Avatar billede runberg Nybegynder
28. juli 2002 - 21:49 Der er 43 kommentarer og
4 løsninger

Bundkort: Asus vs. Soltek

Hej Alle!

Jeg står overfor at skulle ud og købe et nyt bundkort, og da jeg tidligere har haft store problemer med de helt billige mærker, står valget for mig mellem ASUS og SOLTEK, men hvilket skal man vælge???

Jeg har selv kigget på ASUS's A7V333 og SOLTEK's SL-75DRV5, men hvilket er bedst??? Og er der andre bundkort jeg burde inddrage i mine overvejelser???
Avatar billede proximus86 Nybegynder
28. juli 2002 - 21:55 #1
http://130.228.36.14/cgi-bin/ZITECHComputer.filereader?593175782+NO/products/350342 det her bundkort har alt ! og så er det billigt og godt for jeg har det selv...! der er virkelig ingen ting der mangler i det
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
28. juli 2002 - 21:59 #2
proximus86> Det du anbefaler er efterhånden lettere "gammelt"...

Jeg har selv et ASUS A7V33 - og jeg er virkelig tilfreds med det. Det kan være lidt uoverskueligt at installere - bl.a. på grund af de mange jumpers - men når det kører, kører det som en drøm.
Kan anbefale at søge ever "ASUS A7V333 review" på Google - det giver bl.a. nogle tests med A7V333 mod andre bundkort med samme chipset.
Avatar billede runberg Nybegynder
28. juli 2002 - 22:00 #3
brosnjikov>> Øhh hvis man ikke gider rode med jumpers, så slå dog jumper free mode til!!!
Avatar billede proximus86 Nybegynder
28. juli 2002 - 22:01 #4
Ja sure man... Men det her andet bundkort skal man slet ikke installere hvor let er det så ikke, og der har aldrig været noget galt med det... det er faktisk både GODT og BILLIGT !
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
28. juli 2002 - 22:07 #5
runberg> Mindes, at jeg ikke fandt JumperFree helt tilstrækkeligt...
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
28. juli 2002 - 22:11 #6
Forresten: En ting jeg *elsker* ved A7V333: QFan - den skruer selv ned for CPU-køleren, når der ikke er brug for fuld køling...
Vil også mene, at dét med jumpers ikke er noget problem, hvis man bare har overblikket...
Avatar billede proximus86 Nybegynder
28. juli 2002 - 22:12 #7
Jaja sikkert... det er sikkert herre svært... min skruer osse ned for køleren.. hvad vil du ellers prale med som mit ikke kan.. da mit er bedre
Avatar billede runberg Nybegynder
28. juli 2002 - 22:12 #8
brosnjikov>> Fair nok!!

proximus86>> Lyder tiltalende, men jeg har svært ved at finde de store forskelle på de 2 bundkort jeg nævner, og der er alligevel 150kr forskel, hvilket da er værd at tage med.
Avatar billede runberg Nybegynder
28. juli 2002 - 22:14 #9
proximus86>> UPS... Ovenstående besked lidt misforstået. Nå, men du kan godt glemme at overtale mig til at købe et ECS bundkort. Jeg har selv et nu, og det er det jeg skal have skiftet, for jeg har aldrig set noget mere ustabilt end dette!!
Avatar billede proximus86 Nybegynder
28. juli 2002 - 22:15 #11
Avatar billede taskmgr Nybegynder
28. juli 2002 - 22:15 #12
Et k7s5a har dårlige oc'ing muligheder, og det onboard lyd der sidder på er mildest talt dårligt.

