Avatar billede jhammer Nybegynder
28. juli 2002 - 10:46 Der er 38 kommentarer og
3 løsninger

Tastatur brændt af. Nyt virker ikke ..!!!

Jeg var så uheldig at spilde lidt væske ned i tastaturet. (jeg ved det godt: dumt!).

Dagen efter da jeg tændte maskinen kunne jeg høre at maskinen bippede et hurtig serie. Tasturet var helt dødt. Nu havde jeg et andet tastatur m usb så det satte jeg selvfølgelig bare i og efter at have installeret driver kørte maskinen bare fint. (Mit gamle tastatur var trådløst Logitech, der sad i tastatur porten).

Da jeg ville lukke pc'en ned ville win98 ikke lukke rigigt ned, så jeg måtte slukke manuelt.

Da jeg herefter tændte maskinen ville den lige genneføre en scandisk (som den skal!). Den fandt en beskadiget fil, som jeg jo skulle gøre noget ved, men mit nye tastatur virkede ikke!!! Fanget i fælden om man så må sige. Hvad fanden skal man så gøre!

Jeg kan komme ind i BIOSEN under opstarten ved at taste DEL (her virker tastaturet altså + inde i BIOSEN)!), men senere virker det altså ikke.

Nogle ideer?
Avatar billede fromsej Praktikant
28. juli 2002 - 10:54 #1
Nyt tastatur , jeg tvivler på det kan betale sig at reparere det gamle.
Avatar billede jhammer Nybegynder
28. juli 2002 - 10:56 #2
Det havde jeg heller ikke tænkt mig - prøv nu lige at læse hvad jeg faktisk skriver!
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 10:56 #3
jeg tror det er din bios der er noget galt med, prøv at pille batteriet ud i t par minutter se om den starter når batteriet er sat på plads.

Du skal huske at sætte dato & klokkeslet.
Avatar billede muffet Nybegynder
28. juli 2002 - 10:59 #4
Kunne det ikke være at den fil du slettede ved scandisk var en driverfil - eller hvad ved jeg - som skulle bruges for at windows kunne kende tastaturet?
Avatar billede jhammer Nybegynder
28. juli 2002 - 11:00 #5
Er det ikke det samme som at loade bios setup(F6) eller loade setup default (f7)?
Avatar billede jhammer Nybegynder
28. juli 2002 - 11:01 #6
Muffet: driverfil kan måske ikke udelukkes! Men hvad gør det?
Avatar billede muffet Nybegynder
28. juli 2002 - 11:03 #7
Aner det ikke, det var bare en ide... jeg er desværre ikke ekspert i sådan nogle ting... endnu!
Avatar billede jhammer Nybegynder
28. juli 2002 - 11:04 #8
Det hjalp ikke at loade setup f6/f7, så det prøver jeg at fjerne batteri.
Avatar billede jhammer Nybegynder
28. juli 2002 - 11:11 #9
kan simpelt hen ikke få det batteri ud! Det sitter fast. Man skal vel ikke ligefrem være voldelig!
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 11:14 #10
ellers kan du flytte den jumper sidder lige i nærheden, der står noget ud for jumperen, fortæl os hvad den hedder.
Avatar billede jhammer Nybegynder
28. juli 2002 - 11:15 #11
fik batteriet ud
Avatar billede jhammer Nybegynder
28. juli 2002 - 11:19 #12
har nu prøvet at starte pc'en der jo bad om at loade default, hvad jeg gjorde ..., men  nøjagtig der samme skete : udfører scandisk med fejl og ikke adgang til tastatur.
Avatar billede peet-49 Novice
28. juli 2002 - 11:23 #13
Start på en bootdiskette fra win98, og installer win igen, du mister ingen af de gamle instillinger og filer.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 11:24 #14
så må du prøve med et tredie keyboard.
Avatar billede jhammer Nybegynder
28. juli 2002 - 11:24 #15
prøvet at sætte et stik der omdanner usb'en til tastaturstik, men det havde ingen betydning, så ...
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 11:25 #16
det kan forøvrigt godt være at der er sket en kortslutning ved keyboardindgangen på bundkortet, tyder det mere på.
Avatar billede jhammer Nybegynder
28. juli 2002 - 11:27 #17
peet49: jeg proppede lige bootdisketten ind, men da jeg kom frem til a:>
kunne jeg jo ikke taste!

retaxes: hvorfor tror du et tredje keyboard skulle hjælpe (jeg har desværre ikke et til! (jeg skifter hele tiden mellems denne makine og maskinen der ikke virker!
Avatar billede jhammer Nybegynder
28. juli 2002 - 11:30 #18
retaxes: hmmm det hele startede med at jeg spildte væske i tastatur, ville det ikke være usædvanligt uheldigt om keyboard indgang skulle være gået samtidig. Desuden der er jo forbindelse - kan trykke hvad som helst inde i BIOSEN?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 11:30 #19
prøv det peet49 foreslår
Avatar billede peet-49 Novice
28. juli 2002 - 11:33 #20
Prøv, at tage stikket fra tastaturet ud og ind et par gange, det kan være en dårlig forbindelse.
Avatar billede jhammer Nybegynder
28. juli 2002 - 11:35 #21
jeg skifter hele tiden mellem to pc'ere, da jeg kun har det ene fungerende tastatur, så det er prøvet mange, mange gange
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 11:39 #22
sådan som jeg har forstået det er det et usb keyboard, er det tilfældet er der 2 ting, det ene foregår i bios, er der punkter omkring usb der skal sættes/enabled.

