Avatar billede martinfrost Nybegynder
28. juli 2002 - 18:09 Der er 36 kommentarer og
4 løsninger

Fejl ved installation af winXP

Hej Eksperter! :)

Jeg har indenfor de sidste par timer forsøgt at installere winXP - men forgæves. Maskinen, jeg ønsker at installere styresystemet på er en Compaq Deskpro EX (Celeron 566MHz).

Jeg startede med at formatere min maskine, der kørte Win98 før, og satte derefter min WinXP CD i, og den bootede som den skulle og begyndte installationen.

Efter første del af indlæsningen kommer vi til kopieringen af installationsfiler til Harddisken, men her opstår den underlige fejl.

Jeg får at vide at filen shell32.dll ikke kunne kopieres til harddisken. Tryk ENTER for at forsøge igen eller ESC for at springe filen over.

Trykker man på enter, sker der ikke det store. Trykker på man ESC springer den filen over, som den ganske rigtigt skal og går videre til næste fil - som den HELLER IKKE kan installere. Sådan kan man sidde og trykke på ESC indtil Computeren skriver:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Eller noget med

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

... NÅ! Men jeg prøver da bare en helt anden WinXP CD så :-) Samme fejl! Okay, så prøver jeg et andet CD-rom-drev. Samme fejl!

Og nu ved jeg så ikke helt, hvad jeg skal prøve? Nogen, der har en idé om, hvad der kan være galt?

En meget forvirret,
Martin
Avatar billede bongobride Nybegynder
28. juli 2002 - 18:11 #1
Prøv at kopiere hele indholdet fra din WinXP cd, over på harddisken, og prøv så at installere derfra.
Det plejer som regel at virke
Avatar billede martinfrost Nybegynder
28. juli 2002 - 18:22 #2
Hvad skriver jeg i Dos for at få subfolders med i kopieringen til Harddisken? Og hvordan starter jeg installationen? Hvis jeg prøver at køre setup-filen fra DOS, skriver den "This program cannot be run from DOS-mode" eller lignende, og det vil den vel også skrive, selvom filen ligger på HD'en? Eller den booter måske direkte fra HD'en?

/Martin :-)
Avatar billede bongobride Nybegynder
28. juli 2002 - 18:26 #3
Nå ja. Der bruger jeg "Norton Commander" til dos.
Prøv at søge efter det på www.google.com .

Men bare husk at starte op med en startdiskette, eller en cd, sådan at du kan bruge cd-drevet osv.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
28. juli 2002 - 18:29 #4
Meddelelsen IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL betyder at der er et eller andet kort i maskinen der laver en IRQ fejl. Den nemmeste måde er at tage alle kort ud af maskinen (undtaget skærmkort). Så prøve at installere. Hvis det så virker fint, putter man et kort af gangen tilbage i maskinen. Til sidst finder man jo så ud af hvilket kort det er, der laver fejl!

- Rasmus!
Avatar billede lightbrain Nybegynder
28. juli 2002 - 18:31 #5
Ja, har oplevet noget lignende med en ældre pc'er, og løsningen var at gå ind i bios og koble alt fra som kunne være årsagen til fejlen - specielt brugen af hukommelsen. Det virkede.

Har du forstand på, hvordan man ændre ens bios?
Avatar billede lightbrain Nybegynder
28. juli 2002 - 18:31 #6
Ja, = jeg ;)
Avatar billede lightbrain Nybegynder
28. juli 2002 - 18:32 #7
>Bios
Så kan du altid sætte indstillingerne tilbage igen - installationen, kan nemlig godt være lidt kritisk.
Avatar billede martinfrost Nybegynder
28. juli 2002 - 18:37 #8
Men det er nødvendigt med Norton Commander eller lignende for at køre installationen direkte fra Harddisk?
Avatar billede bongobride Nybegynder
28. juli 2002 - 18:43 #9
Nej kun til at kopiere med.
Man kan godt uden programmet, men jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad man skal skrive
Avatar billede martinfrost Nybegynder
28. juli 2002 - 19:05 #10
xcopy e:\*.* /a /e /k

Ovenstående kan vistnok kopiere hele CD'ens indhold til Harddisken (hvor e: er CD-rom-drev-bostavet)... Hvis jeg så gør det - hvordan starter jeg så installationen, når installationen nu ikke kan køres fra DOS-mode? Den booter vel ikke selv?