Ydermere har de billige kort fra ECS en fejlprocent nær 10 %.

proximus86: Hvis ikke man skal installere det, hvad skal man så? ;)
Avatar billede klodoven Nybegynder
28. juli 2002 - 22:15 #13
Jeg har selv A7V333, og er rigtig godt tilfreds. Jeg vil klart anbefale dig at købe dette, både pga. at jeg selv har det og det kører perfekt, men også fordi at jeg ikke har så meget erfarring med Soltek. Finder lige en test.

http://www.hardinfo.dk/tests/bundkort/default.asp?ID=394

Læs lidt her......
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
28. juli 2002 - 22:19 #14
proximus86> Tak for den "venlige" tone... Ifølge min viden, er Q-Fan det første til at regulere blæserhastigheden på dén måde automatisk - men det kan være, jeg tager fejl... Forsøger bare at give min vurdering af mobo'et...
Avatar billede proximus86 Nybegynder
28. juli 2002 - 22:20 #15
Ehh man skal bare sætte det til så virker det...! Learn... Og NEJ der er ikke fejl i det lamer bare fordi du har et andet et skal du da ikke kritisere det bundkort for jeg kender sgu 2 andre der osse har det og der er ikke fejl i deres heller.................!
Avatar billede junl Nybegynder
28. juli 2002 - 22:21 #16
Både ASUS'en og Soltek'en har styrker og svagheder. ASUS'en er godt til den erfarne overclocker og Soltek'en er bedre til begynderen. Derudover har ASUS'en USB 2.0 hvor Soltek har 1.0. Soltek ser bedre ud i et modded case end ASUS.

Hvis du vil bruge det onboard lydkort der er, så synes jeg personligt at ASUS'ens lyd er bedre en Soltek'ens.

Soltek'en har så den fordel, at den er billigere end ASUS'en.

Selv har jeg et Soltek DRV5 bundkort - da jeg skulle vælge, valgte jeg Soltek pga. prisen og at de ekstra features der var/er på ASUS'en ikke er nogle jeg har brug for.
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
28. juli 2002 - 22:23 #17
Én ting, ASUS har problemer med, er dog VCore spændingen... Den er ofte for høj i forhold til, hvad den er indstillet til - med varmere processor til følge... Hvis den ligger langt over, hvad CPUen skal have, kan jeg varmt anbefale at sætte VCore ned (min står til 1,700V i stedet for 1,750)... Tog 10º af CPU temp for én af mine venner (hans kørte med over 1,850V, da den var sat til 1,750)
Avatar billede taskmgr Nybegynder
28. juli 2002 - 22:23 #18
Det er vist populært :)

Jeg har også omtalte Asus board i en af mine maskiner, og det kører upåklageligt!

Har oc'et min XP1600+ til en 1800+ (1.4gigz til 1.533gigz) uden problemer, og det er ren FSB oc.

Blandt features kan dette nævnes:

1. ASUS C.O.P (CPU Overheating Protection) - hvis din cpu bliver for varm, lukker systemet.

2. DDR333 (PC2700) Support - siger sig selv (k7s5a understøtter max pc2100 :)

3. USB 2.0 - og bagudkompitabelt med 1.1 (der kan ecs heller ikke følge med)

4. ASUS Q-Fan - som er blevet nævnt :)

and so on...
Avatar billede junl Nybegynder
28. juli 2002 - 22:26 #19
Hov forresten - lige mine oplevelser med Soltek DRV5'eren. Det har 24/7 i 2 måneder uden et eneste problem. Men det ville et ASUS kort sikkert også have gjort.

Mit bedste bud: Put 2 stykker papir i en pose - skriv ASUS på det ene og Soltek på det andet. Luk øjnene og træk en tilfældig. :-)
Avatar billede proximus86 Nybegynder
28. juli 2002 - 22:26 #20
hvordan clocker man ? jeg har endnu ikke fundet ud af det... men min com den kører på 57º nu så er det vel smart at clocke den ? det er en XP 1800+ som kan clockes til 1667 Mhz men jeg ved ikke hvordan
Avatar billede taskmgr Nybegynder
28. juli 2002 - 22:28 #21
proximus86: Jeg købte også et k7s5a da det kom ud, fordi jeg syntes det lød godt, og var til en go' pris. Det er det også, hvis man ikke ved bedre :)