Det andet er at usb indgangen er stået af, også selvom det tilsyneladende virker i bios.
Avatar billede jhammer Nybegynder
28. juli 2002 - 11:44 #23
retaxes: Jeg kan ikke se noget med USB i BIOS. Vil det sige at keyboard-port og mine to usb porte er stået af? Bliver forøvrigt nød til at gå nu, der er kommet flere gæster til min kones føds'dag. Jeg vil kigge videre i aften. Foreløbig tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2002 - 11:48 #24
jhammer >> Dus skriver: (Mit gamle tastatur var trådløst Logitech, der sad i tastatur porten).

Så er det jo ikke forbundet til keyboard porten direkte, og skulle ikke kunne brænde den af, om du så dypper keyboarded i en balje vand.

Det må være sket noget andet ved samme lejlighed. Har du taget keyboard-modtageren ud af computeren med strøm på ? Eller sådan nogle underligheder, for så kan porten fise af.

Ellers er der et punkt i bios (nyere computere) hvor der står noget om USB keyboard disablet, den skal jo sættes enablet. Et konverterstik fra USB til den normale keybordport virker som regel kun hvis den er leveret sammen med tastaturet. Mange mus kan f. eks. ikke køre med sådan en adapter.
Avatar billede fromsej Praktikant
28. juli 2002 - 11:50 #25
På din bootdisk er det muligt at lægge en mousedriver i Autoexec.bat ,
og at starte scandisk automatisk , når så scandisk når til den defekte fil kan du bruge musen til at komme videre.
Disse rettelser må du jo kunne lave på den anden PC.
P.S.
Jeg misforstod dit første indlæg , sorry ;-)
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2002 - 11:50 #26
Har du iøvrigt testet batterierne i dit Logitech keyboard. Du kunne jo være så "heldig" at de også lige er brugt op :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 11:52 #27
jhammer har også prøvet et keyboard med ledning til usb stikket.
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2002 - 11:54 #28
Ja, men der kan let være USB problemer, det har jeg set mange gange, så derfor. Da han ikke kanbruge tastaturet kan han ikke fjerne USB og genstarte, det afhjælper tit problemet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 11:59 #29
oz> du må lige læse overskriften en gang til, jeg citerer:

Jeg kan komme ind i BIOSEN under opstarten ved at taste DEL (her virker tastaturet altså + inde i BIOSEN)!), men senere virker det altså ikke.
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2002 - 12:11 #30
Altså det virker ikke i styresystemet.
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2002 - 12:13 #31
Er det windows kan det udmærket være et problem der løses ved at fjerne usb portene og genstarte maskinen, som jeg skrev. Det er et windows problem, derfor.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 12:16 #32
du mener at man skal fjerne usb i enhedshåndteringen, ku' være, ja!
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2002 - 12:23 #33
Nemmerlig ;-)
Men den med batterierne kunne det også være, og det kan være keyboarded ikke er tørt endnu.
Avatar billede pentium4 Juniormester
28. juli 2002 - 14:42 #34
Har du taget den box fra som sidder i tastatur-porten? Den der styrer tastaturet For ellers kan det måske være den som laver lort i det for USB-tastaturet.

Ellers skal du måske ind og af-installere den gamle driver som sikkert ligger der endnu, hvis du kan komme ind i fejlsikret tilstand.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 15:20 #35
jeg har en gang hældt te eller kaffe i tastaturet, og selvom det blev skilt ad var der ikke noget at gøre.
Lader man det tørre vil der komme ir og dermed overgang i printbanerne.
Avatar billede jhammer Nybegynder
28. juli 2002 - 19:03 #36
Først tak fordi i har tænkt så meget ...

1. Prøvede selvfølgelig at sætte ny batterier i det trådløse, men det hjalp ikke. Åbnede keyboardet og så en del indtørret væske på printpladerne, derfor: det trådløse tastatur er kasabelt.

2. Jeg forstår ikke rigtig det med at fjerne usb i enhedshåndtering. Det er da inde i windows og så langt kan jeg jo netop ikke komme!

3. Jeg har fjernet boksen("receiveren") fra tastatur porten.

4. Fejlsikret tilstand er det ikke noget med F5 eller F8 under opstart??
Men da tastatur ikke virker efter jeg forlader BIOSEN er det jo ikke muligt.

Lidt egne tanker:
Med boot diskette burde der jo læses en eller anden (sikkert forkert driver) ind under opstarten. Måske er den ikke brugelig under "DOS" og dermed kan jeg ikke bruge den i scandisk. Så måske er pentium4 faktisk inde på noget rigtigt. Men hvordan får jeg fat på en standard diskette driver der også virker under DOS?
Avatar billede jhammer Nybegynder
28. juli 2002 - 19:45 #37
Det var dæleme inde i BIOS jeg skulle rette!! Jeg må have været frygtelig stresset for selvom jeg to gange havde kigget igennem, lykkedes det først nu at få åbnet øjnene.
Der var noget der hed USB KB Legacy Support der var sat til disablet, den skulle stå med keyb+mouse/keyb !! Undskyld.

Da retaxes først var inde på det rigtige har han fået 20 i andre hver 10 point (oz har ikke svaret endnu - gør det så får du også 10 ellers går de til retaxes).
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2002 - 20:16 #38
Det er ligemeget, bare du har fået det til at virke :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2002 - 21:50 #39
så er der da håb for dig forude ;o)

takker for pointene..
Avatar billede pentium4 Juniormester
28. juli 2002 - 22:56 #40
Også herfra.
Avatar billede peet-49 Novice
29. juli 2002 - 09:57 #41
Også en tak herfra