Avatar billede laks Nybegynder
25. juli 2002 - 16:54 Der er 10 kommentarer

størrelse på baggrundstapet.

hej. jeg bruger frontpage, hvordan får jeg mit baggrundsbillede på fx. 1024x768 til at følge kanterne, på trods af skærmopløsning. Det skal være centreret, men det lægger sig som om det var strukket. plz hjælp..
MVH laks
Avatar billede unsigned Nybegynder
25. juli 2002 - 17:04 #1
Har du en URL til hjemmesiden?
Avatar billede laks Nybegynder
25. juli 2002 - 17:05 #2
nej. jeg laver på den i øjeblikket..
Avatar billede unsigned Nybegynder
25. juli 2002 - 17:08 #3
Man kan ikke centrere en baggrundsbillede. Man kan have billedet en gang i øverste venstre hjørne, eller man kan have billedet gentaget flere gange så det dækker hele skærmen, eller man kan have det strukket så det dækker hele skærmen.
Avatar billede laks Nybegynder
25. juli 2002 - 17:17 #4
hvordan strækker man d så, så det følger kanterne.
Avatar billede unsigned Nybegynder
25. juli 2002 - 17:34 #5
Jeg har været inde i Frontpage, og jeg kunne kun finde den funktion, der indsætter baggrundsbilledet flere gange så det dækker hele skærmen. Det gøres med højreklik, baggrundsbillede. Jeg undersøger lige HTML.
Avatar billede laks Nybegynder
25. juli 2002 - 17:39 #6
fedt. gider du d. det er for dårligt man ikke kan vælge stræk funktionen, da det jo ikke er alle der kører med samme opløsning.
Avatar billede unsigned Nybegynder
25. juli 2002 - 18:02 #7
Jeg har været mine HTML bøger igennem, men kan ikke finde nogle koder, der kan bruges. Den eneste jeg kan finde om baggrunde med billeder, det er:
<body background="images/baggrund.jpg">
Den kode indsætter baggrundsbilledet flere gange så det dækker hele skærmen. Når jeg ikke kan finde koderne i bøgerne, så må jeg huske forkert med hensyn til de to andre muligheder.
Avatar billede laks Nybegynder
25. juli 2002 - 18:19 #8
har du ikke selv lavet en hjemmeside? for jeg må da vel kunne gøre et eller andet. det er træls billedet lige kommer igen efter d andet. (eller en del af det) Skal man mon lægge d i en tabel/? så det har bundne grænser?
Avatar billede unsigned Nybegynder
25. juli 2002 - 18:30 #9
Jeg har lavet ialt fire hjemmesider. Den jeg lavede i Frontpage var den første, og også den eneste der blev brugt i erhvervslivet. Det er ca 1 1/2 år siden. Jeg har en klar erindring om at vi eksperimenterede med de tre forskellige måder at lave baggrund på. Men når jeg ikke kan finde koderne, så må det være en tanketorsk. Iøvrigt kan jeg tilføje, at da jeg havde arbejdet med frontpage i tre uger, så købte jeg en HTML bog og svor aldrig at røre Frontpage mere.

Det vil ikke hjælpe at bruge tabeller. Der gælder samme regler for baggrunde i tabeller som for baggrunde på en hel side.

Der er dog en mulighed. Beslut en favoritstørrelse på din skærm. Lav en tabel, der centrerer dit baggrundsbillede. Brug dit baggrundsbillede som baggrund i den centrerede celle. Så får du centrerer din baggrund, men det virker kun for den størrelse skærm du har valgt.
Avatar billede unsigned Nybegynder
29. juli 2002 - 21:19 #10
Det ser ud som om man kan centrere baggrunde. Hvis du følger linket nedenunder:

http://www.w3.org/TR/CSS2/colors.html#background-properties

Så kommer der følgende kodestump:

BODY {
  background: white url("pendant.gif");
  background-repeat: repeat-y;
  background-position: center;
}

Jeg har ikke testet, men det ser ud som om baggrunde kan centreres.