Og så snak lige ordenligt...!
Avatar billede klodoven Nybegynder
28. juli 2002 - 22:30 #22
Det lyder som om vi er en del der har det omtalte Asus bundkort, hva?! Jeg er ihvertfald fuldt ud tilfreds med mit.
Avatar billede proximus86 Nybegynder
28. juli 2002 - 22:31 #23
Kan du ikke lige sige mig hvordan du clockede din Spand...
Avatar billede taskmgr Nybegynder
28. juli 2002 - 22:32 #24
Jeg skriver at jeg er tilfreds med mit Asus board, men jeg har aldrig prøvet et Soltek... :)
Avatar billede taskmgr Nybegynder
28. juli 2002 - 22:33 #25
proximus86: det har jeg skrevet... ændrede min FSB.
Avatar billede runberg Nybegynder
28. juli 2002 - 22:34 #26
junl>> Måske det bare bliver en tilfældig afgørelse :-) Naaa, tror sgu efterhånden jeg er blevet overbevist om at ASUS er det bedste valg (Tak for linket klodoven)

Har tidligere haft ASUS bundkort, med stor tilfredshed, men ville lige høre jeres mening inden jeg købte noget, da jeg har hørt meget godt om soltek. Kan dog også nu se at det virkelig er småting der skiller de to bundkort ad. Begge har de fordele og ulemper, men som sagt ender det nok med et ASUS bundkort, og den eneste grund til dette er kun de tidligere gode erfaringer med ASUS.

Og for at slå det helt fast. ECS K7S5A bundkortet er noget værre l...!!!! Mage til elendige skrammel har jeg aldrig haft mellem fingrene tidligere!!
Avatar billede proximus86 Nybegynder
28. juli 2002 - 22:36 #27
LoL lær og sætte det ordentligt til... hvor ændrer jeg FSB ?
Avatar billede taskmgr Nybegynder
28. juli 2002 - 22:37 #28
runberg: Det må du ikke slå fast :)

Hvis lillemor skal have sig en computer, til at skrive opskrifter på - så ville jeg vælge et mobo fra ECS.

Men hvis jeg skal have noget nyt kram (som virker), skal det være kvalitet :)
Avatar billede taskmgr Nybegynder
28. juli 2002 - 22:39 #29
proximus: i din bios. Smut hvis du ikke har noget at bidrage med.
Avatar billede klodoven Nybegynder
28. juli 2002 - 22:40 #30
runberg->Det var da så lidt!! :) Og god fornøjelse med projektet!
Avatar billede taskmgr Nybegynder
28. juli 2002 - 22:40 #31
I din profil skriver du at du har clocket den til 1667Mhz?
Avatar billede runberg Nybegynder
28. juli 2002 - 22:40 #32
taskmgr>> OK, der må ved jeg ikke om jeg vil give dig ret, for lillemor har som regel flere penge end en fattig studerende som mig, og for det andet skal hun have noget der virker, for ellers kan jeg ikke bestille andet end at lave pc'en for hende, da hun jo ikke selv fatter en bønne
Avatar billede taskmgr Nybegynder
28. juli 2002 - 22:46 #33
Min 'lillemor' har ikke en rød reje :P

Det bruger hun på tøj og andet ubrugeligt gejl :)

(og her snakker vi ikke om min _mor_, men lillemor, der laver mad osv. :D)
Nu får jeg damerne på nakken...
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2002 - 22:48 #34
Køb et MSI KT3 Ultra ARU.

Samme features som ASUS, men mere stabilt og lækrere at se på :)
Avatar billede runberg Nybegynder
28. juli 2002 - 22:48 #35
taskmgr>> Tror du skal passe lidt på med hvad du siger nu ;-) i hvert fald hvis hun er i nærheden!!!

taskmgr / brosnjikov  / junl - Ville gerne give jer point, men mangler "svar"!!
Avatar billede runberg Nybegynder
28. juli 2002 - 22:49 #36
el barto>> Lækkert at se på???? Så længe det er pakket godt inde i et kedeligt gråt kabinnet, kan det sgu være ligegyldigt hvordan det ser ud!
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2002 - 22:55 #37
Ja, men det koster mindre end ASUS, og er i de fleste test på højde med eller bedre end ASUS.

