Avatar billede lokee Nybegynder
27. juli 2002 - 11:36 Der er 11 kommentarer

shortcuts engelsk/dansk tastatur...

Ok.. en lille hurtig.

Fik tilsyneladende ved et uheld tastet mig frem til en shortcut, der fuckede alle mine shortcuts i Photoshop op, da den nu tror og regner med at jeg har engelsk/amerikansk tastetur.

How to change back, yesh, my friend? you know? yesh.
I give you points if you tell me maahn.. (hmm.. jaja, lad os komme videre).

Den YDERST blonde Adobe-bruger.
Avatar billede prodic Mester
27. juli 2002 - 11:47 #1
hvilket styresystem snakker vi om?

Windows Xp har en indbygget funktion der gør, at det kan skifte tastatur-layout i forskellige programmer.
Avatar billede spe Nybegynder
27. juli 2002 - 11:48 #2
Kan ikke huske hvilken tastaturgenvej det er, er en styresystemtastaturgenvej og ikke en photoshop men du kan sætte det om i kontrolpanelet tastatur/sprog her kan du også indstille at du kan skal kunne bruge dansk tastatur.
Avatar billede lokee Nybegynder
27. juli 2002 - 11:50 #3
Det er XP.
Men.. tastaturet virker fint hér jo... Når jeg skriver i Photoshop er den sat op til engelsk tastatur.
Det er KUN i photoshop (6.0)
Avatar billede prodic Mester
27. juli 2002 - 11:54 #4
Som Spe er inde på, så prøv at se under tastatur/sprog om du ikke har installeret UK/US-tastatur - hvis du har det, så slet det så du kun har DK tilbage.
Det er muligt, at Xp husker dit sprogvalg for det enkelte program, men lige pt. kan jeg ikke huske hvordan man ændrer det.
Avatar billede lokee Nybegynder
27. juli 2002 - 11:59 #5
Ehmm... ok... er det bare mig der er EKSTRA blond i dag?
Under Kontrolpanel>tastatur har jeg ingen muligheder for at sætte sprog op.
I tidernes morgen, med et andet styresystem, kunne jeg vælge sprog i tray'en, men den funktion er åbenbart forsvundet i XP.

Men.. igen vil jeg gerne sige... at..  det _KUN_ er i Photoshop problemet forefindes - og jeg VED at jeg trykkede på et eller andet bizart, da jeg fik en spasme i forbindelse med en kuldegysning grundet åbent vindue lige før! (hehehe)
Jeg tror at løsningen skal findes i Photoshop. Håbede bare at i måske vidste hvor.

(undskyld mig, et øjeblik - nu vil jeg gå hen og råbe alskens bandeord ud af det føromtalte vindue).
Avatar billede lokee Nybegynder
27. juli 2002 - 12:03 #6
Ok.. har i hvert fald fundet ud af hvor jeg generelt sætter sprog op i Windows - alt er sat til dansk!

Jeg elsker mit modersmål!
- Det gør Photoshop tilsyneladende ikke.
Avatar billede prodic Mester
27. juli 2002 - 12:04 #7
Kontrolpanel->Date, Time, Language, and Regional Options->Regional and Language Options - derunder kan du indstille det plus tilføje/fjerne sprog.

Photoshop i sig selv har ikke en funktion der bestemmer hvilket tastatur-layout man bruger. Problemet er nærmere i Windows XP.
Avatar billede prodic Mester
27. juli 2002 - 13:42 #8
Lidt graven i sagerne gør at følgende skulle virke.
Hvis du holder Alt+Shift nede, så kan du skifte i mellem de forskellige installerede sprog. Hvis du har gjort det i f.eks Photoshop så vil XP huske hvilket sprog du brugte.

Det er en mulighed - har dog ikke afprøvet det selv.
Avatar billede _michael_ Nybegynder
04. august 2002 - 03:21 #9
Tryk 'alt+shift' som prodic siger. Så kan du nederst til højre på din menulinie se, at et ikon skifter fra 'En'(gelsk) til 'DA'(nsk) og omvendt.

Det er næsten lige meget, hvilket program du arbejder i. Der sker det samme, når du trykker 'alt+shift'. I Illustrator og Indesign (hvis du bruger engelske versioner) er det en klar fordel at ændre tastatur-layoutet til Engelsk, da de danske genveje næsten aldrig virker.

/michael
Avatar billede claus_jac Nybegynder
05. august 2002 - 11:31 #10
Har du prøvet at slette din konfigurationsfil (husk at tage backup først!) til photoshop. Jeg ved det er noget shit, men det kan måske lade sig gøre at åbne den bagefter og klippe klistre lidt i notepad bagefter!
Håber det hjælper.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
14. april 2003 - 06:54 #11
var det ikke det - og er det så ikke lukketid ?