Men først vil jeg lige prøve det med at deaktivere noget af hardware'en og hukommelsen i BIOS'en. *Krydser fingre* :-)
Avatar billede the_email Nybegynder
28. juli 2002 - 19:51 #11
Jeg havde samme fejl under install af Win2k; du skal deaktivere Video Shadow og Cache RAM inde i BIOS, så virker, og jeg tror ikke lige du glemmer at slå det til igen, det tog Win2k 10 minutter at starte op uden Cache RAMmen slået til.

TheEmail.
Avatar billede the_email Nybegynder
28. juli 2002 - 19:51 #12
... så behøver du heller ikke at kopiere hele CDen til HD.
Avatar billede martinfrost Nybegynder
28. juli 2002 - 20:15 #13
1) Har prøvet det med at deaktivere hardware (IRQ's) - men forgæves. Samme fejl opstår under kopiering af filer til installation.

2) Jeg kan ikke bruge xcopy, da denne command ikke findes på harddisken (pga. formateringen naturligvis), så det betyder, at jeg ikke umiddelbart kan kopiere CD'en indhold til Harddisken.

3) Jeg har prøvet at disable al form for Shadow, Cache, hukommelse mv. Men samme fejl opstår stadigvæk under kopieringen.

... *SUK* ... Hvad ska' jeg gøre? Den kopierer fint de første 20-25 filer, men ved ca. 2% kommer den, der (latterlige) fejl stadigvæk - som regel er det filen shell32.dll - men nogengange kommer fejlen tidligere i overførsels-forløbet.
Avatar billede lightbrain Nybegynder
28. juli 2002 - 21:43 #14
Løsning:

Hiv den harddisk ud, smid den ind i en anden pc, hvor du frakobler dens harddiske. Her installerer du xp, og når det er gjort, smider du harddisken tilbage i din egen pc. Det løser ofte problemet - installationer kan godt være meget kritiske.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 21:45 #15
lightbrain> har du prøvet den løsning?

WinXP er netop kendt for at være meget kritisk med den hardware den installeres med, så når din pr-installerede HDD kommer tilbage i sin maskine vil du garanteret få en hulens masse problemer.
Avatar billede sambo Nybegynder
28. juli 2002 - 21:52 #16
Ja, det XP er noget værre rod
Avatar billede lightbrain Nybegynder
28. juli 2002 - 21:52 #17
>> lightbrain> har du prøvet den løsning?
Ja. Jeg har gjort før og det virkede fint. Det var min lillebros pc, den stoppede ved 10%, og så ville der bare ikke mere lige hvad jeg gjorde. Så jeg blev så sur, at jeg hev disken ud og satte den i mig egen pc, hvorefter jeg installede xp, satte den over igen... og da den boot måtte jeg bruge hele 10 min. på at xp... "havde fundet nyt hardware".
Avatar billede lightbrain Nybegynder
28. juli 2002 - 21:53 #18
boot = bootede
Avatar billede lightbrain Nybegynder
28. juli 2002 - 21:55 #19
Det er simpelt hen noget hardware, som Microsofr ikke tager højde for, når de laver installationen.
Avatar billede znake Nybegynder
28. juli 2002 - 21:56 #20
prøv at installere win 98 igen (igen...)
og installere win xp oven på....
godt nok ikke den bedste metode, men funker for det meste...
Avatar billede lightbrain Nybegynder
28. juli 2002 - 22:01 #21
>>garanteret få en hulens masse problemer.
Dermed ikke sagt, at det ville lykkedes med to pc'er, som ikke har ret meget tilfælles. Min lillebros pc og min egen er meget ens. Men det er da et forsøg værd. I så fald, hvis ikke det virker, kan du konkludere at winxp slet ikke kan installeres på din pc... pga. dit hardware ... et speciel motherboard, grafikkort.... eller et andet kort, som sidder og skoder det hele.....