Nogle af os har jo ikke bare et "gråt kedeligt kabinet"
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
28. juli 2002 - 22:56 #38
Hehe... Hvis man også skal blære sig lidt, er POST reporter smart - den siger med en stemme (kan brugerdefineres), om computeren starter rigtigt - eller hvad der er galt *LOL*
Avatar billede taskmgr Nybegynder
28. juli 2002 - 22:57 #39
runberg: Hun sidder i grækenland lige nu :) så det går nok...

Mit svar.
Avatar billede runberg Nybegynder
28. juli 2002 - 23:00 #40
brosnjikov>> Nice detail... Læste også noget med at man kunne indsætte egne opstarts logoer, hvis man vil "gejle" PC'en lidt op!!

Nå, men jeg takker for alle indlæggene, og hvis nogen vil have en konklusion, så må det vist være at der er mange bundkort som stort set er lige gode, og at det i sidste ende formentlig bliver en smagssag for den enkelte.... Jeg vælger dog nok at investere i et ASUS bundkort, da jeg tidligere har haft et sådan!
Avatar billede taskmgr Nybegynder
28. juli 2002 - 23:00 #41
Kan godt følge el_barto - har selv et lækkert sort Chieftech kabinet, med lys og lidt andre små mods :)

Imorgen sætter jeg et vindue i ;)
Avatar billede runberg Nybegynder
28. juli 2002 - 23:02 #42
takker alle.... Sorry proximus86 men ECS er grunden til at jeg skal have nyt bundkort.
Avatar billede klodoven Nybegynder
28. juli 2002 - 23:03 #43
Takker for points. :)
Avatar billede taskmgr Nybegynder
28. juli 2002 - 23:03 #44
Godt valg ;) tak for points...
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
28. juli 2002 - 23:10 #45
Takker for point...
Avatar billede proximus86 Nybegynder
28. juli 2002 - 23:52 #46
jaja, fint nok, jeg har bare ikke været uheldig med mit bundkort
Avatar billede moroax Nybegynder
29. juli 2002 - 02:29 #47
Ved godt her er lukket,
MEN alligevel, Jeg har et A7V266-E (A7V333 var ikke på markedet da jeg købte det *ÆV*) Nå men anyway, Det kører simpelthen som en drøm af de gode, INGEN problemer overhovedet og trækker min XP 2000+ CPU uden noget som helst så hvis 333 er lige så god (hvorfor skulle den ikke være det ??) så kan jeg varmt anbefale den

DESVÆRRE - "kom jeg til" at købe et Soltec, til min anden maskine som så skulle "overtage" min XP 1800+ da jeg købte min 2000+'er og det var sq ikke så godt,
DVS. maskinen kørte da - EFTER jeg havde hentet en opdateret BIOS og fik lagt den ind, og med "RedStorm overclock" i BIOS kunne den komme op og køre som en 2000+ det var sq da fint nok alt sammen,
WinXP blev lagt ind og maskinen kørte fint,
INDTIL næste dag hvor jeg startede op, og winXP crashede HVERGANG den bootede !!.. jeg startede med at clocke den ned til normal 1800+ - prøvede ALT fjerne alle RAM, HD, CDROM , ja ALT - INTET virkede,
og jeg har sq ellers samlet en del pootere - nå what 2 do ??..
Til sidst prøvede jeg at under clocke lortet, og SÅ kørte den, og jeg kunne igen ligge winXP ind (den var oxo blevet slettet i desperat forsøg på genoplivning) og lige siden har den kørt fint

HVOR fedt er det at have en 1800+ (ca. 1550 mhz) som skal clokes ned til 1120 mhz for at kunne køre ?!!..

SOLTEC SUGzzzzzz.....

* MoRoax.dk