket
sæt disketten i A-drevet og genstart Pc'en - sørg for at Pc'en booter fra A-drevet
Efter at Pc-en er genstartet for du en kommandpromt som du kan arbejde ud fra
hvis din harddisk er master på den primære kontroller hedder den  /dev/hda1
hvis din harddisk er slave på den primære kontroller hedder den  /dev/hda2
I dette eksempel går vi ud fra at din harddisk er master på den primære kontroller
ved promten skriver du  - fdisk /dev/hda1 - du kan nu vælge m for help, gør det -
vælg p for print - du kan nu se om der ligger partitioner på din harddisk hvis der ligger partitioner
og de ikke er tilfredsstillende vælg d for delete
Er din disk stadig upartitioneret vælger du n for at tilføje partition - p for primær - 1 for 1. partition
du angiver nu den størrelse du ønsker partitionen skal være på for 10 GB dette gøres ved at du angiver
cyl. nr  nemlig  0 som startcylinder slutcylinderen må du selv regne dig frem til i forhold til det totale
antal cyl. som du kan aflæse på skærmen, herefter vælger du t for at ændre filsystemet - vælg L for at få vist filsystem koderne - vælg c for fat 32 - vælg p for print, nu skulle der gerne vises en windows partition - vælg w for at skrive til harddisken - sæt en win98 startdiskette i A-drevet og genstart Pc'en
ved promten skriver du format c:\ og så kender du sikkert resten
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2006 - 21:35 #17
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??