For resten har du prøvet at hive alle "unødvendlige" kort ud af pc'erne, hvorefter du foretager installationen?
Avatar billede lightbrain Nybegynder
28. juli 2002 - 22:13 #22
Har du prøvet at hive batteriet ud? Det det kan være at bios'en har nogle uhensigtmæssigt/invalide indstillinger, som man ikke kan se fra bios-skærmen.
Avatar billede the_email Nybegynder
28. juli 2002 - 23:10 #23
Hvis du stadig vil kopiere hele CDen til din HD kan du prøve:

Boot første på diskette: det i "" skal du skrive, (E) betyder tryk Enter, hvis e ikke er dit cddrev, laver du bare det om.

A:\>"c:" (E)

C:\>"md winxp" (E)

C:\>"a:" (E)

A:\>"copy e:\*.* c:\winxp" (E)

A:\>

Så er CDen kopierede, så kan du prøve at starte installationen fra din HD.

TheEmail.
Avatar billede jonathan Nybegynder
29. juli 2002 - 00:15 #24
Compaq og Windows Xp er ingen god mix. Jeg har adskillige gange løbet ind i forskellige problemer mellem disse, men har ikke lykkedes endnu at komme uden om dem (andre fejl - blandt andet frossen maskine).
Det syntes at være begrænsninger el. evt. fejl i hardwaren/BIOS'en som er skyld i problemet, men Compaq nægter selfølgelig at supportere produktet når de kun supporter det pre-installerede OS.
Det er dog ikke alle Compaq's maskiner (heller ikke ældre) som der er problemer med, men man sidder i en kedelig situation når man har købt hos en producent som ikke gider at "følge med", og evt. lave nye BIOS updates (hvis det er det, som der skal til)

Håber du finder en løsning på dit problem, jeg tror selv at jeg vil
prøve lightbrain's metode når næste lejlighed byder sig. Selvom jeg ikke menes at kunne få lov til at skifte hardware ud uden at skulle til at disassemble og ændre i maskinkoden (Hvilket jeg bestemt ikke har mod på).

Jonathan
Avatar billede sambo Nybegynder
29. juli 2002 - 20:42 #25
Der må være en stopkode til den fejl, jeg havde den samme fejl men fandt svaret i: Q317326 hos MS
Avatar billede martinfrost Nybegynder
29. juli 2002 - 22:11 #26
Så vender han tilbage *G* Og det er med underligt nyt (synes jeg selv)... Nå, men jeg har prøvet 1000 ting med BIOS'en ved at slå forskellige ting fra og til - men det ændrer intet. Så har jeg prøvet at opdatere BIOS'en - men får at vide, at "This BIOS does not support flashing"

Så har jeg prøvet at tage noget Hardware ud af maskinen - det ændrer ingenting. Jeg har prøvet at hive batteriet ud og på den måde "nulstille" BIOS'en - det ændrer ingenting.

Hmmm... Nå, men så Q det da også være ligemeget, for jeg skulle bruge maskinen, og så måtte den jo få Win98 igen som før og installationen forløb perfekt - der var ingenting - liiiige indtil at computeren så skulle starte for første gang. Der sker nemlig det, at under windows-indlæsning står der:

Fejl ved indlæsning af User.exe - installer Windows påny

Eller lignende, hvorefter computeren selv slukker. Nårh ja... men godt, så installerer jeg da bare Win98 igen... men får samme fejl.

Og hvis ikke det var fordi, jeg HAR været ude at spille fodbold i dag, så havde jeg sQ brugt maskinen som fodbold!!

.oO( Og jep, jeg huskede at stille BIOS'en tilbage til default inden installation af win98 )

Suk suk, computere! (Desværre) ser det ud som om Jonathan nok har ret. Compaq er nok ikke glade for, at man installerer andet OS end det pre-installerede. Det er en trist konstatering, må man bestemt sige - men jeg tror, vi er ved at løbe tør for forslag? *S*

Hvis nogen har en sidste idé om, hvad der kan være galt - eller hvad jeg kan prøve, så skriv inden maskinen bliver en del af næste fodboldkamp :-D

