Avatar billede clr Nybegynder
26. juli 2002 - 20:57 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

adgang nægtet til mappe selvom man logger på som admin

jeg har en Win2000 Small Business Server, som jeg skal tage en komplet backup af med Backup Exec.

Men de mapper som indeholder brugernes mailkonto, kan jeg ikke få adgang til selv om jeg logger på som administrator.

Man får KUN adgang til den den mappe der indeholder den mailkonto som den bruger man er logget på med. Dette gælder også selv om man logger på som administrator, så for man KUN adgang til administrator mailkonto mappen.

Jeg har prøvet at logge på som en anden bruger ( f.eks bruger=pt) og ændre rettighederne for den mappe der indeholder pt's mailkonto. Men når man trykker OK efter at have ændret rettighederne, så knurret maskinen et par minuter, og når man tror at rettighederne er ændret, så er de skiftet tilbage til de tidligere indstillinger

Da Backup Exec har adgang som administrator for det derfor IKKE lov til at backup af brugernes mailboxe.
Hvilket indebære at jeg i tilfælde af et total crash på serveren, ikke har en komplet backup som jeg kan genskabe fra.

Er dette en normal problem stilling med exchange 2000??

Og hvad skal jeg gøre for at løse problemet??

Jeg har aldrig tidligere prøvet at admin ikke kan få adgang til en mappe, så for mig er denne problemstilling total ukendt, derfor giver jeg 200 point
Avatar billede goulduck Nybegynder
27. juli 2002 - 01:28 #1
Når du tager backup af en Exchange 2000 med Backup Exec, har du 2 måder du kan gøre det på:

1. Offline backup. Dette kræver at du stopper Exchange services og tager backup af selve database filen. Dette betyder selvfølgelig nede tid, men giver dig en rimelig hurtig måde at restore på.

2. Exchange agent til Backup Exec. Denne kan tage backup af brugernes mails, imens serveren køre. Dette tager dog længere tid at lave en restore på.

Jeg tror ikke at du får noget godt ud af at tage backup af M:-drevet. Men jeg har så heller ikke prøvet det.
Avatar billede techie Nybegynder
27. juli 2002 - 14:54 #2
(Flg. forudsætter du har en Exchange agent til Bexec) Rettighederne på hhv. serveren og din storage group/mailbox store skal sættes. Sæt den evt. til full control for Bexec kontoen. Derudover skal du huske at opsætte din MAPI profil, både som administrator men OGSÅ som Bexec kontoen og derefter genstarte Bexec services'ne. Se evt mere på:
http://seer.support.veritas.com/search_forms/SearchFrame.asp?SearchTerm=exchange%20backup&Path=seer%2esupport%2everitas%2ecom%2fdocs%2f190937%2ehtm
Husk alligevel på at bare du har en full backup af din information store/storage group vil du altid kunne genskabe dataene samlet i tilfælde af et crash, du kan bare ikke genskabe mailboxene enkeltvis. Bricklevel restore vil man heller aldrig bruge efter et info store crash..
Avatar billede clr Nybegynder
28. juli 2002 - 16:07 #3
Jeg har en Exchange Agent til Backup Exec.

Goulduck: hvorfor skulle man ikke tage backup af M-drevet?

jeg vil gerne have en komplet backup af hele maskinen, så jeg rimeligt hurtigt, og uden tab af data, kan genskabe alt. hvis der f.eks sker et harddisk crash, bygningen brænder, eller der er indbrud og serveren stjæles.

hvis jeg ikke taget backup af M-drevet vil alle brugernes mail's jo gå tabt eller er det forkert?

Jeg har ikke meget erfaring med exchange servere, men er det normalt at administratoren ikke kan få adgang de mapper der indeholder brugernes mails??
Avatar billede techie Nybegynder
28. juli 2002 - 16:23 #4
M drevet bliver mountet som en del af Exch2K's IFS og det skal der IKKE tages direkte backup af.. Er storage groupen markeret i Bexec jobbet bliver der allerede taget backup af information storen, uanset om du kan attache til brugernes mailboxes eller ej..
Avatar billede clr Nybegynder
28. juli 2002 - 16:33 #5
lige for at være helt sikker...

vil det sige at der er taget backup at brugernes mail (sendte / modtaget), hvis bare der er backup af information store ??

Hvis ja.. vil m-drevet så bliver maountet automatisk når man restore fra en backup som indeholder information store??
Avatar billede techie Nybegynder
28. juli 2002 - 16:39 #6
Ja 100%, hvis du ved at info storen er markeret i Bexec'en og den også er der under restore fanebladet efter en backup. Denne tager RUB OG STUB i info store inkl. deleted items, journalisering MV.

M drevet bliver mountet når information storen bliver mountet. Standser du info store servicen, forsvinder M drevet også. M drevet er faktisk sekundært i denne henseende, idet du sagtens kan konf. Exch2k til at køre uden IFS (eller M drevet).
Avatar billede clr Nybegynder
28. juli 2002 - 17:01 #7
skide godt, så virker den backup jeg har lavet, jeg skal bare fjerne backup af m-drevet.

Da goulduck startede med at svare, og ledte os ind på at jeg ikke behøver at lave backup af m-drevet, samtidig med at techie besvarede alle mine spørgsmål. vil jeg gerne give jer begge point.
jeg giver jer 100 point hver.

Men i mangler begge at lave et svar, så i kan få point.

Jeg har godt nok fået løst mit problem, men mangler stadig (af nysgerrighed) svar på hvorfor man som administrator ikke har adgang til de mapper på m-drevet der indeholder de andre brugeres mails??
Avatar billede goulduck Nybegynder
28. juli 2002 - 17:13 #8
clr> Grunden er simpel: Privatliv.

Hvis en filserver med homedrev er sat "korrekt" op, kan man heller ikke kigge i home-mapperne. Så skal du først tage egerskab af mappen man vil ind i. Dette kan man (hvis man er lidt teknisk i NTFS) se fra brugerens side af, idet han ikke er ejeren af mappen mere.
Så kan brugeren se at du (administrator) har været inde og kigge i en persons home-mappe.

Går ud fra at det er det samme med M:-drevet.

Det er af samme grund at du ikke kan se hvad en brugers password er. Ellers kunne du logge ind som brugeren, uden at han ved det. Nu SKAL man skifte password - hvilket betyder at brugeren ved der er sket noget med hans password og at en eller anden (administrator) har været  logget ind som brugeren.

Her er desuden et svar! :)
Avatar billede techie Nybegynder
28. juli 2002 - 17:20 #9
Takker.. Hvad angår dine perm. probs. Gå ind i AD users & computers og giv Bexec kontoen full mailbox access derigennem på Exchsrv fanebladene. Problemet med dette er rent faktisk juridisk, idet man derigennem kan overvåge brugernes mails og ifald de ikke er notificeret om dette er det faktisk ulovligt.. At default sikkerheden så er så latterlig at enhver idiot med en sniffer og lidt tålmådighed kan fange alt der passerer ud og ind igennem dette, er straks en anden diskussion. :-)
Avatar billede clr Nybegynder
28. juli 2002 - 17:23 #10
I skal begge have mange tak her er jeres velfortjente point.

MVH

clr
Avatar billede goulduck Nybegynder
28. juli 2002 - 17:24 #11
Tak for point. :)