/Martin
Avatar billede martinfrost Nybegynder
29. juli 2002 - 22:15 #27
Mangler c-føldig at prøve metoden med at installere WinXP via en anden computer - men jeg må indrømme, at jeg er lidt skeptisk, hvis computerne ikke ligner hinanden overhovedet - men det er da et forsøg værd - helt sikkert. Mht. kopiering af installationsfiler til Harddisken, så ved jeg stadig ikke, hvordan jeg starter installationen, når setup-filen nu ikke kan køres fra DOS-mode

/Martin
Avatar billede the_email Nybegynder
30. juli 2002 - 16:28 #28
Du kan godt sdtarte den fra DOS, hvis du kopiere som jeg skrev skal du gå til c:\winxp\i386 og skrive install hvis det er en dansk version og setup hvis den er engelsk. Det kan også være at du skal gå til c:\winxp, og så i den mappe finde en mappe der hedder noget med WIN eller WINXP, og i den mappe ligger mappen i386, som du åbner og stater med setup eller install

TheEmail.
Avatar billede martinfrost Nybegynder
30. juli 2002 - 18:11 #29
Men TheEmail, jeg får ikke subfolders med ved copy-kommandoen... og jeg har prøvet med xcopy, men det driller også - kan du evt. tjekke op på det? :-)
Avatar billede lightbrain Nybegynder
30. juli 2002 - 18:13 #30
Prøv med xcopy /s
Avatar billede lightbrain Nybegynder
30. juli 2002 - 18:13 #31
Den tager nemlig underbib. med.
Avatar billede martinfrost Nybegynder
31. juli 2002 - 17:59 #32
Lightbrain > Jep, det virker NÆSTEN - men ved nogen filer skriver den "Stien ikke fundet" eller noget i den stil, og dermed kan installationen ikke forløbe korrekt. Hvad kan årsagen være til at nogen filer ikke bliver kopieret til HD'en under xcopy-kommandoen?

/Martin
Avatar billede lightbrain Nybegynder
31. juli 2002 - 18:10 #33
Hvis xcopy siger at "Stien ikke fundet", så er den kriminel. Det lyder ikke som om, at filstrukturen er konsistent, med andre ord, der er sikkert en fejl i harddiskens FAT. Kør f.eks. scandisk (hvis du kan, for din bootdisk) eller chkdsk + en et parameter, som jeg ikke kan huske, skriv evt. chkdsk /? og find den selv. Dog hvis du booter med en winxp bootdisk, kan du bare skrive chkdsk, for den behøver et parameter.
Avatar billede martinfrost Nybegynder
03. august 2002 - 10:43 #34
Har næsten fået det til at funge nu, tror jeg, men filen med slutbruger-licensaftalen eller noget i den stil, blev ikke fundet, så hvis nogen kan sige mig hvad stien til denne fil er på WinXP CD'en, så ville det være super... :)

/Martin
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. august 2002 - 10:55 #35
Der er ingen der ved hvor den fil med nøglen befinder sig, se på pakningen til WinXP CD'en.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. august 2002 - 10:56 #36
her har du de forskellige stopkoder http://www.wintip.dk/xp/probs/stopfejl.htm
Avatar billede sambo Nybegynder
03. august 2002 - 12:48 #37
retaxes> er du ude på at score billige point
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. august 2002 - 14:00 #38
nej, for jeg har ikke svaret!
Avatar billede martinfrost Nybegynder
26. august 2002 - 16:54 #39
Min fars svoger kiggede på maskinen og fik den til at køre, men jeg synes I skal have tak for at komme med gode, konstruktive forslag, så derfor deler jeg alligevel nogle point ud :-)

/Martin
Avatar billede emoth Nybegynder
12. september 2002 - 11:48 #40
Hej alle - Compaq Deskpro EN SFF 866 Mhz Cel 15 gb harddisk - samme problem. Melder om fejl ved Ram/skærm/hardware ved 1. boot i installationen. Jeg fornemmer efter at have læst jeres kommentarer, at problemet er den sharede videoram til videokortet, der jo ligger på motherboardet. Det gør åbenbart WinXP inst konfus! Jeg vil prøve at smide et PCI grafikkort i en PC'er og vende tilbage hertil.